مجری طرح تحقیقاتی کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی در مشهد گفت: برای درمان کرونا هنوز داروی قطعی وجود ندارد و تمام روش‌های درمانی هم که فعلا استفاده می‌شود، در قالب کارآزمایی بالینی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رزیتا خداشاهی عضو علمی کمیته کرونا و مجری طرح تحقیقاتی کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی در مشهد گفت: برای درمان کرونا هنوز داروی قطعی وجود ندارد و تمام روش‌های درمانی هم که فعلا استفاده می‌شود، در قالب کارآزمایی بالینی است.
 
دوای درد کرونا چیست؟/خراسان رضوی کمبود دارو ندارد
 
او افزود: کمیته کشوری مقابله با کرونا دارو‌هایی را به عنوان حداقل و پایه در نظر گرفته که می‌توان روند درمان بیماران کرونایی را با آن شروع کرد، دارو‌های مذکور، دارو‌هایی است که برای ویروس‌های مشابه کرونا استفاده می‌شود و احتمال می‌رود که در کووید ۱۹ هم آثار خوبی داشته باشد. 
 

بیشتربخوانید:نمودار کرونا در خراسان رضوی، نوسانی اما رو به کاهش است

 

عضو علمی کمیته کرونا و مجری طرح تحقیقاتی کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی در مشهد ادامه داد: اقدامات غیر دارویی هم مانند «هموپرفیوژن» و «استم سل» که سلول‌های بنیادی را به بیمار تزریق می‌کنند و پلاسما درمانی که پلاسمای فرد بهبود یافته را تزریق می‌کنند نیز وجود دارد که برای بیماران آی سی یو استفاده می‌شود، اما هیچ یک درمان قطعی نیست.

 

دوای درد کرونا چیست؟/خراسان رضوی کمبود دارو ندارد

 
خداشاهی بیان کرد: به طور کلی دارو‌های مورد استفاده نتایج خوبی داشته است، اما تا قبل از انتشار علمی نتایج این مطالعات نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که آثار خوبی داشته است یا خیر.

او تصریح کرد: بعضی دارو‌ها که قیمت بالاتری دارد، در قالب طرح‌های کشوری از طریق وزارتخانه تحویل مشهد می‌شود، بعضی دارو‌ها هم که قیمت کمتری دارد، در داخل مشهد در دسترس است، اما همگی زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی و کمیته اخلاق باید تایید و سپس برای بیماران استفاده شود.
 
امید به تولید دارویی خاص تا چند ماه آینده

عضو علمی کمیته مقابله با کرونا و مجری طرح تحقیقاتی کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت جهانی در مشهد تاکید کرد: از همان ابتدا یکی از نگرانی‌ها این بود که ممکن است با کمبود دارو مواجه شویم، اما هم اکنون کمبودی نداریم.
 
 
خداشاهی اظهار کرد: با توجه به مطالعاتی که در کل دنیا روی بیماران صورت گرفته، امیدواریم تاچند ماه آینده دارویی خاص تولید شود که اگر با پیک دیگری از بیماری کرونا مواجه شدیم، داروی خوبی در دسترس ما قرار بگیرد.
 
او افزود: هنوز از ماهیت این ویروس اطلاع دقیقی نداریم. نگرانی ما این است که با کمترشدن محدودیت‌ها یا از مهر و آبان که هوا سرد می‌شود، مجدد با پیک این بیماری مواجه شویم، بنابراین مردم تنها کاری که می‌توانند انجام دهند این است که حفاظت‌های فردی و اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند.

بیش از ۲ برابر نیاز دارو ذخیره کرده ایم

حمیدرضا رحیمی مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از همان ابتدا به دستور ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موجودی تمام دارو‌های اصلی در زمینه کرونا را رصد کردیم و یک بانک اطلاعاتی در این زمینه تشکیل دادیم، علاوه بر این، انبار غنی در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل دادیم.
 
دوای درد کرونا چیست؟/خراسان رضوی کمبود دارو ندارد
 
او افزود: مقدار بسیار زیادی دارو، حتی بیش از دوبرابر نیاز تعداد افرادی که پیش بینی می‌کردیم قرار است بستری شوند، در انبار ذخیره کردیم.

مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تمام دارو‌های مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار بیماران کرونا قرار می‌دهیم.
 
رحیمی بیان کرد: داروی گران قیمت را مقایسه کنید با داروی هیدروکسی کلروکین که قیمت ناچیزی دارد. در واقع، بعضی دارو‌ها گران قیمت‌تر هستند، اما اثر بخشی آن ۴ درصد بیشتر است، از این رو ما نباید به خاطر ۳ یا ۴ درصد اثر بخشی بیشتر به اقتصاد درمان آسیب بزنیم.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohamad
۲۱:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیدروکسی کلرکین رو که همه رد کردن، باتشکرازکادرعزیزوایثارگردرمان بعضی ازپزشکان که حقیقت گوهستن گفتن ویروس ضعیف شده