معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به همزمانی ماه رمضان با گرم شدن هوا در استان و طولانی شدن زمان روزه‌داری لازم است با تغذیه مناسب از آثار مثبت روزه بهره‌مند شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالمحمد خواجه‌ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص تغذیه در ماه مبارک رمضان بیان کرد: در ماه مبارک رمضان مانند دیگر زمان‌های سال، پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب یکدیگر و به مقدار کافی از مواد موردنیاز برای سلامت بدن ضروری است.

او ادامه داد: در این ماه محدود کردن غذا‌های دارای چربی، کلسترول، قند، نمک زیاد و ترکیبات افزودنی توصیه می‌شود.

روزه‌داری مادران باردار؛ آری یا خیر؟

این مقام مسئول بهداشتی در خصوص روزه‌داری مادران باردار نیز گفت: سه‌ماهه اول بارداری به ویژه هشت هفته نخست بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است، روزه‌داری به خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود ۱۶-۱۵ ساعت می‌رسد، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به رشد جنین بزند.

خواجه‌ئیان در خصوص روز‌ه‌داری در سه ماه دوم نیز به شروطی مانند کم‌وزن نبودن مادر نباشد، رشد خوب جنین، فشارخون طبیعی، دریافت کالری و مواد غذایی کافی و نداشتن بیماری خاصی اشاره کرد و افزود: مادر باردار در این شرایط با نظر پزشک و متخصص تغذیه قادر به روزه گرفتن است.

او  بابیان اینکه در سه ماه اول و سومِ بارداری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود، افزود: در سه‌ماهه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از گلوکز خون مادر تأمین می‌شود و روزه‌داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی‌های بدن برای تأمین انرژی می‌تواند به سیستم عصبی جنین آسیب بزند.

روزه‌داری در ایام شیردهی

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: در ۶ ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده‌شده که روزه‌داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن گیری کودک می‌شود، بنابراین بهتر است مادران در این ایام از روزه‌داری خودداری کنند.

فریده نظری افزود: در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده، از برنامه غذایی صحیح پیروی کند و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتـن روزه منعی ندارد.

او ادامه داد: مصرفِ پروتئین‌ها و ریزمغذی‌ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها در این دوره ضروری است.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، مصرف پروتئین‌ها مانند گوشت یا مرغ یا ماهی یا تخم‌مرغ و یا حبوبات را در وعده سحر ضروری دانست و بیان کرد: برای تأمین کلسیم، بخشی از پروتئین و ویتامین‌های گروه B به میزان دو تا سه لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر استفاده شود.

نظری، برای کم نشدن حجم شیر مادر توصیه کرد که مادران پس از افطار و تا قبل از خواب و تا سحر حداقل ۸ لیوان آب و مایعات مصرف کنند.

او همچنین تاکید کرد: مادران از انجام کار‌های سنگین و خسته‌کننده در زمان روزه‌داری خودداری کنند و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشد.

انتهای پیام/ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.