به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمیدرضا جورکش مدرس دانشگاه و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومیهای شهرستان شیراز، با اشاره به مدیریت شطرنجی گفت: با شروع تفکر نوین و علمی مقوله مدیریت و ارائه راهکارهای مدیریتی در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی به وجود آمد که مدیریت شطرنجی نام گرفت که از متداولترین مدل های مدیریتی به شمار می رود.
او افزود: شطرنج یکی از متداولترین مدلهای مدیریتی به شمار میرود شطرنج دارای ۶۴ خانه سیاه و سفید است اگر مدیریت و عوامل را عناصر و مهرههای شطرنج تلقی کنیم سوال اینجاست که کارشناسان روابط عمومیها کجای این صفحه ۶۴ خانههای سیاه و سفید هستند؟
جورکش ادامه داد: طبق آمار حرکت هر مهره این صفحه شطرنجی ۸ فاکتوریل و یا به عبارتی ۴۰ هزار حرکت را متصور میشود و سوال اینجاست که در مدیریت شهری روابط عمومیها چه سهمی در این حرکت گسترده و راهبردی ایفا میکنند؟ این مدل ترکیبی از ویژگیهای وظیفه محور، انسان محور و هدف مدار در سازمان بوده و مدیران ارشد نیز نقش برنامه ریزی، هدایت و رهبری، کنترل و نظارت در توزیع منابع و سازماندهی سیستم را بر عهده دارند.
سوال اینجاست روابط عمومیها کجای این پازل پیچیده مدیریتی هستند؟ اگر صفحه شطرنج را به یک پهنه مدیریتی و خانههای سیاه و سفید را به مسیرهایی در راه رسیدن به هدف سازمانی در بروز شکست و یا رقم خوردن پیروزی در مقابل رقیب تشریح کنیم باید گفت مدیر ارشد سازمان همان شاه، معاون و یا معاونین وزیر یا وزرا، و چهبسا مسئولین امور مالی، فنی، عمرانی، فرهنگی، پشتیبانی به فیل و اسب و قلعه در صفحه شطرنج بی شباهت نیستند.
اما جای روابط عمومیها که گوش و چشم سازمان هستند در این صفحه شطرنجی کجاست؟ مگر نباید کنار شاه باشد و مشاور وزیر. اما شاید هنوز در فرهنگ مدیریت قدیمی روابط عمومیها لشکری متشکل از نفراتی، چون عکاس یا تصویربردار، فیلمبردار، بنر چسبان و تشریفات و چه بسا قاری و مجری و البته خدماتی نیز هستند. شاید با کمی اغماض بتوان گفت آچار فرانسه هستند.
جورکش اظهار کرد که شاید بتوان گفت مدیر روابط عمومی در نگاه اول هماهنگ کننده این لشکر است، اما این که در تعریف مدیریت که همانا علم و هنر به کارگیری امکانات به صورت حداکثری در جهت اهداف سازمانی با استفاده از برنامه ریزی، تصمیم گیری، هدایت و کنترل و نظارت و سازماندهی است این مدیر کجای این برنامه ریزی و تصمیم گیری است؟ در دنیای جدید روابط عمومیها ایده پردازانی هستند که به مدیران برنامه و مشاوره میدهند و ارزش ماهیتی و وجودی و حضوری مدیر روابط عمومی در مناسبات فراتر از یک نیروی اجرایی و خدماتی است. روابط عمومیها دیگر چشم و گوش سازمانها نیستند بلکه هوش اجتماعی و یا به عبارتی فیلسوفان یا مفسرانی هستند که آینده نگر بوده و نقش مشاوران و توجیه گرانی برای عبور موقت از وضعیت بحرانی لحظهای خاص را بازی نمیکنند.
او عنوان کرد: دست روزگار در صفحه شطرنجی آنان را سربازان لشکری تلقی کرده است و جالب اینکه در صفحه شطرنجی فقط همین سربازان هستند که اگر درست هدایت شوند و سر منزل مقصود برسند توانایی وزیر شدن را توسط پیادهنظام خود دارند. رقم خوردن یک برگ برنده و تعویض یک باخت سنگین در دقایق پایانی فقط از عهده همین سربازان صفحه شطرنجی به تصویر کشیده خواهد شد شاید این ضعف مدیریتی است که توجه ویژهای به سربازان شبانه روزی نمیکنند آنها که جلودار حملات هستند و شاید نبود چنین جایگاهی ویژهای به کوتاهی قد این سربازان در سلسله مراتب مدیریتی در بعضی از سازمانها بر میگردد اشکال عدم پیروزیهای مداوم سازمانها به همین قضیه برمیگردد که اگر پیروزی به کام همگان شیرین شد این مدیران ارشد سازمان بوده اند که توانسته اند با برنامهریزی و تلاش شبانه روزی تصمیم گیری بجا، سازماندهی نیروها، هدایت و مشاوره صحیح این قلعه الموت را فتح کنند، اما اگر این تلخی کام همه را گس کرده باشد هیچ بامی کوتاهتر از روابط عمومیها پیدا نخواهد شد
او گفت: این که این سرباز فقط با یک اسلحه که همان دوربین عکاسی یا فیلمبرداری است باید یکتنه به جنگ منتقدانی برود که گاهاً نقدشان هم بیمورد و مغرضانه نیست تا حدودی میشود با توجیه و استفاده از فن بیان یک خاکریز مطمئن و مامن موقت برای سازمان ایجاد کرد، اما این آخرین تیر ترکش است. جلسات طولانی و پر تمطراق سازمانی به پایان میرسد و این روابط عمومیها هستند که باید تا پاسی از شب مکتب نگار و مستند نگار فرمایشاتی باشند که چه بسا باید به تایید مدیران هم در آن فرصت باقیمانده شب نیز برسد. شب میگذرد و این مقوله جنگ نابرابر هنوز آتش زیر خاکستر است. صبح تیتر روزنامهها و خبرگزاریها تعیین میکنند که آیا روابط عمومی توانسته این طبل پر سر و صدا را با صدای بم ایجاد کند یا نه؟ هنوز خستگی جمع آوری تشریفات پس از اتمام جلسات، پیگیری امور هزینه مالی و همچنین طلبکاران پشت در اتاق بابت وعدههای صورت گرفته در تن این سرباز سازمانی به بدر نرفته که مدیر ارشد سازمانی از فرکانس این صدای بم ایجاد شده ناراضی است.
جورکش اظهار کرد: این آغازی است برای فرآیندی جدید که مناسبتی در پیش دارد که پس از تذکر و عدم رضایت از جلسه قبلی، برای مناسبت پیش رو به روابط عمومیها ابلاغ میشود این که شاه این داستان شطرنجی ناراضی است، پایان ماجرا نیست. وزیر، فیل، اسب و قلعه هم خط و نشان خود را خواهند کشید که چرا شرایط دیده شدنشان با صدای ریز به تصویر کشیده شده است.
این مدرس دانشگاه گفت: روابط عمومیها همان سربازانی هستند که در آخر ماه میزان دریافتی آنها باید کمی با ارفاق از نیروی خدماتیها بالاتر باشد چرا که تلقی چنین است، کار انجام شده وظیفهای بیش نبوده است. همیشه همین طور است کارهای یدی اثر گذاری کمتری دارند تا کارهای فکری.
او افزود: همچنین ایده پردازانی که با القاب مشاوره و یا سخنگو توانسته اند با حضور در جلسات دلربایی بهتری از شاه قضیه نمایند حال و روز بهتری دارند وظیفه روابط عمومیها در این آشفته بازار که در حرکتی هم باید رقیب را مواظبت کنند و هم به دور و بر خود توجه خاصی داشته باشند چیست؟ حرکت چهل هزار سوی این صفحه مدیریت شطرنجی را چگونه با همه جوانب باید سنجید؟
جورکش تصریح کرد: هنر روابط عمومیهای مدرن افزایش اثرگذاری و اثربخشی کارها در تصمیم سازی مدیران است. بازی دادن مدیران به روابط عمومیها اولین قدم اعتماد سازی و باور سازمانی در مدیریت سازمانی است. در کنار این مسئله تنها کارشناسان روابط عمومیها هستند که باید با ایجاد تخصص و مشاوره صحیح اهداف سازمانی را طوری رقم بزنند که موجبات رشد و ارتقای سازمان را در پی داشته باشند. نداشتن اطلاعات منطقه و یا محدوده فعالیت مجموعه خود آفت بزرگ این کار طاقت فرسا است.
او بیان کرد: شاید نداشتن اطلاعات مناسبتی تقویم برای یک مهندس عمران و یا فنی و یا شهرسازی و یا حسابدار چندان مهم نباشد، اما آیندهنگری آن برای یک متخصص روابط عمومی بسیار حائز اهمیت است این متخصص روابط عمومی است که تمام مناسبتهای تقویمی را به مثابه خانههای سیاه و سفید شطرنج باید در نظر داشته باشد. مشاوره دادن به یک مدیر بی شک اطلاعاتی چه بسا فراتر از مدیر میخواهد و این وظیفه یک روابط عمومی کارآمد است آنجاست که دیگر مدیران فقدان یک متخصص روابط عمومی را نقصانی برای سازمان در تصمیم گیریها خواهند دانست. شاید فن بیان دیگر یکی از پیش پا افتادهترین تکنیکهای یک متخصص روابط عمومی است از آنجا که فن تکنولوژی اطلاع یابی، اطلاعرسانی، دقت و سرعت ارائه اخبار و اطلاعات و مدیریت بحران چیزهایی است که یک شبه به وجود نخواهد آمد.
جورکش اظهار داشت: جدا از این که مدیران نیز باید این جایگاه را حفظ و ارتقا دهند، ولی اولین گام تعیین جایگاه به فعالیت کارشناسان روابط عمومیها در اثبات این تواناییها و تبدیل نمودن این صفات و پتانسیلهای بالقوه به بالفعل است. آنکه چگونه یک متخصص روابط عمومی تهدیدهای یک سازمان را به فرصتهایی طلایی تبدیل کند و با پوشش نقاط ضعف خود و سازمان افقی روشن را برای سازمانش ترسیم نماید هرچند مهم است، اما چندان به علم روابط عمومی بستگی ندارد و این هنر روابط عمومی است.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومیهای شهرستان شیراز افزود: تعامل و احترام متقابل و دوستانه با اصحاب رسانه یک هنر است در دنیای مدرن که هر لحظه یک رخداد خوب یا بد برای سازمان میتواند منجر به اوج و یا سقوط یک سیستم سازمانی شود این کارشناسان روابط عمومیها هستند که باید این باور و اعتقاد را در مدیران ارشد به عنوان تصمیم گیران منطقی و اثربخش فراهم نمایند.
توجه به کارشناسان روابط عمومیها جدا از در نظر گرفتن جایگاه و ایجاد حس اعتماد به تفویض اختیار مدیران ارشد سازمان به مدیران روابط عمومیها نیز بستگی دارد. تشویق کارشناسان و رعایت عدالت در منابع مالی متناسب با فعالیتها چیزی است که روابط عمومیها را از یک سرباز صفر به یک وزیر کارآمد در جهت اهداف سازمانی تبدیل خواهد کرد امید آنکه با تلاش در تمامی سطوح و سلسله مراتب سازمانی و با رعایت احترام به همه همکاران و شهروندان بتوانیم سربازانی باشیم که در طول مسیر روزگار صفحات سیاه و سفید زندگی را در جهت خدمت به خلق سپری نماییم. بی شک مدیران موفق دارای نگرش و باور مطلوب و به روز بوده اند که با رعایت ارزشیابی عادلانه، ثمره احترام به یک سرباز موجبات یک سرمایه انسانی و اجتماعی که همانا مدیران و معاونین ارشد یک سازمان خواهد بود را فراهم خواهند نمود.
او اظهار کرد: باید اذعان داشت که روابط عمومیها کسانی هستند که از همه خانههای سیاه و سفید روزگار مثل همه مهرههای شطرنج میگذرند چه بسا پله به پله و با سرعت آهسته و پیوسته و گاهی بدون پشتوانه، اما در دل خود با اکتفا به خرد جمعی و مشاوره و مدیریت دیگران امید بسته اند.
این مدرس دانشگاه گفت: اینکه همیشه روابط عمومیها هستند که دل به دریای حوادث میزنند بر کسی پوشیده نیست. شاید میدان دادن به چنین مهرههایی که همیشه با چندین خبرنگار و اصحاب رسانه همراه هستند رسیدن به قله موفقیت را برای شهر و شهروند و افتخاری برای مجموعه مدیریتی دست یافتنیتر میکند.
جورکش افزود: خصلت مردمی بودن روابط عمومی ها پلی است برای مشارکت گروهی نهادهای مردمی در کسب موفقیت های سازمانی و جشن گرفتن سرانجامی مطلوب که به مذاق شهروندان هم خوش آمده باشد.
او، وقت روابط عمومی را برای رسیدن به روابط خصوصی و شخصی محدود دانست و گفت: شاید طی کردن پله های ترقی دیگران به ازای از بین بردن فرصت های شخص روابط عمومی، کاری ایثارگرانه و خالصانه است که یک مدیر روابط عمومی با علم و درایت به نتیجه کار و دانستن اینکه منفعتی برای او ندارد، انتخاب کرده است.
جورکش ادامه داد: این شغل که بیش از اندازه حساس و پراسترس است به علاقه وافر شخصی نیز جدا از صفات ذاتی بستگی دارد و شاید در هر جایگاهی دیگر نیز قرار گیرد این مهره همان مهره است که سفید و یا سیاهش فرقی ندارد، پیش می رود و از آینده حوادث نمی هراسد، ریسک می کند و خود را کارآفرینی می پندارد که می تواند هر لحظه نقش و طرحی نو دراندازد.
او اضافه کرد: شاید اگر مدیریت شطرنجی را به میدان جنگ تشبیه کنیم، بی شک برای انتخاب فدائیان سیستم مدیریتی، قرعه به نام سربازانی خواهد افتاد که از قضا تعدادشان نیز در صفحه شطرنج کم نیست و انتخاب مقصر یا مقصران به دلیل کثرت کار سختی برای یک مدیر نیست و از دست دادن یک سرباز در ظاهر، چیزی از معادلات را برهم نخواهد زد و این ضعف یک سیستم ناکارآمد مدیریتی است.
جورکش بیان کرد: در صورت پیروزی و کسب موفقیت و نشستن عقاب سعادت بر دوش جمع کثیری از مدعیان فتح، این تنها سربازان هستند که طبق روال تقسیم غنائم جنگی از بد حادثه به دلیل کثرتشان، سهم ناچیزی از آن خوان گسترده، عایدشان خواهد شد.
او تاکید کرد: قدر این سربازان جورکش را بدانیم و به برگزاری مراسمی با یک لوح تقدیر در یک روز بهاری در اردیبهشت ماه پر از زرق و برق، بسنده نکنیم.
انتهای پیام/