معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: پرونده روستای ادیمی شهرستان نیمروز واقع در شمال این استان به عنوان روستای خامه دوزی تهیه و برای ثبت ملی ارسال شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمد بهروز عیسی زهی معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بعد از ثبت جهانی روستای کلپورگان به عنوان روستای سفال در سال ۹۶، ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزندوزی ثبت و در سال ۹۸ نیز روستای تنگه سرحه به عنوان روستای ملی حصیربافی به ثبت رسید.معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان

او  گفت: در تلاشیم امسال نیز شهر ادیمی در شهرستان نیمروز را با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در آن به ثبت ملی برسانیم.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: در منطقه سیستان با توجه به قابلیتی که در بحث خامه دوزی که یکی از انواع سوزندوزی استان است وجود دارد، در تلاشیم که آن را به ثبت ملی برسانیم و در این زمینه پرونده تهیه و ارسال شده که امیدواریم در بازه زمانی مشخص بتوانیم در نشستی که به همین منظور معمولا در تیر برگزار می‌شود دفاع کنیم و این منطقه را به عنوان چهارمین منطقه در این استان به ثبت ملی برسانیم.

او بیان کرد: هدف از این اقدام رونق و توسعه خامه دوزی بوده که در بحث آموزش، تولید، بازرگانی و مسایل فرهنگی مرتبط با این رشته است.

عیسی زهی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان صنعتگران زیادی داریم که در این رشته فعالیت می‌کنند البته خامه دوزی در حال منسوخ شدن بود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و کار‌های زیادی که در حوزه معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام شد به پیشرفت‌های خوبی دست یافتیم.

او گفت: خامه دوزی گسترش خوبی در سیستان و بلوچستان دارد و در منطقه سیستان شامل هیرمند، هامون، زهک، نیمروز و زابل پیشرفت خوبی داشته است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: تقریبا حدود ۴۰۰ نفر در نیمروز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حرفه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار