معاون میراث فرهنگی مازندران گفت:سیلاب شب گذشته در بخش‌هایی از روستای یوش، به زادگاه نیما یوشیج خسارتی نزد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی مازندران، گفت: سیلابی که سه‌شنبه شب بخش‌هایی از روستای " یوش " زادگاه نیما یوشیج را در نوردید، به خانه پدر شعر نو خسارتی نزد.

او افزود: حرکت حجم زیادی آب از مسیر بالادست روستا، موجب شد کانال‌های هدایت آب‌های سطحی پر شود و در کوچه‌های بافت تاریخی روستای یوش، جریان پیدا کند.

ایزدی گفت: با اعزام کارشناسان و نیرو‌های یگان حفاظت به منطقه، بررسی‌های دقیق صورت در حال انجام است و از تمامی آثار تاریخی منطقه سرکشی می شود.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: در جریان جاری شدن سیلاب شب گذشته، بخشی از بافت تاریخی این روستای یوش دچار آسیب سطحی شده و نیازمند پاکسازی نخاله است.

ایزدی با اشاره به ثبت بافت تاریخی روستای یوش در سال ۱۳۸۸ افزود: خانه موزه نیما یوشیج به همراه چهار اثر تاریخی دیگر در روستای یوش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بیشتر بخوانید:نگاهی به زندگی پدر شعر نو فارسی + تصاویر
علی اسفندیاری که بعد‌ها به نیما یوشیج شهرت یافت، در سال ۱۲۷۶ در این خانه متولد شد و در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۳۸ به خاطر ابتلا به ذات الریه و موثر نبودن درمان‌های صورت گرفته در تهران درگذشت.

خانه نیما در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۸۰۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۸ به عنوان موزه پدر شعر و ادب نو پارسی بازگشایی شد.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.