فعال اصولگرا گفت:یکی از اقدامات مثبت و مؤثر مجلس دهم تدوين و تصویب برنامه ی ۵ ساله ششم توسعه بود.

سؤال از رئیس جمهور بود اقدام مثبت مجلس دهم بود /مجلس از اهرم های نظارتی خود به درستی استفاده نکردسید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تفاوت‌های مجلس دهم و یازدهم گفت: مجلس دهم مثل مجالس دیگر نقاط ضعف و قوت متعددی داشت.


بیشتر بخوانید: اقدامات شتاب‌زده مجلس دهم در مجلس یازدهم بررسی خواهد شد


تصویب برنامه ۵ ساله ششم توسعه؛ اقدام موثری در مجلس دهم بود 

او ادامه داد: یکی از اقدامات مثبت و مؤثر مجلس دهم، تدوين و تصویب برنامه ۵ ساله ششم توسعه بود که دولت در این کار تعلل کرد و با تاخیر یک لایحه ناقص که صرفا در بردارنده احکامی بود به مجلس فرستاد و روشن بود که نمایندگان آن را تایید نمی کنند و عجیب اینکه دولت از اصلاح و تدوین مجدد برنامه استنکاف کرد و با اذن رهبری برای اولین بار بعد از انقلاب مجلس این وظیفه را بر عهده گرفت، البته بخاطر کوتاهی و تاخیر دولت ناگزیر یک سال برنامه پنجم تمدید شد، به هرحال این اقدام مجلس در سال ۹۵ ارزشمند بود.

حسینی افزود: از دیگر اقدامات مثبت مجلس، سؤال از رئیس جمهور بود که البته مخالفت‌ها، مقاومت‌ها و فشارهایی از سوی حامیان دولت داشت، اما در نهایت آقای روحانی وادار به حضور در مجلس و پاسخگویی به سوالات نمایندگان شد، هر چند که قانع نشدن نمایندگان بار حقوقی پیدا نکرد و پیگیری نشد، اما نفس این اقدام از مجلسی که وکیل الدوله‌ها در آن کم نبودند حائز اهمیت بود تا رئیس جمهور و وزرا بدانند پاسخگویی در برابر نمایندگان وظیفه آنان است.

 وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این مجلس همچنین در مورد برخی اشکالات مثل مفاسد مالی و سوءاستفاده ها در صندوق بازنشستگی فرهنگیان مجلس ورود کرد و در نهایت پرونده به قوه قضائیه برای رسیدگی و مجازات مدیران و کارکنان مجرم ارسال شد که این اقدام هم درخور توجه بود.

عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: در مورد تخلفات تحصیلی حسین فریدون که از موقعیتش برای تحصیل در مقطع دکترا سوء استفاده کرده بود، هم کمیسیون آموزش مجلس پرونده‌ای تشکیل داد و در نهایت صحن علنی آن را به قوه قضائیه ارجاع داد، ای کاش در مقابله با دیگر مفسده‌ها در دستگاه های اجرایی هم مجلس ورود پیدا می کرد تا امیدواری بیشتری در مردم ایجاد شود و نقش مجلس در بازدارندگی از تخلفات بیشتر می‌شد.


بیشتر بخوانید: لازم است صدای همه در مجلس شنیده شود


ضعف مشهود و اساسی مجلس دهم، در نظارت بر دستگاه‌های اجرایی بود

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران گفت: همچنین زمانی که آمریکا سپاه را تحریم کرد، با وجود اینکه برخی از نمایندگان با رویکرد و مواضع سپاه همراهی کامل نداشتند، در یک حرکت نمادین علیه آمریکا تمام نمایندگان با گرایش‌های مختلف سیاسی لباس سپاه را پوشیده و انسجام و وحدت خود و ملت ایران را به نمایش گذاشتند که این مانور وحدت برای کشور بسیار مفید بود؛ همچنین چندین طرح برضد آمریکا در یکسال اخیر در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و گزارش اخیر دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه که ابهامات ۴/۸ میلیارد دلار مبلغ اعطایی دولت برای واردات کالاهای اساسی در آن آشکارا بیان شد از جمله اقدامات مثبت و نقاط قوت مجلس دهم محسوب می‌شود.

او تاکید کرد: اما ضعف مشهود و اساسی مجلس دهم در نظارت بر دستگاه های اجرایی بود، بدون تردید نظارت در کنار تقنین یکی از دو وظیفه اصلی مجلس است و همه اذعان دارند بعضی از وزرا وظیفه خود را به خوبی انجام ندادند و مجلس هم از اهرم های نظارتی مثل تذکر، سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح به درستی استفاده نکرد تا مانع ادامه اشکالات شود.

حسینی بیان کرد: اگر در مواردی هم تعدادی از نمایندگان به سراغ استیضاح رفتند خاصیتی بر آن مترتب نشد، مثلا مجلس ۳ بار وزیر وقت راه و شهرسازی را استیضاح کرد، اما نتیجه ای نداشت و دلیل عمده هم این بود که در مجلس دهم یک فراکسیون قدرتمند و غالب وجود نداشت. جمعیت فراکسیون های سیاسی به گونه ای بود که هیچ کدام نمی‌توانستند تصمیم گیری قاطع داشته باشند و این کار مجلس را سخت می‌کرد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: در هر صورت نقدهای گوناگونی به این مجلس وارد است، برای مثال مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروز دو سال قبل تاکید کردند که در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بیش از ۱۲۰ طرح، لایحه، بیانیه و پیشنهاد علیه جمهوری اسلامی مطرح شده، اما در مقابل در مجلس ما مقابله‌ای صورت نگرفته است که البته از آن زمان به بعد شاهد تحرکات و اقداماتی در مجلس بودیم.

او تاکید کرد: علاوه بر این در بحث نظارت بر نمایندگان شاهد برخی رفتارها بودیم که زیبنده نبود و با شأنیت نمایندگی مردم شريف ايران سازگاری نداشت، اما از سوى مجلس و هيئت نظارت برخورد جدی صورت نگرفت و مع‌الأسف اتفاقاتى رخ داد که وهن خانه ملت بود مثل گرفتن عکس سلفی با موگرینی که کار سبک و تحقیر‌آمیزی بود و شایسته نمایندگان ملت انقلابی نبود.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران خاطر نشان کرد:  یکی از دلایل ضعف نظارت بر نمایندگان همین است که در پایان دوره دیدیم شورای نگهبان صلاحیت نزدیک به ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم را تایید نکرد که بعضا بخاطر مشکلات مالی بود، خلاصه این موارد نمونه هایی از نقاط ضعف و عملکرد منفی مجلس دهم بود که امیدواریم تدابیر لازم اتخاد شود تا این ضعف ها در مجلس یازدهم تکرار نشود.


بیشتر بخوانید:قدرت تصمیم گیری در مجلس دهم ضعیف بود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار