اجرای طرح‌های آبزی پروری در پایاب سد‌های استان کرمانشاه

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از اجرای طرح‌های آبزی پروری در پایاب سد‌های استان برای اولین بار خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛وحید مومنه معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در حوزه سدها، تاسیسات آبی و شبکه‌های آن در استان انجام شده تا بتوان از این بخش درآمدزایی کسب کرد، گفت : یکی از مهمترین برنامه‌های ما که به نوعی کار جدیدی در کشور محسوب می‌شود، پرورش ماهی در پایاب سد‌های استان است.

او گفت : در قالب این طرح قرار است در اراضی حاشیه سد‌ها که متعلق به آب منطقه‌ای است، با استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حوضچه‌های پرورش ماهی احداث شود.

 معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: اجرای این طرح در سد‌های جامیشان و آزادی ممکن است و برآورد می‌شود در سد جامیشان تا ۱۵۰ تن و در سد آزادی تا ۲۵۰ تن در سال ظرفیت پرورش ماهی وجود داشته باشد.

مومنه با اشاره به اینکه مراحل اخذ مجوز اجرای این طرح طی شده و فراخوان دعوت از سرمایه‌گذاران هم انجام شده، ابراز امیدواری کرد طرح پرورش آبزیان در پایاب سد‌های استان در نیمه اول امسال اجرایی شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه در اجرای این طرح تمام موازین محیط زیستی رعایت خواهد شد، افزود: به هیچ عنوان اجازه نمی‎دهیم از نظر کمی و کیفی تغییری در شرایط اکولوژیک این مناطق ایجاد شود.

مومنه از مزایای اجرای طرح‌های آبزی پروری در پایاب سد‌ها هم یاد کرد و ادامه داد: این طرح‌ها علاوه بر درآمدزایی، به رونق تولید و ایجاد اشتغال نیز کمک خواهد کرد.

مومنه از شیوه‌های دیگر طرح‌های آبزی پروری که اکنون با استفاده از ظرفیت سد‌های استان در حال انجام است یاد کرد و گفت: هم اکنون پرورش ماهی در قفس در سد‌های زاگرس و تنگ حمام که مصارف شرب ندارند، اجرایی می‌شود.

او طرح دیگری که قابلیت اجرا در سد‌های با مصرف آب شرب دارد را طرح صید و صیادی آبزیان طبیعی در پشت مخازن سد‌ها دانست و عنوان کرد: این طرح نیز در چارچوب ظرفیت‌های زیستی و با حفظ الزامات حفاظت از محیط زیست و کیفیت منابع آب با اخذ مجوز از وزارت نیرو (شرکت‌های آب منطقه ای) و محیط زیست برابر مقررات مربوطه امکان پذیر است.

مومنه افزود: درصورت تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه استان جهت انجام مطالعات، امکان سنجی اجرای طرح‌های آبزی پروری در سایر سد‌های استان نیز انجام خواهد شد .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.