به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه هوشمند سازی بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی به یک اولویت جدی برای مدیران این مراکز تبدیل شده است. مفهوم بیمارستان هوشمند ایجاد یک محیط پیشرفته با فناوری اطلاعات است که قادر به انجام فرآیندهای تخصصی باشد. در جریان این انقلاب در فناوری جدید، مقدار زیادی از دادهها، خدمات پردازش ابری، روشهای یادگیری ماشین و راهکارهای هوش مصنوعی با یکدیگر ادغام میشوند.
اتوماسیون حوزه بهداشت و درمان یکی از ضروریترین و شاید سختترین کارها در جهان است، هر سال مبلغ هنگفتی پول صرف حل مشکلات بیمارستانهای هوشمند میشود، اما مشکلات و سؤالات بسیاری درباره این بیمارستانها همچنان وجود دارد.
مسئله اصلی تعامل مناسب بین سیستمهای مختلف به ویژه تبادل داده در سطح شهرداری و منطقهای است.
اکثر کشورها در مورد مفهوم "بیمارستان هوشمند" اقدامات قانونی، اعمال استانداردهای لازم و بهکارگیری برنامههای هدفمند را اجرا میکنند.
اصطلاح بیمارستان هوشمند اولین بار در سال ۲۰۰۹ مطرح شد، هدف از ایجاد این بیمارستان به کارگیری فناوریهای روز دنیا در تمامی بخشهای یک بیمارستان شامل: اتاق عمل، اورژانس، ICU، رادیولوژی، داروخانه و ... است.
بیشتر بخوانید: بیمارستانهای هوشمند؛ از رویا تا واقعیت
همبستگی تجهیزات پزشکی به شبکه، روشهای کار در صنعت بهداشت را تغییر داده است. تا سال ۲۰۲۰، معرفی گسترده روشهای پیشرفته در پزشکی منجر به اجرای پروژه بیمارستان هوشمند شد.
تخمین زده میشود تا سال ۲۰۲۴ بازار بیمارستانهای هوشمند ۶۳ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. هدف از ایجاد این محیط بهبود روشهای موجود برای تهیه وسایل پیشرفته مراقبتهای پزشکی و ایجاد فرصتهای جدید برای پزشکی است.
"انقلاب صنعتی چهارم" در پروژه بیمارستانهای هوشمند از اهمیت اساسی برخوردار است. این نوع بیمارستانها از تلفیق دستگاههای شبکه نمایش مانند صفحه نمایشها با روشهای رایانش ابری و تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و هوش مصنوعی به وجود میآید که باعث میشود چنین زیرساختی "هوشمند" ایجاد شود.
با در نظر گرفتن تعریف بیمارستان هوشمند، میتوان گفت این یک نگرشی نسبتاً جدید در پزشکی، فناوری اطلاعات، بهداشت و درمان و کسب و کار است که به استفاده از فناوری اطلاعات به کمک مراقبتهای بهداشتی میآید.
• بهره وری
• بهبود کیفیت
• توجه به دادههای شخصی
• گسترش قابلیتهای بیمار
• بهبود رابطه بیمار و سازمان پزشکی
• ادامه آموزش و توسعه حرفهای از طریق فناوری اطلاعات
• تبادل امن اطلاعات بیماران
• گسترش چارچوب مراقبتهای بهداشتی
• استانداردهای اخلاقی
• امکان دسترسی برای همه
بیشتر بخوانید: بیمارستان های هوشمند، نسل آینده بیمارستان های جهان را می سازند
به این دلیل میگوییم سیستم بیمارستان هوشمند به زودی یک ضرورت جدید در مراقبتهای بهداشتی خواهد بود که جهان به صورت دیجیتالی در حال پیشرفت است، بیماران و بیمارستانها روز به روز بیشتر از تجهیزات پیشرفته بهره میبرند.
بیماران برای نظارت بر وضعیت حیاتی و درمان خود از دستگاه کنترل از راه دور و تلفنهای هوشمند استفاده میکنند.
بیمارستانها از تلویزیون و تبلتهای هوشمند برای آموزش کارمندان و بیماران بهره میبرند.
سوابق بهداشت الکترونیکی (EHR) برای جمعآوری تمام اطلاعات مربوط به بیماران و کسب اطلاعات لازم برای ارائه خدمات با کیفیت به متخصصان مراقبتهای بهداشتی استفاده میشود.
در دنیای مدرن، سیستمهای الکترونیک سلامت پروژههای بیمارستان هوشمند تبدیل به یک مسئله کاملاً ضروری شده است. این مفهوم به مردم اجازه میدهد در وقت خود صرفه جویی و شیوههای مراقبت از خود را بهتر کنند. علاوه بر این، الکترونیک سلامت کمک خواهد کرد که پزشکان برنامههای خود را به طور مؤثرتر سازماندهی کنند و از ایجاد صفهای طولانی در بیمارستانها جلوگیری شود.
در آخر یکی دیگر از مزایای مهم بیمارستانهای هوشمند این است که سیستم الکترونیک سلامت به بیماران و پزشکان اجازه میدهد همه اطلاعات لازم درباره وضعیت سلامت فرد را هر زمان که نیاز دارند در اختیار داشته باشند.
از مزایای نرم افزار بیمارستان هوشمند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
استفاده از ویژگیهای اتاق بیمارستانی هوشمند (به عنوان مثال از طریق مانیتور یا تبلتها بیماران و خانوادههای آنها میتوانند تجربه و رابطه بیمار و پزشک را بهبود بخشند.)
بیماران میتوانند از روند مراقبت مطلع شوند و در آن شرکت کنند و از پیشرفت درمان و وضعیت سلامتیشان بیشتر بدانند. بیماران ضمن بستری در اتاق بیمارستان، میتوانند سوابق درمانی خود و نتایج آزمایش را مشاهده کنند و با برنامه درمانی روزانه آشنا شوند.
در بیمارستانهای معمولی بیماران اغلب از ارتباط پزشک و بیمار ناراضی هستند؛ زیرا در بعضی موارد پزشکان بیشتر از ارتباط برقرار کردن با خود بیمار بر روی صفحههای مانیتور متمرکز میشوند که غالباً اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت بیمار میدهند.
رضایت بیمار شاخص مهمی در ارزیابی کیفیت بیمارستان در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است. استفاده از فنآوریهای موبایل و اینترنت اشیا امکان ارتباط موثر و به موقع بیماران با ارائهدهندگان مراقبت را فراهم میکند و در نتیجه رضایتمندی آنها را افزایش میدهد.
اینترنت اشیا و فناوری تلفن همراه همچنین میتوانند ابزارهای موثری را برای بهبود عملکرد در هنگام ردیابی و شناسایی مشکلات و کاهش سرعت خدمات به سازمان بهداشت و درمان ارائه دهند.
ویژگی اطلاع رسانی به بیمار نرم افزار بیمارستان هوشمند میتواند نرخ بیمارستانها را نمایش دهد، بیماران میتوانند درباره زمان قرار ملاقات مطلع شوند. چنین سیستمهای هوشمندی میتوانند هرگونه تغییر در وقت ملاقات بیمار و حضور نداشتن پزشک مربوطه در آن روز را به بیمار اطلاع دهند.
بیشتر بخوانید: تخت هوشمند بیمارستانی در نقش دستیار پزشک
باید توجه داشت که الکترونیک سلامت هنوز در تمام کشورهای جهان به طور کامل اجرا نشده است. برای کسب اطلاعات بیشتر، تجربه کشورهای دیگر را در حوزه الکترونیک سلامت بررسی میکنیم:
به عنوان مثال، طبق گزارشهای الکترونیکی سلامت استونی اولین کشور در جهان است که تصمیم به ایجاد مجدد اطلاعات ثبت شده پزشکی گرفت و سیستمهای پزشکی الکترونیکی را متمرکز کرد.
دولت ایالتی که دستور توسعه این سیستم را داد، به ۱۰۰ درصد از تمام موسسات پزشکی در کشور نیاز دارد تا از آن استفاده کند. بنابراین، در استونی، یک سیستم واحد وجود دارد که از اطلاعات بیمار و پروندهی پزشکی نگهداری میکند.
همچنین در دانمارک و نروژ، تمام بیمارستانها باید به یک مرکز الکترونیک سلامت در سراسر کشور متصل شوند و تمام اطلاعات را به حوزهی ثبت نام دولت ارسال کنند.
در ایالات متحده آمریکا، ثبت نام مرکزی در سراسر کشور از اطلاعات پزشکی وجود ندارد، اگرچه آنها مدتها است از الکترونیک سلامت استفاده میکنند. آمریکاییها از اصل "استفاده معنیدار" پیروی میکنند. این بدان معنی است که هر موسسه پزشکی به طور مستقل تصمیم میگیرد که کدام مؤلفه الکترونیک سلامت باید اجرا شود؛ به همین دلیل، بخش بزرگی از مؤسسات پزشکی ایالات متحده با سیستمهای اطلاعات پزشکی (IIAs) کار نمیکنند.
در پروژه بیمارستان هوشمند علاوه بر فرآیندهای کسب و کار خاص، هر موسسه پزشکی فعالیتهای اداری، مالی و اقتصادی را نیز انجام میدهد و مدیریت مؤثر آن نیاز به معرفی سیستمهای اطلاعات خودکار دارد.
بیشتر بخوانید: ربات هوشمند چینی به کمک کادر درمانی مقابله با کرونا میشتابد
۱. بیمارستان ال کامینو، کالیفرنیا
۲. موسسه تحقیقاتی یادبود Fortis - گورگائون، هند
۳. بیمارستان جان هاپکینز، بالتیمور، مریلند
۴. مرکز پزشکی Anadolu - Kocaeli، ترکیه
۵. مرکز پزشکی پالومار - اسکندیو، کالیفرنیا
۶. بیمارستان بین المللی Bumrungrad، بانکوک، تایلند
۷. مرکز سرطان کلینیک مایو، آریزونا، فلوریدا، مینه سوتا
۸. مرکز پزشکی Clemenceau، بیروت، لبنان
۹. مرکز پزشکی گلنهگل، تانگلین، سنگاپور
۱۰. کلینیک Asklepios Barmbek، هامبورگ، آلمان
۱۱. بیمارستان سرطان Wattanosoth بانکوک، تایلند
۱۲. کلینیک کلیولند، اوهایو
۱۳. بیمارستان و کلینیک استنفورد، کالیفرنیا
۱۴. بیمارستان رامکامهاگ، بانکوک، تایلند
۱۵. بیمارستان عمومی ماساچوست، بوستون، ماساچوست
۱۶. مرکز پزشکی مرسی سان خوان، کارمیکل، کالیفرنیا
۱۷. سلامت UCLA: مرکز پزشکی رونالد ریگان UCLA - لس آنجلس، کالیفرنیا
۱۸. گای و سنت توماس - لندن، انگلیس
۱۹. مرکز سرطان دانشگاه اندرسون، دانشگاه تگزاس، هیوستون، تگزاس
۲۰. مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، پنسیلوانیا
۲۱. بیمارستان واله - Hensol، ولز جنوبی، انگلیس
۲۲. بیمارستان هارتفورد، هارتفورد، کانکتیکات
۲۳. بیمارستان متولد هوستون، تگزاس
۲۴. موسسه آنکولوژی، مرکز سرطان لیدز سنت جیمز، انگلیس
۲۵. بیمارستان ستون فقرات ووریدول - سئول، کره جنوبی
۲۶. مرکز پزشکی Legacy Salmon Creek - پورتلند، واشنگتن
۲۷. مرکز پزشکی دانشگاه هاکنساک، نیوجرسی
۲۸. بیمارستان فوقانی ریور، نیوبرانزویک، کانادا
۲۹. بیمارستان هلف بریستول، انگلیس.
۳۰. سیستم بهداشت دانشگاه میسوری: بیمارستان دانشگاه کلمبیا، میسوری
انتهای پیام/