سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران درباره برگزاری احتمالی دیدار‌های فوتبال توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران درباره اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا برای بررسی وضعیت لیگ چند جلسه برگزار شده است، بیان کرد: در بحث کارشناسی درگیر شده ایم و همکاران من در کمیته مسابقات خیلی کمک می‌کنند. جلسات متعددی درون و بیرون سازمان لیگ برگزار شده و مدیران، سرمربیان و کارشناسان به ما لطف داشته و سازمان لیگ را از نظرات شان بهره مند می‌کنند. شاید در طول شبانه روز مدام درگیر این موضوع هستیم چراکه گمانه زنی‌ها و طرح‌های مختلفی وجود دارد. بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر روی دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های جاری ما کار می‌کنند تا برای بیستمین دوره لیگ برتر شرایط بهتر و شفاف تری داشته باشیم.

چالش‌های خوبی مطرح شد که امیدواریم به نتیجه مناسبی برسد

او افزود: بیشتر جلسات خود را با اعضای ستاد کرونا در ورزش برگزار کرده ایم، اما به تازگی توفیق داشتیم در خدمت نمایندگان وزارت بهداشت و ستاد مرکزی مقابله با کرونا هم باشیم. چالش‌های خوبی مطرح شد و در نهایت شفافیت مناسبی به دست آمد که امیدوارم منجر به نتیجه مناسبی هم شود.

سعی کرده ایم دغدغه‌های ستاد مقابله با کرونا را رفع کنیم

مهدی درباره اینکه آیا شرایط برای برگزاری ادامه رقابت‌های لیگ برتر وجود دارد یا خیر، گفت: سعی کردیم دغدغه‌های مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا را درباره بحث رعایت بهداشت در برگزاری مسابقات شفاف کرده و از پروتکل‌های بین المللی که در کشور‌های مختلف رعایت می‌شود، بهره برداری کنیم. تا جایی که امکان دارد طرفین باید به هم کمک کنند تا دغدغه‌ها به کمترین سطح برسد.

پروتکل‌هایی که از AFC و لیگ‌های اروپایی گرفته ایم برای سایر فعالیت‌های اجتماعی هم الگوی است

او ادامه داد: در بحث برگزاری مسابقات برخی کشور‌ها نسبت به ما پیشرو بوده اند. به همین دلیل باید در کنار نکاتی که طبق شرایط ورزشگاه‌ها و نوع برگزاری بازی‌های مان باید مدنظر داشته باشیم، پروتکل‌های مربوط به AFC، لالیگا، بوندسلیگا و لیگ دانمارک را دریافت کردیم. نکات مهم این پروتکل‌ها که در بحث رعایت موارد بهداشتی کامل و جامع است، استخراج شد. این نکات به حدی دقیق است که می‌تواند برای سایر فعالیت‌های اجتماعی هم الگوی مناسبی باشد.

مهدی تصریح کرد: فوتبال در دنیا به عنوان یک سازمان حرفه‌ای تعریف شده و طبیعی است از آیین نامه‌هایی که از کشور‌های صاحب نظر و پیشرفته استخراج می‌شود، می‌توانیم به شکل عالی در تمام زمینه‌های اجتماعی استفاده کنیم.

اگر تیم‌های لیگ به شرایط عادی بازنگردند، تیم ملی شرایط خوبی نخواهد داشت

مهدی درباره افزایش احتمال برگزاری رقابت‌ها اظهار داشت: نمی‌توان با قاطعیت صحبت کرد، اما در روز‌های اخیر پالس‌های خوبی دریافت کرده ایم. من هم امیدوارم به زودی دستور برگزاری تمرینات تیم‌ها صادر شود. برای ما خیلی مهم است که زودتر تیم‌ها به شرایط عادی بازگردند چراکه نتایج این کار در تیم‌های ملی مشخص می‌شود. شهریور و مهر رقابت‌های انتخابی جام جهانی برگزار می‌شود و اگر روی همین منوال جلو برویم، نمی‌توانیم شرایط خوبی در بازی‌های آسیایی داشته باشیم.

بازیکنان لیگ برتری ۶ ماه بازی نکنند، تیم ملی نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند

او افزود: دست کم ۵۰ درصد شالوده تیم ملی از بازیکنان لیگ برتری تشکیل می‌شود. اگر تا آن زمان بازی‌ای برگزار نشود، یعنی بازیکن تیم ملی ۶ ماه تمرین و بازی نمی‌کند. در این وضعیت تیم ملی نمی‌تواند انتظارات مردم را برآورده کند.

اگر نتایج دور رفت لیگ قهرمانان را جبران نکنیم، احتمال کاهش سهمیه ایران وجود دارد

مهدی ادامه داد: متاسفانه چهار نماینده ما در ۲ بازی ابتدایی شان در لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی نگرفتند و امیدواریم در دور برگشت و بازی‌های باقی مانده این نتایج را جبران کنند. اگر این اتفاق رخ ندهد، سهمیه سال بعد ایران در لیگ قهرمانان آسیا تحت تاثیر قرار می‌گیرد و احتمال دارد دیگر ۴ تیم کشورمان در این رقابت‌ها شرکت نکنند.

سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ درباره پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری بازی‌ها توضیح داد: در بحث برگزاری مسابقات و شروع تمرینات مواردی را در نظر گرفته ایم. جمع بندی‌های خود را هم در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا در ورزش قرار دادیم. همچنین ایفمارک و کمیته پزشکی فدراسیون هم توصیه‌های داشته اند.

بازیکنان در دوران آماده سازی هر روز تست کرونا می‌دهند

او افزود: نکته اولی که در جلسه با ستاد ملی کرونا داشتیم، این است که با توجه به مدت زمانی ۱۴ روزه برای بروز ویروس کرونا، تمام بازیکنان پس از تست دادن وارد فاز تمرینی می‌شوند. تیم‌های فوتبال ما یکی از ساختارمدارترین باشگاه‌های کشور هستند به این دلیل که پزشک متخصص، فیزیوتزاپ، مربی بدنساز، امکانات پزشکی و سایر موارد در اختیار تیم‌ها و بازیکنان هستند. اگر بازیکنان در قالب این ساختار وارد تمرین شوند هر روز می‌توانند تست بالینی، تب سنجی و تست‌های ابتدایی را انجام بدهند.

بازیکنی که ۲۳ یا ۲۴ روز تست بدهد با سلامتی کامل وارد فاز برگزاری بازی‌ها می‌شود

مهدی ادامه داد: فرض کنیم اگر دوره آماده سازی تیم‌ها ۲۳ یا ۲۴ روز طول بکشد، در این مدت هر روز از بازیکنان تست گرفته و آن‌ها غربالگری می‌شوند. اطلاعات هر بازیکن به شکل مجزا ثبت شده و در اختیار سازمان‌های بالادستی پزشکی ما قرار می‌گیرد. با این فرضیات بازیکنان، کادرفنی و عوامل اجرایی کاملا سالم و غیر مبتلا به ویروس را وارد فاز برگزاری بازی‌ها می‌کنیم.

هیچ مورد مثبتی از ابتلای بازیکنان یا مربیان فوتبال مان به کرونا نداشته ایم

او درباره راهکار سازمان لیگ در صورت ابتلا یک نفر به کرونا گفت: در این حالت تیم بازیکن یا عضو کادرفنی اش را وارد فاز درمان می‌کند و اجازه نمی‌دهد او به مراحل سخت و خطرناک ویروس برسد. خوشبختانه تاکنون هیچگونه مورد مثبتی درباره ابتلای بازیکنان و کادرفنی به کرونا نداشته ایم.

فضای ورزشگاه‌ها برای برگزاری بازی‌ها ایزوله می‌شود

سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ افزود: در بحث برگزاری هم باید پروتکل‌هایی اجرا شود. تعداد توپ جمع کن ها، عوامل برگزاری بازی و حاملان برانکارد باید به کمترین حد برسد. دیگر مراسم قبل از بازی برگزار نمی‌شود و کودکان هم با بازیکنان به زمین نمی‌آیند. نشست‌های خبری قبل و بعد از بازی برگزار نمی‌شود و این نشست‌ها را از راه دور و به شکل ویدیو کنفرانس برگزار می‌کنیم. عکاس‌ها و خبرنگاران طبق پروتکل‌های بهداشتی از مسیر‌هایی مجزا وارد ورزشگاه می‌شوند و از آن‌ها هم تست می‌گیریم. در کل مانند بازی‌هایی که پس از شیوع کرونا برگزار کردیم، کل فضای ورزشگاه‌ها ایزوله و پلمپ شده در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد.

افرادی که در زمان بازی وارد زمین نمی‌شوند، باید از دستکش و ماسک استفاده کنند

او افزود: تعداد اتوبوس‌ها برای انتقال تیم‌ها باید بیشتر شود. بازیکنان باید به شکل یکی در میان روی صندلی نیمکت‌ها بنشینند و به دلیل غیبت تماشاگران در ورزشگاه‌ها بازیکنان اضافی می‌توانند روی سکو رفته و روی صندلی‌های که کنار نیمکت تعبیه می‌شود، بنشینند. ظرف آب بازیکنان باید جدا شود و بازیکنان باید در رختکن از هم فاصله بگیرند. تمام این پروتکل‌ها تدوین شده است. افرادی که وارد زمین نمی‌شوند باید از دستکش و ماسک استفاده کنند. بحث پروتکل‌ها هم بین المللی است و فقط دست ما نیست. به همین دلیل باید آن‌ها را اجرا کنیم.

باید همزیستی با کرونا را تجربه کنیم

مهدی تصریح کرد: نمی‌دانیم برای فصل آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد و احتمال شیوع ویروس در پاییز و زمستان به چه شکلی است. باید همزیستی با کرونا را تجربه کنیم. باید ضمن حفظ سلامتی، تیم‌ها را به سمت برگزاری بازی‌ها ببریم. همانگونه که تمام اصناف و حوزه‌های اجتماعی وارد چرخه فعالیت می‌شوند، فوتبال حرفه‌ای هم باید این وارد چرخه شود.

اگر نتوانیم لیگ را قبل از ۱۱ مرداد تمام کنیم، فاجعه است

مهدی درباره زمان مدنظر سازمان لیگ برای برگزاری تمرینات و مسابقات گفت: یک تاریخ توقف داریم چراکه AFC اعلام کرده به احتمال فراوان ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را از ۱۱ مرداد (اول آگوست) شروع می‌کند. اگر فکر کنیم لیگ را به شکلی جلو ببریم و سپس یک تا ۲ هفته مانده به این تاریخ، برگزاری مسابقات را متوقف کرده تا رقابت‌های مقدماتی و مراحل حذفی لیگ قهرمانان به شکل متمرکز برگزار شود و سپس ادامه لیگ را برگزار کنیم، یک فاجعه بزرگ است. برای همین باید منتظر اعلام تاریخ قطعی لیگ قهرمانان باشیم. در خوش بینانه‌ترین حالت لیگ قهرمانان همان ۱۱ مرداد برگزار می‌شود.

هرچه لیگ قهرمانان دیرتر شروع شود، آرامش تیم‌ها بیشتر می‌شود

او ادامه داد: ایده آل‌ترین حالت این است که هرچه سریع‌تر تمرینات را شروع و بازی‌ها را قبل از ۱۱ مرداد تمام کنیم. هرچه هم لیگ قهرمانان دیرتر شروع شود، تیم‌ها از لحاظ آماده سازی و برگزاری بازی‌های شان، آرامش بیشتری دارند. اکنون انتظار داریم زودتر زمان تمرینات مشخص شود و کمترین زمان تمرینی را با فرض اول در نظر بگیریم. به ما اعلام کرده اند احتمال برگزاری بازی‌ها از اواخر خرداد وجود دارد. اگر این تاریخ قطعی شود، خیلی راحت‌تر و دقیق‌تر می‌توانیم زمان مناسبی برای تمرینات آماده سازی و برگزاری بازی‌ها در اختیار تیم‌ها قرار بدهیم. در غیر این صورت تنگ‌ترین زمان استاندارد را در اختیار خواهیم داشت.

منفی بودن تست کرونا، شرط ورود بازیکنان به تمرینات است

مهدی درباره نگرانی برخی تیم‌ها از شروع مسابقات با درنظر گرفتن احتمال ابتلای فوتبالیست‌ها به کرونا بیان کرد: ناظران پزشکی سازمان لیگ، ایفمارک و فدراسیون پزشکی ورزشی در کل استان‌ها و روز برگزاری مسابقات در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند. شرط ورود بازیکن به تمرینات هم منفی بودن تست ابتدایی کرونا است تا بازیکنان غیر مبتلا وارد فاز تمرین شوند. پس از اطمینان خاطر از این امر، کنترل‌های روزانه صورت می‌گیرد. تمام این اطلاعات مربوط به تب سنجی هم ثبت می‌شود. در این بازه زمانی ۲۰ تا ۲۵ روزه برگزاری تمرینات تیم‌ها می‌توانیم از سلامت بازیکنان اطمینان حاصل کنیم.

بهتر نیست بازیکنان بیشتر زمان خود را در اختیار کادر پزشکی تیم‌ها باشند؟

او افزود: در زمان برگزاری بازی‌ها هم باید تمهیدات پزشکی از سوی پزشک تیم و بازیکنان مانند استفاده از ماسک و دستکش انجام شود. ما بحث مسئولیت اجتماعی را هم مدنظر داریم. از تمام کارشناسان و عزیزانی که در این مدت با آن‌ها جلسه داشتم این سوال را پرسیده ام. الان بازیکن در منزل تمرینات بدنی را به شکل انفرادی انجام می‌دهد و امکان دارد با ورود به محیط‌های اجتماعی کار‌های روزمره اش را پیگیری کند. امیدواریم تمام بازیکنان در سلامت باشند، اما آیا بهتر نیست بازیکن درصد بالایی از زمان خود را در اختیار تیم‌ها و کادرپزشکی تیمش باشد تا اینکه در اختیار خودش باشد؟

دست کم ۳ تا ۴ هفته به تیم‌ها برای بدنسازی فرصت می‌دهیم

مهدی درباره زمان دقیق برگزاری ادامه مسابقات گفت: خواهش کردیم در فاز اول به ما مجوز برگزاری تمرینات را بدهند. پس از آن دست کم ۳ تا ۴ هفته به تیم‌ها برای دوران بدنسازی زمان می‌دهیم. ۲ آیتم هم مدنظر قرار می‌دهیم. ابتدا باید شرایط شیوع ویروس ثابت باشد و تعداد مبتلایان کمتر شود که در حال حاضر این موضوع اتفاق افتاده است. در این حالت امکان شروع بازی‌ها وجود دارد.

درخواست میزبانی برای جام ملت‌های آسیا استراتژی درست فدراسیون بود

مهدی درباره شانس ایران برای کسب میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا گفت: درخواست میزبانی برای جام ملت‌ها یک استراتژی خوب بود که فدراسیون فوتبال در نظر گرفت. قرار نیست همین امروز و فردا هم وارد بحث فراهم کردن شرایط میزبانی شویم و دست کم این موضوع ۷ سال طول می‌کشد. پس از ارائه درخواست میزبانی، AFC وارد ممیزی می‌شود و تمامی مسائل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فدراسیون در ۹ سال اخیر سندسازی نکرده و مسئولیت ایراد مدارک بر عهده باشگاه‌ها است

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ درباره بحث سندسازی‌هایی فدراسیون برای کسب مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها گفت: در ۹ سال اخیر که من در بحث مجوز حرفه‌ای انجام وظیفه می‌کنم، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هیچ سندسازی را تایید نکرده و در بسیاری از مواقع مدارک تیم‌ها را مردود کرده است. همیشه تا جایی که توانسته‌ایم اسناد را برگردانده‌ایم، اما اگر یک سندی در کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد ایراد قرار بگیرد، صد درصد مسئولیت آن برعهده خود باشگاه‌ها است.

تمام بازی‌ها باید زیر نور برگزار شود

مهدی درباره احتمال برگزاری بازی‌ها به صورت هر چهار روز یک بار اظهار داشت: پیش از این هم چنین برنامه‌ای اجرا شده و بسیاری از مسابقات خود را با فاصله سه روز یک بار هم برگزار کرده ایم. البته تمام بازی‌ها باید در زیر نور برگزار شود. تیم‌هایی هم که ورزشگاه شان نور استاندارد ندارد باید بازی‌های خودشان را به ورزشگاه‌های دیگر منتقل کنند.

پرواز‌های بین المللی از سر گرفته شده و بازیکنان خارجی می‌توانند به ایران بازگردند

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ درباره وضعیت بازیکنان خارجی برای بازگشت به ایران، توضیح داد: خوشبختانه پرواز‌های بین‌المللی بار دیگر از سر گرفته شده و هواپیما‌ها با یک سوم ظرفیت خود مسافر می‌گیرند. با این وضعیت بازیکنان خارجی هم می‌توانند به کشورمان برگردند.

معرفی تیم‌های صعود کرده به لیگ قهرمانان مهم‌تر از تعیین قهرمان است

مهدی افزود: صد در صد باید لیگ را شروع کرده و نماینده‌های خود را برای لیگ قهرمانان معرفی کنیم. بحث انتخاب نماینده‌ها مهم‌تر از انتخاب قهرمان لیگ است. شهر‌های مختلف در لیگ سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شاید در سال‌های آینده برای برای آن‌ها چنین امکانی وجود نداشته باشد.

حامیان مالی تیم‌ها انتظار دارند بازی‌ها پخش شود

او درباره وضعیت ادامه رقابت‌های لیگ دسته اول و دوم فوتبال ایران گفت: در لیگ دسته دوم ایران ۱۳ تیم نامزد قهرمانی و ۱۳ تیم گزینه سقوط هستند. آنجا باید چه کار کنیم؟ در لیگ یک هم ۸ تیم مدعی صعود به لیگ برتر و ۱۰ تیم گزینه سقوط به لیگ دسته ۲ هستند. این تیم‌ها برای صعود حامی مالی گرفته اند و این اسپانسر‌ها انتظار دارند بازی تیم‌ها پخش شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار