برای راه اندازی دهکده فرش در استان چهارمحال و بختیاری به ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار و سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیاز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علیرضا جیلان رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: برای راه اندازی دهکده فرش در این استان به ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار و سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیاز است.

او افزود: با راه‌اندازی دهکده فرش در این استان، می‌توان زنجیره تولید تا صادرات این هنر صنعت را ساماندهی کرد.

جیلان اضافه کرد: هم اکنون از مجموع دو میلیون و ۵۰۰ هزار بافنده فرش دستباف کشور ۱۰۰ هزار نفر در این استان فعالیت دارد.

او ادامه داد: هم اینک به علت نبود مرکز تخصصی برای شستشوی فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری، سالانه شش میلیارد ریال از این استان خارج می‌شود.

جیلان گفت: به همین لحاظ استفاده از توان بخش خصوصی و تعاونی‌ها برای تسریع در روند سرمایه گذاری برای راه اندازی دهکده فرش چهارمحال و بختیاری با اولویت جانمایی در چالشتر در دستورکار قرار دارد.

او افزود: با راه‌اندازی دهکده فرش استان علاوه بر اشتغالزایی، افزایش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی فعالان این حوزه می‌توان نسبت به رونق گردشگری در منطقه اقدام کرد.

جیلان اضافه کرد: ریسندگی، ابزارسازی، مرکز تخصصی رنگرزی ثابت طبیعی از مواد گیاهی، معدنی و حیوانی، مرکز قالی‌شویی تخصصی و پرداخت فرش دستباف شامل روگیری، شیرازه‌بافی، دوردوزی چرم، رفوگری و اصلاح فرش، آموزش و راه‌اندازی کارگاه‌های پشم‌چینی و الیاف پشم و همچنین راه‌اندازی واحد پشم‌شویی مجهز از امکانات و تأسیسات پیش‌بینی شده برای دهکده فرش چهارمحال و بختیاری است.

او ادامه داد: برای تولید هر شغل در رشته فرش بافی ۱۵۰ میلیون ریال هزینه می‌شود و این در حالی است که برای ایجاد شغل در رشته‌های دیگر به ازای هر نفر حداقل دو میلیارد ریال نیاز است.

جیلان گفت: فرش دستباف چهارمحال و بختیاری به علت استفاده از رنگ‌های طبیعی، استحکام بالا، طرح‌های زیبا و نرخ مطلوب آن در مقایسه با تولیدات ابریشمی در سال ۱۳۹۵ ثبت جهانی شد و نشان اصالت یونسکو را دریافت کرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار