قلعه دختر کلاک بالا با پیشینه ای چند صد ساله در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق کرج بر کوه قلعه اسفندیار واقع شده است.

معصومه تقی خانی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: قلعه دختر کلاک بالا در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق کرج به مختصات جغرافیایی ۳۶ ۰۲ ۵۱ طول و عرض ۳۶ ۴۷  در ارتفاع ۱۶۲۵ متر از سطح آب‌های آزاد بر کوه قلعه اسفندیار واقع شده است.

او افزود: قلعه اسفندیار در میان رشته کوه های مشرف بر کلاک بالا از سمت شمال و شمال شرقی ستیغ مخروطی شکل تک‌افتاده‌ای است که در چشم انداز منطقه از دور دست خودنمایی می‌کند و بر فراز آن هنوز می‌توان بقایای دژی خشت و گلی را تشخیص داد.

تقی خانی گفت: این ‌دژ که گاه قلعه کلاک و گاه به مناسبت قرار داشتند بر قله کوه قلعه اسفندیار، قلعه اسفندیار خوانده می‌شود بیشتر با نام قلعه دختر شهر است.

او افزود: دژ دقیقاً بر بلندترین نقطه کوه قلعه اسفندیار ساخته شده و از بالای آن تقریباً تمامی محدوده دشت کرج کنونی تا نواحی غربی تهران امروزی در معرض دید قرار دارد.

تقی خانی گفت: موقعیت سوق الجیشی در این دژ این گمان را به وجود می آورد که شاید قلعه دختر کلاک بالا در زمره پایگاه‌ها و پاسگاه‌های دیده‌بانی بوده است؛ خاصه که کوچکی مساحت دژ در بیشترین طول و عرض در حدود ۱۰۰ در ۵۰ متر این نگرش را تقویت می کند.

او افزود: صد حیف که به علت کندوکاوهای متعدد غیرمجاز و عوامل فرساینده طبیعی مانند باد و باران از معماری دژ چیز قابل درک و استنادی بر جای نمانده به تعبیری کاملا ویران شده و نقشه آن نیز غیرقابل تشخیص و ترسیم است.

تقی خانی گفت: ساخت و ساز کلی و خشت و گلی دژ و بخش هایی از خشت های شسته و وارفته آن که اینجا و آنجا هنوز قابل تشخیص است شبیه دیگر بناهای ساخته شده عصر آهن پایانی مانند ازبکی کاملاً بی شباهت به معماری سنگی و ساروجی ساسانی-اسلامی است، هرچند که در گزارش پیش گفته این قلعه به سده‌های میانی اسلامی تاریخ گذاری شده است.

او افزود: سفالینه های این قلعه در بانک سفال موزه ملی ایران نگهداری می شود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.