به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده است و طبق مشاهدات میدانی تمام قطعات خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.
به گفته یکی از فروشندگان قطعات لوازم یدکی، دیسک و صفحه پژو که قبل از عید حدود ۷۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.
کمبود نظارت ها و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو مردم را برای خرید این محصولات با مشکل مواجه کرده است.
مسئولان این صنف افزایش قیمت را علت گرانی را افزایش قیمت مواد اولیه می دانند اما سوالی که پیش می آید کالایی که از قبل در انبار موجود است چرا باید با قیمت حال حاضر به فروش برسد. حتی با جست و جویی در سایت های فروش می توان به این افزایش قیمت پی برد.
مهدی کاظمی سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت گرانی لوازم یدکی، گفت: نرخ ارز به شدت در بازار موثر است. نه تنها واردات بلکه تولیدات داخلی به قیمت ارز وابسته است.
عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی بیان کرد: در حال حاضر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه در داخل تولید میشود و مابقی وارد میشود.
کاظمی بیان کرد: از دولت، بانک و سازمان صمت تقاضا کردیم وابستگی به ارز را کاهش دهد چرا که بازار لوازم یدکی به شدت به آن بستگی دارد. از هواپیما گرفته تا کشتیرانی، خودروهای سنگین، سبک، کشاورزی و ... به صنف لوازم یدکی نیاز دارند و برای اینکه ریل تولید نخوابد، هواپیما پرواز کند.
بیشتر بخوانید: پرداخت بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نقدی به قطعه سازان/ تسریع خودروسازان در رفع تعهدات به مشتریان
عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تشریح کرد: تمام تلاشمان این است تا مواد را تامین کنیم تا لنگی به وجود نیاید. بنابراین برای اینکه از تورم جلوگیری شود باید مقررات دست و پاگیر و بیهوده که در واردات مواد اولیه به کار میرود سهل شود.
کاظمی ادامه داد: در ۲ تا ۳ ماه آینده با کمبود لوازم یدکی مواجه خواهیم شد که در مقابل این کمبود به شدت در افزایش قیمت تاثیر گذار خواهد بود.
او بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ درصد قیمت لوازم یدکی افزایش داشته است چرا که با تورم مواجه شده ایم و احتمال اینکه افزایش قیمت ادامه دار باشد وجود دارد.
علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علت گرانی لوازم یدکی، گفت: اینکه چرا کالاهایی که ساخت داخل است باید با ارز محاسبه شود بحث دیگری است.
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تشریح کرد: برخی از قطعات ممکن است از خارج وارد شود.
این مقام مسئول یکی دیگر از دلایل گرانی را برخی از قطعات دانست و گفت: معمولا هر سال در برخی از مقاطع به دلیل کمبود تعداد معدودی از قطعات یدکی، افزایش مییابد که این دلیل بر گران شدن قطعه نیست بلکه دلیل بر کمبود قطعه است.
او ادامه داد: چنین افزایش قیمتی به دلیل کمبود رخ میدهد و مختص به لوازم یدکی نیست و در مورد سایر اجناس و اقلام از مواد خوراکی نظیر گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا لوازم یدکی مشاهده میشود. پس از چنین اتفاقی با فعالیت صنف مورد نظر و راهکارهای انجام شده کالای مورد نظر به وفور در دسترس قرار میگیرد و حتی قیمت آن به زیر قیمت میرسد.
یکی از رانندگان در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گرانی در بازار لوازم یدکی بیداد می کند و توانمان برای خرید این کالاها رو به کاهش است. از دولت درخواست داریم تا در بازار لوازم یدکی نظارت داشته باشد و بتوان قیمت ها را در این بازار کاهش داد.
مرتضی کاظمیان یکی از توزیع کنندگان لوازم یدکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار، گفت: افزایش ۲ تا سه برابری قیمت در شرایط فعلی بازار،کسب و کار عادی را تحت الشعاع قرار داده و شاهد این هستیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی از خرید آن امتناع می کنند. متاسفانه باید اذعان کرد این وضعیت موید شرایط نامطلوبی است که به اشکال گوناگون طی ماه های اخیر ظهور پیدا کرده است.
او افزود: فارغ از موضوع گرانی و افزایش تامل برانگیز قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه هستند.
این فعال در عرصه فروش و توزیع لوازم یدکی خودرو گفت: در چنین شرایطی زمینه برای افزایش و گرانی هر چه بیشتر قطعات هموارتر می شود و این موضوعی است که نباید آن را نادیده گرفت و باید دستگاه های ذی ربط با فوریت نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.
کاظمیان تصریح کرد: در چنین شرایطی، بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت، بیش از پیش فراهم شده و اساسا برخی از متقاضیان خرید لوازم یدکی، با علم به بی کیفیت بودن قطعات، به دلیل ارزان بودن آن مبادرت به خرید و تهیه چنین قطعات می کنند.
او افزود:کیفیت پایین این قطعات باعث می شود، بعد از مدت کوتاهی مجددا قطعه تعویض شده با اشکال و نارسایی در کارکرد مواجه شود و متاسفانه برخی نسبت به این موضوع عکس العمل شدید و نامتعارف نشان می دهند در صورتی که بنده و بسیاری از فعالان حوزه توزیع در هنگام فروش قطعات به مشتریان، به این واقعیت اشاره می کنیم که قطعه مورد نظر از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست زیرا برای ما مشخص است که بعد از مدت کوتاهی با مراجعه مجدد و گلایه مشتری مواجه می شویم.
در پایان انتظار می رود، بیش از هرگونه تصمیم گیری، عواقب و پیامدهای احتمالی چنین تصمیماتی مد نظر قرار گیرد تا به واسطه آن بازار از شوک ها و التهابات و مواجهه با چنین مشکلاتی مصون بماند و یا اینکه نمود نارسایی های احتمالی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.
انتهای پیام/
پیشنهادی دارم جهت ارزان سازی خودرو، ولی رسانه ندارم
لطفا رسانه پیشنهاد ما باشید:
تعداد زیادی خودرو تولید سال ۹۸ و ۹۷ توی پارکینگها وجود دارد که پلاک نشده اند.
اگر اعلام شود خودروهای تولید سالهای ۹۷و۹۸ یک ماه مهلت دارند که پلاک شوند و بعد از آن دیگر به هیچ وجه پلاک نمیشوند و هر جا هم پیدا شدند به عنوان کالای قاچاق معرفی میشوند.
پلاک هم فقط به اسم افرادی ثبت میشود که هیچ پلاکی ندارند.
به این روش میشود خودروهای ذخیره شده در پارکینگها را وارد بازار کرد
لطفا برسد به نمایندگان مجلس
# خودروهای_ بی پلاک_ قاچاق اعلام گردد
میگفت صفحه کلاج باید عوض بکنی قیمت گرفتم جنس خوبش یک میلون و هفتصد هزار تومن شده حالا دستمزد رو حساب نکردم . اخه اینم شد وضع؟این شد زندگی ؟
فقط مردم
چون فلزات تولید کشور رو با دلار 18 تومن میدن دست تولید کننده
صفحه کلاچ با کاسه نمد و ماهک دنده نزدیک 2.5 میلیون میشه
اجرتم 300 تومن
یعنی قشنگ گیربکس خود طرف میاد پایین تا ماشین
عجب زمونه ای!!!!!
2 -و متاسفانه در دنیای امروز همه چیز به قیمت دلار ربط داره حتی سبزی خوردن یا گوجه خیار .