در این روز‌های کرونایی، برخی پاکبانان و کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج، ماه هاست که حقوقی دریافت نکرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، شهر پاکیزه است، هر شب در ساعتی مشخص زباله‌ها از خانه‌ها و کوچه‌ها و معابر شهر جمع آوری می‌شود و بوی بد زباله هیچکس را آزار نمی‌دهد. مردی با دستان پینه بسته، پا‌های خسته و تنی رنجیده در شهر قدم میزند که اگر گوش شنوا داشته باشیم صدای قدم‌های بیصدای این پاکبان نارنجی پوش و جارویی که به سختی با حرکت دستان خسته بر زمین کشیده می‌شود را می‌شنویم.

اما روز‌های این پاکبانان نارنجی پوش و کارگران فضای سبز تمیز و گل و بلبل نیست، آن‌ها ماه هاست که حقوقی ندارند و حتی برای خرید نان که ارزان‌ترین ماده غذایی محسوب می‌شود محتاج اند، در این روز‌های کرونایی که همه ماسک و دستکش دارند تا از گزند این ویروس منحوس و نامهربان در امان بمانند، آن‌ها از همین اقلام اولیه و ضروری محرومند.

حقوق که حاصل زحمات آن‌ها برای تمیز نگهداشتن شهر و زیباسازی فضای سبز است، از آن‌ها دریغ شده و ماه هاست که عرق شرم و خجالت از اعضای خانواده می‌ریزند که هر روز با دستان خالی به خانه می‌روند و توان خرید حتی یک قرص نان هم ندارند، چه برسد به خرید برنج، گوشت، مرغ و میوه ...

کارگرانی را دیدیم که بخاطر نداشتن حقوق و بروز مشکلات در زندگی روزمره و امرارمعاش تجمع کرده بودند تا صدای حق را به گوش مسئولان برسانند، به جمعشان رفتیم تا درد دلشان را بشنویم و مرهمی شویم بر زخم دستان خسته و چهره آشفته آن ها.

جدال با کرونا با دست‌های خالی برای بدست آوردن نان، حکایت این روز‌های کارگران شهرداری یاسوج

چرا فقط حقوق کارگران پرداخت نمی‌شود؟

یکی از پاکبانان در حالی که دستان پینه بسته و زخمی خود را نشان می‌داد با صدایی خسته گفت: از صبح تا شب برای تمیز ماندن شهر زحمت می‌کشیم، تلاش می‌کنیم تا زباله‌ها از شهر جمع آوری شوند و بوی نامطبوع و آلودگی‌های ناشی از آن مردم را آزار ندهد و مردم برای تردد دچار مشکل نشوند.

او افزود: چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده ایم، با این شرایط اقتصادی گذران زندگی برای ما سخت شده، بطوریکه توان خرید نان را هم نداریم، زحمات ما نادیده گرفته می‌شود و کسی به مطالبات ما دقت نمی‌کند، هر شب با دستان خالی به خانه باز می گردیم و شرمنده خانواده هستیم که حتی یک نان هم در دست نداریم.

این کارگر ادامه داد: در این شرایط کرونایی، حتی به فکر سلامتی ما نیستند و اهمیتی به تامین ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده هم نمی‌دهند، ما روزانه با انواع زباله‌ها سروکار داریم و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی و از همه مهم‌تر کرونا ما را تهدید می‌کند، اما فقط هفته‌ای یکبار ماسک و از زمان شروع بیماری کرونا فقط یک بار دستکش به ما دادند و ماسک‌ها فقط ۳ ساعت عمر مفید دارند و بعد از آن دیگر کارایی مفیدی ندارند.

او بیان داشت: چرا فقط حقوق کارگران عقب می‌افتد؟ ولی پرداخت حقوق مسئولان همیشه در زمان مشخص واریز می‌شود؟ چرا زحمات کارگران که در هر شرایطی باید به وظایف خود عمل کنند تا شهر پاکیزه و زیبا بماند و مشکلی برای شهروندان بوجود نیاید نادیده گرفته می‌شود؟

یکی از کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج گفت: دیگر پس اندازی نداریم و حتی برای خرید نان باید از دیگران پول قرض بگیریم و به نان شب محتاجیم، شهرداری هم ماسک و دستکش به ما نمی‌دهد و خودمان هم توان خرید این لوازم را نداریم.

او افزود: اگر برای دریافت دستکش، ماسک و موادضدعفونی کننده اعتراض کنیم، به اخراج تهدید می‌شویم و بیکار خواهیم شد، بخاطر همین جرات اعتراض و مصاحبه با رسانه‌ها و صدا و سیما را هم نداریم. از مسئولان می‌خواهیم به مشکل ما رسیدگی کنند و پیگیر حقوق و لوازم بهداشتی ما باشند، چرا که در خطر ابتلا به کرونا قرار داریم و از طرفی دیگر برای امرار معاش و هزینه‌های زندگی محتاج حق و حقوق خود هستیم.

جدال با کرونا با دست‌های خالی برای بدست آوردن نان، حکایت این روز‌های کارگران شهرداری یاسوج

 برای بررسی و پیگیری این موضوع با اعضای شورای شهر این شهرستان گفت و گو کردیم.

درآمد شهرداری وابسته به دریافت عوارض است

کیوان آشنا عضو شورای اسلامی شهر یاسوج گفت: عمده درآمد شهرداری‌ها از طریق عوارضی که بابت صدور پروانه و خدماتی که ارائه می‌دهند، تامین می‌شود، ولی شهرداری یاسوج شرایط خاصی را دارد و درآمد پایداری ندارد و همه درآمد آن از عوارض دریافتی از شهروندان تامین می‌گردد.

او افزود: در ماه‌های اخیر مشکلاتی از جمله؛ شیوع ویروس کرونا و اختلالاتی در وضعیت اقتصادی کشور بوجود آمده، شهرداری یاسوج نتوانست آنطور که شایسته است درآمد کسب نماید، به همین دلیل مشکلاتی همچون گذشته در پرداخت حقوق کارگران پدید آمده است که سعی داریم انشالله در آینده‌ای نزدیک حقوق‌های معوقه را پرداخت نماییم.

آشنا بیان کرد: براساس آخرین آمار و مستندات، کارگران حوزه پسماند ۲ ماه حقوق دریافت نکرده اند که سعی داریم در روز‌های آتی حقوق یک ماه آن‌ها پرداخت شود. اگرچه در سایر سازمان‌ها شامل؛ سازمان فضای سبز، سازمان حمل و نقل و... مشکلاتی بدلیل شیوع کرونا ویروس بوجود آمده است.

تا پایان اردیبهشت ۹۹ عوارض دریافت نمی‌شود

این مقام مسئول اظهار داشت: شیوع بیماری سبب شده که درآمد آن‌ها کاهش یابد و نتوانند کمک درآمد شهرداری باشند. اما نکته قابل توجه این است که همه هزینه‌های سازمان‌ها را شهرداری مرکزی پرداخت می‌کند و شورای شهر مصوب کرده تا پایان اردیبهشت امسال هیچگونه عوارضی از کسبه و بازاریان دریافت نشود تا فشار زیادی به مردم بابت شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمد اصناف تحمیل نشود.

عضو شورای اسلامی شهر یاسوج ادامه داد: همچنین مصوب شد به اصنافی که تحت اختیار شهرداری هستند یا در مالکیت این ستاد قرار دارند یا خدمات خاص و ویژه‌ای به آن‌ها ارائه می شود، از سایر املاکی که در اختیار شهرداری هستند تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ مبالغی تحت عنوان اجاره بها دریافت نخواهد شد.

لزوم رفع مشکل تامین ملزومات بهداشتی در روز‌های کرونایی

او درخصوص توزیع ملزومات بهداشتی تصریح کرد: کرونا ویروس بطور ناخواسته و غیرقابل پیش بینی در همه نقاط کشور نمایان شد که استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ملزومات محافظتی برای همگان به یک ضرورت تبدیل شد، شرکت‌هایی که با حوزه شهرداری یاسوج قرارداد مستقیم دارند، موظف به رعایت اصول بهداشتی و ایمنی هستند.

جدال با کرونا با دست‌های خالی برای بدست آوردن نان، حکایت این روز‌های کارگران شهرداری یاسوج

کیوان آشنا اذعان داشت: شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری و حوزه پسماند موظف هستند لباس، دستکش، ماسک و سایر ملزومات بهداشتی در اختیار کارگران قرار دهند، اما این احتمال وجود دارد که تامین آن‌ها به اندازه نیاز پیش بینی نشده و میزان آن محدود است.

او در ادامه گفت: شیوع این بیماری سبب شده تا نیاز به ماسک و دستکش بیش از پیش افزایش یابد و باید مشکل تامین این وسایل ضروری با توجه به شیوع کرونا باید از سوی شهرداری و پیمانکار طرف قرارداد، هرچه زودتر مرتفع گردد و در قالب ۲۵ درصد به پیمانکاران ابلاغ نماید و به میزان مورد نیاز این ملزومات تامین شود.

کمبود ماسک و دستکش بر کسی پوشیده نیست

آشنا اظهار کرد: اینکه توزیع ماسک و دستکش بخوبی صورت نمی‌گیرد، بر کسی پوشیده نیست و ما هم بر این مشکل واقف هستیم، اما با پیگیری‌هایی که انجام شده و تماس‌های مکرر با سازمان پسماند، بر افزایش توزیع این ملزومات تاکید شد و باید هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.

او در پایان بخاطر کمبود‌ها و مشکلات بوجود آمده از کارگران سازمان پسماند و فضای سبز عذرخواهی کرد و بیان داشت: دست تک تک این قشر زحمتکش را می‌بوسم، چرا که نقش بسزایی در پاکیزگی و زیبایی شهر ایفا می‌کنند.

آخرین پرداختی کارگران شهرداری چه زمانی بود؟

فرشاد نگین تاجی عضو شورای اسلامی شهر یاسوج درخصوص مطالبات کارگران شهرداری این شهرستان گفت: کارگران شهرداری در حوزه‌های مختلف اعم از سازمان فضای سبز و خدماتی و تامین نیروی انسانی حقوق معوقه دارند و براساس مستندات، آخرین پرداختی شهرداری به نیروی انسانی خود آذر و بهمن ماه ۹۸ بوده است.

او افزود: بر اساس این مستندات، کارگران شهرداری و نیرو‌های خدماتی حداقل ۲ ماه و حداکثر ۶ ماه حقوق معوقه دارند که این موضوع مربوط به تعریف نشدن درآمد پایدار در مدیریت شهری شهرداری یاسوج است که از گذشته تاکنون این مشکل وجود داشته و همچنان وجود دارد.

جدال با کرونا با دست‌های خالی برای بدست آوردن نان، حکایت این روز‌های کارگران شهرداری یاسوج

نبود درآمد پایدار در شهرداری یکی از عوامل ناتوانی در پرداخت مطالبات

نگین تاجی اظهار کرد: نبود درآمد پایدار در حوزه مدیریت شهری سبب می‌شود در زمان کنونی و شیوع ویروس کرونا، شهرداری توان جوابگویی به مطالبات کارگران را نداشته باشد، همچنین در حوزه شهرداری با عنایت به مصوبات شورای شهر و پیگیری‌های اعضای این شورا، تعداد نیروی انسانی، خدمات شهری و فضای سبز رو به افزایش است.

عضو شورای اسلامی شهر یاسوج بیان داشت: در جلساتی که بطور مکرر درحال برگزاری است، مقرر شده شهرداری هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف نیرو‌ها و ساماندهی موارد مالی برای پرداخت حقوق کارگران و توسعه فضا‌های عمرانی و شهری اقدام کند، اما تاکنون این شورا پاسخی در این زمینه از سوی شهرداری دریافت نکرده است.

فعالیت ۶ شرکت در شهرداری یاسوج

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه شهرداری ۶ شرکت شامل؛ ۳ شرکت در حوزه فضای سبز، ۲ شرکت در حوزه خدمات شهری و یک شرکت در حوزه تامین نیروی انسانی فعالیت می‌کنند که بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ نیرو بصورت موقت و دائم از شهرداری این شهرستان حقوق دریافت می‌نمایند، که در حال حاضر نیرو‌های رسمی به مدت ۲ ماه و نیرو‌های شرکتی به مدت ۳ تا ۶ ماه حقوق دریافت نکرده اند که این مهم می‌طلبد حوزه نظارتی شهری و سایر حوزه‌ها به کمک شورا بیایند تا این مشکل هرچه زودتر حل شود.

فرشاد نگین تاجی تصریح کرد: جلسه در زمستان سال ۹۸ با حضور نمایندگان کارگران و شرکت ها، شهردار یاسوج و معاونین شهردار برگزار شد و در این نشست مصوب گردید ظرف مدت ۴۵ روز نسبت به پرداخت حقوق و دو سوم از مطالبات پیمانکاران و کارگران شهرداری اقدام شود، ولی تاکنون هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.

پیمانکاران در تامین ملزومات بهداشتی کوتاهی کردند

او ضمن تایید خبر تامین نشدن ملزومات بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای نیرو‌های خدماتی فعال در بخش پسماند و فضای سبز اذعان داشت: پیمانکاران در این زمینه کوتاهی کردند و شهرداری در این رابطه نظارت کافی نداشته است، این درحالی است که ماهیت کار نیرو‌های خدماتی به گونه‌ای است با محیط‌های فیزیکی و شهری و آلودگی‌ها در ارتباط هستند و خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند.

جدال با کرونا با دست‌های خالی برای بدست آوردن نان، حکایت این روز‌های کارگران شهرداری یاسوج

نگین تاجی بیان کرد: بدلیل ایمن ماندن آن‌ها از ابتلای به ویروس کرونا و همچنین جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری، تهیه، توزیع و تامین وسایل بهداشتی الزامی است، ولی شهرداری تاکنون در این زمینه اقدامات موثر و مفیدی انجام نداده است، در صورتیکه تامین لوازم بهداشتی از بند‌های قرارداد پیمانکاران ذکر می‌شود، ولی حداقل امکانات در اختیار کارگران زحمتکش هم قرار نمی‌گیرد.

پرداخت حقوق کارگران، حلقه گمشده در اولویت کاری

او در ادامه گفت: درخصوص پرداخت حقوق معوقه کارگران جلسات متعددی با شهردار و معاونان او برگزار شده و مصوباتی تعیین شده و براساس این مصوبات، شهرداری موظف به پرداخت حقوق مطالبات معوقه است، اما محقق نشدن بودجه و نبود درآمد پایدار و همچنین در اولویت نبودن پرداخت حقوق کارگران سبب تشدید مشکلات را به دنبال دارد.

صحبت‌ها و توضیحات اعضای شورای شهر درخصوص علت توزیع نشدن لوازم بهداشتی و محافظتی برای در امان ماندن کارگران از ابتلا به شیوع ویروس کرونا و همچنین علت پرداخت نشدن حقوق معوقه آن‌ها را شنیدیم، سپس تصمیم گرفتیم با نستهن مقدم، شهردار یاسوج تماس بگیریم، ولی صدایی جز بوق و البته رد تماس‌ها دستگیرمان نشد و کسی از آن سوی خط پاسخی به ما نداد.

لحظه‌ای شهر را بدون پاکبان تصور کنید، طولی نمی‌کشد که شهر در انبوهی از زباله دفن می‌شود و بوی نامطبوع همه را آزاد می‌دهد، اما با تلاش و فداکاری و از خودگذشتگی پاکبان‌ها و کارگران فضای سبز شاهد شهری تمیز و زیبا هستیم، پس شایسته است مسئولان نگاهی مهربان‌تر از گذشته به این قشر زحمتکش داشته باشند تا عرق شرمندگی از چهره خسته و سیلی خورده از سرما و گرمای سوزان این بزرگ مردان جاری نشود.

گزارش از یاسر سجادپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.