معماریان گفت: دست زدن به نوزادان حیات وحش موجود در طبیعت می‌تواند آسیب غیر قابل جبرانی به حیوان وارد کند.

ایمان معماریان دامپزشک محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در فصل بهار نباید به نوزادان حیات وحش دست زد و به لانه آنان نزدیک شد، اظهار کرد: همزمان با افزایش طبیعت گردی و زایش حیات وحش در فصل بهار، شاهد برخورد گسترده طبیعتگر‌ها با نوزادان حیات وحش هستیم.

او در ادامه بیان کرد: در اولین برخورد مردم با تصور اینکه نوزاد گم شده یا مادرش را از دست داده است از سر دلسوزی و تصور اشتباه اقدام به آوردن نوزاد به خانه یا تحویل آن به ادارات محیط زیست می‌کنند.

معماریان با بیان اینکه دست زدن به نوزاد حیوان ممکن است سبب مرگ و جدا شدن همیشگی آن از طبیعت باشد، گفت: اغلب پستانداران در روز‌های اول پس از زایمان برای تغذیه برای مدت کوتاهی نوزاد را تنها می‌گذارند و در شرایط طبیعی مادر مجدد نوزاد را پیدا می‌کند.

این دامپزشک عنوان کرد:، اما برای زمانی که انسان آن نوزاد را لمس می‌کند به دلیل اینکه آن حیوان بوی انسان را می‌گیرد، مادر دیگر به سراغ او نمی‌آید و نوزاد در این شرایط میمیرد.

معماریان افزود: برای نوزادانی هم که مردم به خانه یا ادارات محیط زیست می‌آورند امکان بازگشت آن‌ها به طبیعت یا به آغوش مادر تقریبا غیر ممکن است.

این دامپزشک تصریح کرد: همچنین تنظیم دمای لازم برای رشد و زنده ماندن تخم پرندگان، بوسیله بدن مادر و چرخاندن توسط مادر انجام می‌شود، نزدیکی انسان به لانه، باعث ترک لانه توسط مادر و طولانی شدن این زمان سبب آسیب و یا مرگ جوجه‌ها در تخم می‌شود.

او تاکید کرد: به محض دیدن یا شنیدن علائم هشدار مانند جیغ زدن پرندگان و یا پرواز‌های پر سر و صدا به طرف شما، سریعا منطقه را ترک کنید، زیرا شما بیش از حد به لانه نزدیک شدید.

معماریان با بیان اینکه در فصل بهار به هیچ عنوان نباید به مناطق حساس زیستگاه‌های حیات وحش نزدیک شد، بیان کرد: در صورت مواجهه با نوزاد حیوانات یا لانه پرندگان بدون انجام هیچگونه اقدام اضافه ای، اعم از لمس، عکاسی، جا به جا کردن و مهمتر از همه آوردن آن برای تحویل به محیط زیست خودداری و محیط را به سرعت و با دقت کامل ترک کنید.

او تصریح کرد: اگر نسبت به تلف شدن مادر آن نوزاد شک بسیار داشتید پس از ترک محل موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید: لمس تخم پرندگان و نوزاد حیوانات ممنوع است/ احتمال هجوم کل و میش به روستاها برای تامین غذا

بیشتر بخوانید: تخلفاتی که زیر پوست شهر انجام می شود/ باغ وحش ها باز شدند؟

بیشتر بخوانید: شکارغیرمجاز، زنگ خطری برای حیات وحش است

بیشتر بخوانید: پشه‌ها عامل انتقال ویروس کرونا نیستند

بیشتر بخوانید: آیا پنگوئن‌ها هم عاشق می‌شوند؟

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو رو خدا حيوونا رو بي خيال شين به اندازه كافي از كرونا داريم ميكشيم
آخرین اخبار