معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا مدعی شد این کشور برای بازگرداندن اتباع ایرانی آمادگی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا روز دوشنبه از ایران خواست تا هواپیمایی را برای برگرداندن ۱۱ تبعه خود، که واشنگتن قصد اخراج آن‌ها از خاک خود را دارد، اعزام کند و در ادعایی تازه جمهوری اسلامی را به توقف روند بازگرداندن آن‌ها متهم کرد.

«کن کوچینیلی» معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد: ما سعی در بازگرداندن، ۱۱ تن از شهروندان شما که خارجی‌های غیرقانونی هستند، به کشور شما را داشته‌ایم. شما به طور ناگهانی می‌گویید می‌خواهید آن‌ها را برگردانید، پس چطور است که یک پرواز چارتر اعزام کنید و ما همه ۱۱ نفر را بازخواهیم گرداند؟

وی مدعی شد واشنگتن ماه‌ها برای بازگرداندن سیروس عسگری، دانشمند ایرانی، که در ماه نوامبر به سرقت ادعایی اسرار تجاری متهم و تبرئه شد، اما هنوز در بازداشت آمریکاست، تلاش کرده، اما تهران این روند را به تاخیر می‌اندازد. این مقام آمریکایی هیچ اشاره‌ای به تبادل زندانیان میان دو کشور نکرد.

این در حالیست که پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد تهران برای تبادل زندانیان آمادگی دارد و آمریکا هنوز پاسخی به این موضوع نداده است. تهران و واشنگتن هر دو به دلیل شیوع ویروس کرونا خواستار بازگرداندن زندانیان خود هستند. خبرگزاری رویترز هفته گذشته گزارش داد پس از ابتلای سیروس عسگری به ویروس کرونا در زندان آمریکا، واشنگتن تصمیم به بازگرداندن او به ایران گرفته است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تبادل سراسری زندانیان در صفحه توئیترش نوشت:

"مزخرف گویی را پایان دهید! از سپتامبر ۲۰۱۸، آقای دکتر ظریف، موضوع «تبادل سراسری زندانیان» را روی میز گذاشته‌اند و از آمریکا خواسته‌اند که در قبال ایرانیان گروگان در آمریکا و دیگر کشورها، مسئولانه اقدام کند. رژیم شما تاکنون با بی توجهی واکنش نشان داده و جان آن‌ها را به خطر انداخته است. جهان به اقدام شما و نه حرفتان می‌نگرد. هموطنان ما را آزاد کنید! "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار