بیمارستان شهید چمران از پذیرش بیماران کرونایی خارج شد

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران با بیان اینکه این مرکز از روز‌های نخست شیوع بیماری کووید ۱۹ به مدت حدود دو ماه پذیرای بیماران مبتلا به کرونا بوده است، گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این اقدام، با همت جهادی کارکنان بیمارستان فراهم شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،  مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران شیراز از روز‌های ابتدایی اپیدمی کروناویروس، از جمله مراکزی بود که در‌های خود را به روی بیماران مبتلا به کروناویروس گشود و این مبارزه ایثارگرانه در خط مقدم مبارزه با کروناویروس، به مدت حدود دو ماه ادامه یافت.

این بیمارستان بزرگ شیراز، قریب به دو هفته است که با پاکسازی و ضدعفونی کامل، بار دیگر در حوزه تخصصی خود در زمینه خدمات فوق تخصصی ارتوپدی و جراحی‌های مغز و اعصاب، پذیرای بیماران و مراجعان است.

سید علی هاشمی رئیس این مرکز آموزشی درمانی گفت: از روز‌هایی می‌گوید که همکاران او با همت و فداکاری، تمام تلاش خود را برای نجات مبتلایان به کروناویروس به کار بستند.

او با بیان اینکه بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه، این بیمارستان به عنوان یکی از مراکز معین پذیرش بیماران مبتلا به کروناویروس انتخاب شده است، افزود: با اعلام این تصمیم از روز سوم اسفند، اقدامات زیرساختی در این زمینه آغاز و کار اعزام بیماران بستری به دیگر مراکز درمانی انجام گرفت. از پنجم اسفند با اجرای مانور عملیاتی، فرآیند‌های مربوط به نحوه ورود، پذیرش و بستری بیماران و تعیین مناطق خاکستری و قرمز، در بیمارستان را آغاز کردیم و در این زمینه تلاش شد تا زمینه‌های تامین حداکثری سلامت کارکنان نیز پیش بینی شود.

تلاش مضاعف برای تغییر کاربری بیمارستان

هاشمی با بیان اینکه به دلیل ماهیت این مرکز آموزشی درمانی، تغییر کاربری برای پذیرش مبتلایان به بیماری‌های عفونت تنفسی با تلاش مضاعفی از سوی کارکنان همراه بود، ادامه داد: با تلاش و همت جهادی همکارانم در بیمارستان شهید دکتر چمران، از هشتم اسفند ۹۸، آمادگی پذیرش بیمار مبتلا به کروناویروس در این مرکز آموزشی درمانی فراهم شد و چهاردهم اسفند، نخستین بیمار دارای کووید ۱۹برای بستری در بخش‌های پیش بینی شده، در بیمارستان پذیرش شد.

این متخصص ارتوپدی تعداد بخش‌های پیش بینی شده برای پذیرش مبتلایان به کروناویروس را شامل سه بخش بستری عادی و سه بخش مراقبت‌های ویژه شامل دو ICU و یک ICU ارتوپدی اعلام کرد که در چند فاز، پذیرش در این بخش‌ها به صورت عملیاتی درآمد و مابقی بخش‌ها نیز به عنوان پشتیبان بخش‌های پذیرش، در نظر گرفته شد.

او در پاسخ به این سوال که نحوه مشارکت کارکنان بیمارستان در این خدمت جهادی و در خط مقدم مبارزه با کروناویروس چگونه بوده است، گفت: در کنار ۸۹ پزشک فوق تخصص، فلوشیپ، متخصص و پزشک عمومی، ۶۱۳ نیرو شامل حوزه پرستاری، پاراکلینیک، اداری، مالی و خدماتی در این خدمت سهیم شدند.

هاشمی مدت زمان پذیرش مبتلایان به کروناویروس در این مرکز را از چهاردهم اسفند ۹۸ تا ششم اردیبهشت امسال اعلام کرد و افزود: به طور کلی ۲۴۸ بیمار مشکوک به کروناویروس در طول این مدت وارد بیمارستان شدند که از این تعداد ۲۱۹ نفر مثبت قطعی بودند. با تلاش‌های همکاران بیمارستان ۱۸۹ نغر ترخیص به منزل و ۲۷ نفر ترخیص به نقاهتگاه شده و متاسفانه ۱۰ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

رئیس بیمارستان شهید دکتر چمران ادامه داد: از مجموعه ورودی‌های مربوط به کروناویروس، ۸۲درصد بیماران عادی و ۱۸ درصد بیماران نیازمند مراقبت‌های ویژه بودند، ۶۳ درصد مربوط به شیراز، ۳۵ درصد مربوط به دیگر شهرستان‌های استان و دو درصد نیز مربوط به دیگر استان‌ها بودند.

اولویت سلامت کارکنان با پیش بینی استاندارد‌های حفاظتی

او تاکید کرد: در طول مدت پذیرش بیماران مبتلا به کروناویروس، سلامت کارکنان بیمارستان به عنوان یک اولویت مهم تعریف شده و تلاش کردیم تا لوازم حفاظتی و پروتکل‌های ایمنی، حتی بالاتر از سطح استاندارد مورد توجه قرار گیرد که همین امر موجب شد تا آمار کارکنان مبتلا در بیمارستان شهید دکتر چمران پایین بوده و همگی از گروه بی علامت بودند که در حال حاضر در وضعیت مناسبی هستند.

هاشمی در ادامه از حمایت‌های مادی و معنوی نیکوکاران سلامت از خدمات این مرکز درمانی در مبارزه با کروناویروس قدردانی کرده و اظهار کرد: در طول این مدت، بیش از یکصد فرد و گروه نیک اندیش در این زمینه با مجموعه بیمارستان شهید دکتر چمران همراهی داشتند که سی نفر به صورت خودجوش بوده و ۸۵ نفر نیز با تلاش کارکنان، برای مشارکت در خرید دستگاه و وسایل حفاظتی جذب شدند.

این عضو هیات علمی دانشگاه نقش رسانه را در این زمنیه تاثیرگذار خوانده و افزود: با معرفی گوشه‌ای از خدمات این مجموعه در قالب‌های رسانه‌ای و اقدامات فرهنگی که گاه حتی در سطح بین المللی نیز مورد توجه قرار گرفت، ضمن انگیزه بخشیدن به کارکنان؛ نیک اندیشان نیز به نحو فعالانه‌ای برای سهیم شدن در این خدمت جهادی، اعلام آمادگی کردند.

او همچنین به تلاش‌های همکاران خود در زمینه وسایل حفاظتی مانند شیلد و آستین‌های محافظ کارکنان، به عنوان خدمتی دیگر اشاره کرده و افزود: خانواده‌های کارکنان نیز در این زمینه با ما همراه بودند و با تهیه وسایل محافظتی و یا اقلامی مانند کرم‌های مرطوب کننده برای پیشگیری از آسیب‌های پوستی، با مجموعه همکاری داشتند.

عضویت در طرح جهانی درمان بیماران مبتلا به کروناویروس

رئیس بیمارستان شهید دکتر چمران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عضویت این مرکز درمانی در طرح جهانی سازمان WHO اشاره کرد که بر این اساس چهار پروتکل درمانی برای مبتلایان به کروناویروس در نظر گرفته می‌شد.

هاشمی در این زمینه توضیح داد: بیمارستان شهید دکتر چمران، یکی از ۱۱ بیمارستان کشور بود که به عضویت این طرح در آمده و از پروتکل‌های تعریف شده برای درمان بیماران استفاده شد.

او با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌های علمی، بیماری کووید ۱۹ در سطح دنیا ادامه دار خواهد بود، اجرای اینگونه طرح‌های پژوهشی در مقیاس جهانی را اقدام ارزشمندی می‌داند که می‌تواند در آینده، نتایج قابل توجهی را به جامعه جهانی عرضه کند.

این متخصص ارتوپدی تلاش‌های خالصانه همکاران خود با تمام قوا را دارای تاثیری بسزا در کاهش آسیب‌های ناشی از کروناویروس و مرگ و میر بیماران دانست و گفت: با توجه به کاربری متفاوت این مرکز درمانی، آماده سازی بیمارستان برای پذیرش بیماران مبتلا به کروناویروس و ارائه خدمت در این زمینه را ثمره همت جهادی و تلاش بسیار همکاران خود می‌دانم که موجب شد نتایج خوبی در این زمینه رقم بخورد.

ضدعفونی و پاکسازی علمی بیمارستان شهید دکتر چمران برای پذیرش دوباره مراجعان

هاشمی ادامه داد: از ششم اردیبهشت نیز با پایان ماموریت این مرکز درمانی در زمینه پذیرش بیماران مبتلا به کروناویروس، فرآیند ضدعفونی، پاکسازی و آماده سازی مجدد بیمارستان به شیوه علمی انجام گرفت و لازم است این اطمینان را به مردم بدهم که می‌توانند با اطمینان کامل، دریافت خدمات درمانی موردنیاز خود را در حوزه‌های تخصصی و فوق تخصصی از این مرکز دنبال کنند.

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر چمران همچنین به خدمات و تلاش‌های شبانه روزی تیم ستادی مدیریت بیماری کووید ۱۹ به عنوان زیرساخت دیگری برای موفقیت فارس در زمینه کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت» باید اذعان کنم که کار بسیار سخت و فشرده‌ای بود و با ساعت‌ها نشست و همفکری، برنامه ریزی‌ها انجام می‌گرفت.

او یکی از برنامه‌های موفق این ستاد را مشارکت در تولید اقلام حفاظتی عنوان کرد و یادآور شد: با تاکید رئیس دانشگاه و پیگیری اعضای این ستاد، در فارس اقلام حفاظتی تولید شد که همین امر در کاهش آمار ابتلای کارکنان به کووید ۱۹ نیز موثر بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار