استفاده از فضای مجازی در حوزه صنایع دستی و گردشگری تاثیر مهمی در پیشرفت همه جانبه آن دارد که در این گزارش به ابعاد مهم آن پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان از آنجایی که فضای مجازی این روزها به یک  پدیده جهانی تبدیل شده گسترش روز افزون آن بسترمناسبی را در زمینه  کسب و کار و زندگی مردم  فراهم کرده است .

 فعالیت گردشگری و صنایع دستی  به عنوان یکی از مهمترین وپویا ترین فعالیت ها در جهان است. به همین دلیل استفاده از فضای مجازی  در کشورهای در حال توسعه که مشکلات و بیکاری های بیشتری دارند  از اهمیت فراوانی برخوردار است .

استفاده از این فضا در عرصهٔ توریسم جهانی و فروش صنایع‌دستی، نقش تعیین کننده‌ای در امکان بهره‌گیری کشورها از توان ظرفیتی خود را دارد.

با  استدلال  آمارهای جهانی  و پیشرفت سریع فناوری در آینده نه چندان دور کشورهای فاقد زیرساخت‌های مناسب در زمینه ارتباطات و فضای مجازی عملاً از چرخهٔ رقابت‌های جهانی و منطقه‌ای گردشگری حذف خواهند شد.

استفاده بهینه از فضای مجازی برای رقابت و موفقیت در فعالیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی و زیرمجموعه آن ضروری است چراکه توانایی صنعت را در امر توسعه، مدیریت و بازاریابی محصولات صنایع‌دستی و تورهای گردشگری به‌صورت جهانی مشخص می‌کند و باعث می شود که سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریتی و مخابراتی خدمات بهتری را  برای توریسم و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی به کار بگیرند .

گردشگری مجازی و فروشگاه‌های مجازی صنایع‌دستی طی چند سال اخیر پیشرفت‌بسیاری داشته اند. آمار بالای گرایش کاربران اینترنتی به سمت گردشگری الکترونیک و خرید و فروش صنایع‌دستی در فضای مجازی دلیل مستندی بر این موضوع  است.همچنین با  استفاده از این فضا اموراتی همچون رزرو خدمات اسکان و حمل‌ونقل و خرید برخی از کالاهای مرتبط به گردشگری و صنایع‌دستی امری کاملاً طبیعی شده است.

فراهم کردن زیرساخت های مناسب برای استفاده سریع و آسان برای اتصال به اینترنت و شبکه‌های گسترده اطلاعات برای گردشگران و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی از مزایایی است که در  روند رشد موضوع گردشگری و صنایع‌دستی تاثیر بسزایی دارد.

وقتی که گردشگری و صنایع‌دستی در چارچوب فضای اینترنتی به کار گرفته می شود می تواند ابزاری  کارآمد باشد تا  یک علاقه‌مند به گردشگری و صنایع‌دستی در زمان کوتاه و  با هزینه کم و با یک برنامه هدفمند و هدایت‌گر به مکانی خاص مسافرت کند و یا صنایع‌دستی موردعلاقه خود را خریداری کند.

می توان گفت  که توسعهٔ فضای مجازی و توسعهٔ گردشگری و صنایع‌دستی وابسته به هم هستند. فعالان  در عرصه گردشگری و صنایع‌دستی از طریق توسعهٔ بازاریابی به‌وسیلهٔ امتیازات فضای مجازی می‌توانند به عملکرد بالاتری دست یابند چراکه فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی ابزارهایی را ایجاد می‌کنند که باعث تکامل عرضه و تقاضا می‌شود و بهره‌گیری از آن باعث می شود تا فعالیت ها در عرصه گردشگری و صنایع‌دستی گسترش و تسهیل شود.

پیشرفت گردشگری در گرو فضای مجازی 

محمد میرانی فعال حوزه گردشگری  در گفت و گو با خبرنگارحوزه حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:متاسفانه در سال‌های اخیر علی رغم تاکید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر تبلیغات در فضای مجازی در حوزه گردشگری همچنان شاهد کم کاری‌هایی در این زمینه هستیم.

فعال حوزه گردشگری در ادامه گفت:ما شاهدیم که بسیاری از کشور‌های پر مخاطب و پر توریست در دنیا علی رغم عدم نیاز در این حوزه بازهم مشتاقانه از کاربرد‌های مهم فضای مجازی استفاده می‌کنند. چرا که این روز‌ها مردم بیشترین ارتباط را با تلفن همراه خود دارند و از قابلیت‌های آن بیشتر استفاده می‌کنند. به همین دلیل فضای مجازی نقشی موثر در پیشرفت این موضوع دارد.

میرانی بیان کرد: متاسفانه شاهد این مسئله بودیم که در بخش دولتی کم‌تر از این ظرفیت استفاده شد، اما در بخش خصوصی مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ گردشگری و آژانس‌های هواپیمایی با هزینه‌های شخصی خود در این زمینه کمی پیش رفتند.

او افزود:فضای مجازی در این ایام کرونایی کمک شایانی به حوزه گردشگری کرد چرا که ما توانستیم با استفاده از این فضا و ساخت کلیپ‌ها و معرفی مکان‌های گردشگری کشور بسیاری از مردم دیگر کشور‌های دنیا را به سوی خود جذب کنیم.

آیا به تاثیر فضای مجازی در گردشگری و صنایع دستی فکر کرده ایم؟

فعال حوزه گردشگری مطرح کرد: فضای مجازی این روز‌ها به عنوان یک اصل مهم و کاربردی شناخته می‌شود چراکه مخاطبان بسیاری را در زمان کم و با سهولت بیشتری با امکانات و مکان‌های گردشگری کشور‌ها آشنا می‌کند.

او گفت:برای پیشرفت و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی نیازمند یک عزم ملی و دولتی و بخش خصوصی هستیم تا منجر به رشد گردشگری در کشور شود.

در حوزه صنایع دستی از علم روز دنیا عقب هستیم 

نیما ذاکری فعال حوزه صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه در مباحث مربوط به علم روز و استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مربوط به این بخش از دنیا عقب هستیم.

فعال حوزه صنایع دستی در ادامه گفت: ما در بخش صنایع دستی از هیچگونه امکانات مورد استفاده در فضای مجازی بهره مند نیستیم حتی در همین ایام کرونا که بسیاری از بخش‌ها توانستند در این موضوع پیشرفت داشته باشند قشر هنرمند صنایع دستی از آن محروم بودند.

ذاکری افزود: در ایام کرونا عده‌ای از هنرمندان در این بخش با همکاری هم توانستیم تنها با ایجاد کمپینی فعالیت‌هایی را در زمینه فضای مجازی بدون هیچگونه حمایتی از جانب دولت انجام دهیم تا بتوانیم حداقل کمکی به هنرمندان کرده باشیم تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

او بیان کرد: فضای مجازی برای ما فعالان صنایع دستی محیطی ارزشمند است که نیاز به آموزش‌های صحیح و کاربردی دارد که حتی کوچکترین اقدامی در این زمینه انجام نمی‌شود.

بستر مناسبی برای استفاده از فضای مجازی نداریم

شهرام امیری یکی دیگر از فعالان حوزه صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار حوزه حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: متاسفانه هیچگونه بستر مناسبی جهت استفاده از فضای مجازی برای فروش محصولاتمان وجود ندارد حتی زمانی هم که می‌خواهیم این کار را انجام دهیم جلوی این کار از طریق وزارت صمت گرفته می شود و مانع ما می‌شوند.

امیری عنوان کرد: می دانم که بسیاری از شرکت‌ها به صورت فعالیت‌های شبکه‌ای و شرکت‌هایی از این قبیل قصد فروش صنایع دستی را داشتند که  از فروش آن‌ها جلو گیری شد.

فعال حوزه صنایع دستی بیان کرد: وقتی صحبت از فروش محصولات ایرانی و تولید داخل می‌شود فکر نمی‌کنم محصولی با ارزش‌تر از صنایع دستی وجود داشته باشد چراکه تماما ایرانی و حاصل فرهنگ و تمدن قشر فرهنگی ایرانی است.

او افزود: امسال که سال جهش تولید است از حمایت تولید کنندگان هیچگونه خبری نیست و تنها داریم اسم آن را یدک می کشیم. ما در بحث تولید با مشکلی مواجه نیستیم، اما در زمینه فروش آن با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنیم که به نظر من فضای مجازی و ایجاد بستر مناسب برای استفاده از آن می‌تواند کمک بسیاری به ما کند.

با توجه به تمام مسائل و مشکلات گفته شده از سوی کارشناسان باید ببینم که آیا اقدامات موثر از سوی وزارت گردشگری انجام می پذیرد یا خیر؟ 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی معتمدی
۰۲:۰۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
شدیدا موافقم حیف از این هنر و تمدن و زحمت که دوستان فعال متحمل میشن ولی کسی قدرش را نمیدونه ( مسئولین محترم خواهشا از صنایع دستی این مرز و بوم که افتخارمونه حمایت کنید) ولله ما هم تحت هر شرایط تا آخرش هستیم
آخرین اخبار