۳۲ شی تاریخی نفیس در زنجان رونمایی شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت:۳۲ شیء تاریخی به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

۳۲ شی تاریخی نفیس در زنجان رونمایی شدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، امیر ارجمند مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: ‎از ۳۲ شیء نفیس مربوط به عصر آهن که در حفریات باستان‎شناسی در گورستان جیران تپه جزلاندشت شهرستان طارم کشف شده بودند  برای اولین بار رونمایی شد و این اشیاء در موزه ذوالفقاری به صورت دوره‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند.
 
او افزود: گورستان تاریخی جیران تپه با بیش از دوهزار و ۸۰۰ سال قدمت در نزدیکی شهر درام شهرستان طارم است که در اولین مراحل کاوش اشیا و گور‌های تاریخی ارزشمندی کشف شد. علاوه بر شکل خاص دفن مردگان، اشیای تاریخی و گرانبهایی در کنار آنان کشف شد که نشان دهنده اعتقاد مردم این منطقه به زندگی پس از مرگ است. این اشیا در کارگاه مرمت اشیا ساماندهی شده و پس از طی مراحل حفاظت و مرمت، به مناسبت روز جهانی موزه‎ها رونمایی شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان تصریح کرد:مرمت اشیاء موزه ای، در راستای فرهنگ سازی نگاه موزه‌ای در جامعه است، آنگونه که به اشیاء تاریخی، فقط به عنوان یک اثر موزه‌ای نگاه نشود و وجوه دیگری نیز در آن دیده شود. موزه روایتگر گذشته، جایگاه کنونی و مسیر رو به آینده را به جامعه نشان خواهد داد، از این رو مرمت اشیاء تاریخی موزه ای، ضمن تقویت پتانسیل موزه، اشیاء را از ورطه فراموش شدن و بلا استفاده ماندن مصون نگاه می‌دارد و کاربردی ارزشی‌تر به آن می‌بخشد.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.