سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب گفت:جهت پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی در سال ۹۸ خصوصاً سه ماهه پایانی سال بالغ بر ۸۰ هزار راس دام سبک به صورت صد در صد رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

محمود ترخاصی سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از خطرناکترین بیمار‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

او افزود: شیوع بیماری تب کریمه کنگو، بیشتر در فصل گرم سال «اواسط بهار تا اواخر تابستان» همزمان با فصل فعالیت کنه، عامل بیماری می‌باشد.

سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب ادامه داد: افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری، شامل کارگران و قصابان کشتارگاه ها، پرسنل دامپزشکی، دامداران وکلیه افرادی که با دام زنده یا گوشت گرم تازه وآلایشات دام و پزشکان و پرستارانی که با بیماران مبتلا به آن در تماس هستند می‌باشند.

ترخاصی بیان کرد: جهت پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی در سال ۹۸ خصوصاً سه ماهه پایانی سال بالغ بر ۸۰ هزار راس دام سبک به صورت صد در صد رایگان برعلیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

او تصریح کرد: امسال نیز تا کنون به بیش از ۲۷ هزار راس دام سبک که اغلب دام‌های جوان بوده اند این واکسن تزریق شده است، در بحث دام سنگین هم این واکسیناسیون تاکنون به مرز هزار ۴۵۰ راس رسیده است.

سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب تاکید کرد: واکسیناسیون دام‌ها در بیماری‌های ویروسی بخشی از برنامه کنترل بیماری است و بخش اصلی، عدم خرید دام فاقد هویت و سابقه بهداشتی «بدون مجوز بهداشتی»، ضدعفونی مرحله‌ای دامداری، تردد نداشتن به مناطق پرخطر «ـمانند میادین دام و ...»، استفاده از دامپزشکان مجاز جهت درمان ومشاوره می‌باشد.

ترخاصی اظهار کرد: یکی از مهمترین علل بروز بیماری‌های ویروسی در دام‌ها خرید دام‌های آلوده و قرنطینه نشدن دام‌های خریداری به مدت ۱۴ روز می‌باشد.

او افزود: بدیهی است در صورت ورود دام آلوده به گله دوز زیادی از ویروس وارد گله شده و سد ایمنی ایجاد شده را به چالش می‌کشد و بعضاً احتمال دارد این ایمنی ایجاد شده شکسته شود و گله را درگیر بیماری نماید که مقابله با این مهم هشیاری دامداران و اقدامات بموقع آن‌ها را می‌طلبد.

انتهای پیام//ع. ظ
برچسب ها: دامپزشکی ، تب برفکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار