مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت:طرح توانمندسازی زنان روستایی از برنامه‌هایی است که قابلیت اجرایی شدن در زنجان را دارد.

توانمندسازی زنان روستایی برای تولید و عرضه صنایع دستی در استان زنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمندمدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: طرح توانمندسازی زنان روستایی استان در تولید و عرضه صنایع دستی به گردشگران از برنامه‌هایی است که قابلیت اجرایی شدن در این استان را داردو تمرکز اصلی این طرح بر فروش صنایع دستی تولیدات روستایی است.

ارجمند افزود:در روستا‌ها به دلیل نبود دانش کافی در زمینه‌های مختلف از جمله فروش، قیمت گذاری، اصالت طرح این زنان در این زمینه در موارد بسیاری بستر مناسب برای فروش محصولات فراهم نمیگردد و بنابراین در این طرح با در نظر گرفتن این مهم به توانمند سازی زنان در این زمینه کمک خواهد شد.
 
او ادامه داد: زنان و به ویژه زنان روستایی در حفظ، ماندگاری و رونق صنایع دستی استان زنجان نقش قابل توجهی داشته‌اند و نقش به سزایی در حفظ اصالت، هویت، باور‌ها و ارزش‌ها و بافت سنتی استان زنجان ایفا می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان خاطر نشان کرد: در روستا‌های این استان، زمینه‌های بالقوه و قابل توجهی مانند جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و قابلیت‌های انسانی (تولید صنایع دستی، فراورده‌های خانگی و ارگانیک) برای توسعه کارآفرینی وجود دارد و اگر شرایط اشتغال پایدار برای جوامع روستایی فراهم شود، هیچگاه شاهد مهاجرت جوانان از روستا به شهر‌ها نخواهیم بود و باعث رشد و توسعه‌ی اقتصادی است.

او گفت: برنامه کارآفرینی این زنان در حوزه قالی بافی، گلیم بافی، پلاس بافی، جوراب بافی و ... موجب توسعه اقتصاد روستایی شده و تاکنون تا حدود هشتاد درصد در توسعه و گسترش صنایع دستی روستایی در این استان نقش ایفا نموده است.

ارجمند تاکیدکرد: شناخت عوامل مؤثر در طراحی و تولیدصنایع دستی می‌تواند در تبیین طراحی‌های اشتغال و کارآفرینی با استفاده از جنبه‌ها و ظرفیت‌های گوناگون صنایع دستی بسیار مفید باشد.
 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.