تشکیل سیاستگذاری پایتختی کتاب ایران در شیراز

شورای سیاستگذاری پایتختی کتاب ایران در شیراز تشکیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی امید بخش معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تشکیل شورای سیاستگذاری پایتختی کتاب ایران با حضور مدیران دستگاه‌های فرهنگی فارس به سرانجام رسید و اولین نشست آن در خرداد ۹۹ برگزار می شود.

او، بیان کرد: بنا بر تفاهم‌نامه‌ای که به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با شورای شهر و شهرداری شیراز بسته شد، شورای سیاستگذاری پایتختی کتاب  ایران امسال با وجود شرایط و دغدغه‌های کرونا برگزار شد.

امید بخش با اشاره به اینکه شیراز در سال ۱۳۹۹ پایتخت کتاب ایران شد، تصریح کرد: شیرازی شهری است که با وجود صبغه فرهنگی و ادبی اش پس از برگزاری پنج دوره از این رویداد توانست این عنوان را کسب کند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: اگر چه  بدنبال وضعیت بحرانی شیوع بیماری کرونا حوزه فرهنگ را تحت تاثیر قرار داد، اما برنامه‌هایی با عنوان پایتختی کتاب ایران تدارک دیده شده بود، که طبق روال هر سال در گزارش پارسال آمده و در حال انجام است.

او، از تشکیل شورای سیاستگذاری طرح و برنامه‌ریزی پایتخت کتاب ایران با عنوان اتفاق مثبت در امسال اشاره کرد و افزود: دریکی از بندهای اصلی این تفاهم‌نامه حمایت مالی و معنوی دو مجموعه شورا و شهرداری شیراز از برنامه‌های ترویج کتابخوانی در سال ۹۹ اعلام شده است.

امیدبخش با تاکید بر نقش سازمان‌ها و نهادهای همسو در کسب عنوان پایتختی کتاب اضافه کرد: پیوند با مجموعه‌های مختلف در امسال نیز با وجود همه محدودیت‌ها ادامه یافته است که این نهادها هم در زمینه ارائه طرح و هم در روند اجرایی برنامه‌های پیش رو در کنار ما هستند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه همه برنامه‌های فرهنگی و هنری در فضای مجازی در حال انجام است، اضافه کرد: تمام برنامه‌ریزی‌های ما نیز با همین سبک و سیاق درحال انجام است، از جمله برگزاری مسابقات کتابخوانی و جام باشگاه‌های کتابخوانی و حتی خرید و فروش کتاب‌ها که با استقبال خوبی در طرح بهارانه کتاب مواجه بودیم و فارس نیز به عنوان استان چهارم کشور در این طرح شناخته شد.

نرم‌افزار خرید کتاب آنلاین ارائه می‌شود

او، با تاکید بر تعطیلی نمایشگاه کتاب شیراز در آذرماه پارسال و نیز تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران در امسال و محدودیت‌های پیش‌آمده برای اهالی فرهنگ و کتاب دوستان گفت: انتظار می رود با مهار ویروس کرونا در ماه‌های آینده بتوانیم نمایشگاه کتاب امسال را  برگزار کنیم ، اما هنوز به طور قطع نمی‌توان گفت که چنین امکانی وجود دارد، بنابراین از هم اکنون در حال رایزنی هستیم که اگر ناچار شویم نمایشگاه کتاب را برگزار نکنیم و تمهیداتی را برای جبران این کاستی در نظر بگیریم.

امید بخش بیان کرد: در اختیار نهادن تخفیف‌هایی برای کتاب دوستان و نیز راه‌اندازی یک نرم‌افزار موبایلی به همین منظور در دستور کار قرار گرفته است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: این نرم‌افزار امکانی را فراهم می‌کند که فرهنگوران بتوانند کتاب‌ها را با ۳۰ درصد تخفیف از کتابفروشی‌های سراسر استان فارس خریداری کنند و آن را به‌صورت رایگان ظرف دو ساعت پس از سفارش در محل زندگی خود دریافت کنند.

او، ادامه داد: روند ساخت این نرم‌افزار در حال انجام است و تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می رسد.

امید بخش با اشاره به اینکه کلان‌شهر شیراز بدنبال کسب عنوان پایتختی کتاب جهان است،  افزود: این مهم باید از مسیر شهرداری شیراز پیگیری شود، و تاکنون نیز گفت ‌وگوهایی با شهردار شیراز برای تحقق این امر مهم انجام شده است که با فراهم‌ شدن زمینه‌های آن شهردار شیراز این درخواست را به یونسکو ارائه می دهد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار