خوس دوزی یکی از هنرهای زنان جنوب استان بوشهر است که مهر اصالت جهانی بر پیشانی دارد اما برای ماندگارشدن باید آن را به روز کرد.

خوس دوزیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، خوس، روبانی براق و نازک و باریک است که با ظرافت خاصی باید در سوراخ‌های نازک تور گره بخورد و قیچی شود.

خوس را بر روی پارچه های تور و مخمل می‌دوزند.

از این هنر که در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر رواج دارد بیشتر برای تولید و تزیین روسری و شال، استفاده می‌شود.

معاون صنایع دستی بوشهر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر گفت: خوس دوزی یکی از رشته‌های هنری ظریف در استان است که مهر اصالت جهانی دارد و می‌طلبد بیشتر از این هنر استفاده شود.

لیلا رحیمی افزود: این هنر ویژه شهرستان‌های جنوبی استان است و با توجه به زیست بوم محلی بیشتر در شال و روسری کاربرد دارد اما می‌شود با الگو سازی، از این ظرفیت بهتر بهره برد.

معاون صنایع دستی بوشهر بیان کرد: خوس دوزی در گذشته با نوار طلا کار می‌شده که در شرایط کنونی با توجه به بالا بودن قیمت طلا برای تولید این محصول هنرمندان عسلویه از نوار ویسکوز و در شهرستان جم از نوار نقره استفاده می‌کنند.

رحیمی ادامه داد: یکی از نکات جالب تولید این محصول تفاوت در سلیقه‌ها و انتخاب رنگ و جنس است که در دو شهرستان جنوبی و نزدیک به هم این تفاوت به خوبی دیده می‌شود.

او ظرفیت توسعه این هنر را بسیار بالا دانست و گفت: از طراحان مد و لباس کشور دعوت می‌کنیم از این ظرفیت بهره ببرند، زیرا می‌شود در طراحی لباس‌های مختلف از این هنر استفاده کرد و به تولید تک محصولی پایان داد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.