در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۵۴ بنای تاریخی به مزایده گذاشته می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، از مزایده برخی بناهای تاریخی خبر داد.

استقبال مسئولان صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از نظرات منتقدانهادی میرزایی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، درباره مزایده برخی بناهای تاریخی به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما تا به امروز حدود ۹۷ بنای تاریخی را واگذار کردیم و در گام نهایی برای اولین بار در تاریخ حوزه میراث فرهنگی بنایی را با کاربری حمام متناسب با هویت اصلی اثر تعیین کاربری دادیم. امروز پرداختن به چنین کاربری‌هایی تا اندازه‌ای فراموش شده است. البته اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از بدنه دولت گام‌های خوبی برای پرداختن به این موضوع برداشته اند و ما هم از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

میرزایی اظهار کرد: من در اینجا از تمامی فعالان حوزه میراث فرهنگی که دغدغه و راه حلی دارند و احساس می‌کنند رویه‌های موجود نیازمند نقد و بازنگری است، تقاضا می‌کنم ضمن اینکه در بازنگری و رفع اشکالات موجود و احتمالی به ما کمک می‌کنند، مجموعه صندوق را هم مجموعه متعلق به مردم بدانند.

او گفت: ۱۸ بنا از بنا‌هایی که در سال ۱۳۹۸ برای مزایده گذاشته شده بودند، واگذار شد و امیدواریم که بخش عمده‌ای از آن‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. ۵۴ بنا را نیز برای واگذاری از طریق مزایده در دستور کار خود قرار داده‌ایم. امیدواریم این واگذاری‌ها که صرفاً به معنای واگذاری حق بهره‌برداری با رعایت حفاظت و شأنیت بنا هستند، به حراست بیش از پیش بنا‌های تاریخی بینجامد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تأکید کرد: برخی تصور می‌کنند با واگذاری بنا‌ها مالکیت آن‌ها نیز واگذار می‌شود، اما مالکیت بنا‌ها تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد.

وی همچنین با مرور فعالیت های گذشته صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، اظهار کرد: اقداماتی که همکارانمان در گذشته انجام دادند، بزرگ و ارزشمند بود. زمانی که طرح پردیسان در سال ۱۳۷۵ کلید خورد، بنا‌های تاریخی بسیار زیادی در کشور وجود داشت؛ اما منابع ملی محدود بود و نمی‌شد همه بنا‌ها را تبدیل به موزه کرد. بنابراین صاحب نظران حوزه میراث فرهنگی با توجه به مصوبه کمیته نفایس و با هدف حفاظت مناسب از اصل بنا، بنا‌هایی را که نفیس نبوده‌اند در قالب طرح پردیسان برد و طرح احیا و باززنده‌سازی آن‌ها را تعریف کرد. طرح احیا و باززنده‌سازی یک گام فراتر از مرمت است. ما در مرمت به حفاظت و استحکام‌بخشی عین بنا و کالبد آن می‌پردازیم، اما در احیا و باززنده‌سازی بنا را متناسب با نیاز امروز احیا می‌کنیم، بدون آن که در کالبد و فرم آن تغییری ایجاد کرده باشیم. در واقع خروجی‌ طرح پردیسان منجر به تشکیل صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی شد.

او افزود: به مرور زمان حدود ۲۷۰ بنا در قالب ۳ مصوبه هیئت وزیران به صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تفویض شد و حدود ۴۰۰ بنا در مقطعی به دستور سلطانی‌فر رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با لحاظ عدم نفاست و در دوره دیگر با بخشنامه علی‌اصغر مونسان و تدبیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه اصالت احیای بنا باید از طریق واگذاری به بخش غیر دولتی باشد، به این صندوق تفویض شدند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بیان کرد: شورای فنی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از افرادی تشکیل می‌شود که خودشان در حوزه حفظ و احیای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسئولیت داشته اند و از بدنه میراث هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار