در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

افت ۱۵ درصدی قیمت دام سبک در بازار

سلطانی گفت: بنابر آمار، متوسط قیمت دام سبک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته است.

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از انباشت دام در واحد‌های دامداری اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰۰ هزار راس دام در کشور مازاد بر نیاز کشور است که روز به روز بر اوزان این دام‌ها افزوده می‌شود.

او افزود: انباشت دام در دامداری‌ها علاوه بر افزایش هزینه دامداران از کیفیت گوشت می‌کاهد که اگر به این موضوع رسیدگی نشود، پرواربند‌ها با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود.


بیشتر بخوانید: بازار گوشت در رکود به سر می‌برد؛ نرخ هر کیلو شقه گوسفندی ۱۰۰ هزار تومان 


سلطانی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از انباشت دام سبک در دسترس نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه دامداری‌های سنگین، صنعتی هستند به سهولت آمارشان بدست می‌آید، اما به سبب آنکه دامداری‌های سبک نیمه صنعتی و روستایی هستند، آماری از آنان نداریم.

سودجویی عوامل واسطه و دلال عامل اصلی گرانی دام

مدیر عامل اتحادیه دامداران از کاهش چشمگیر قیمت دام در بازار خبر داد و گفت: بنابر آمار، متوسط قیمت دام در فروردین و اردیبهشت سال گذشته ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان بود، در حالی که هم اکنون با افت ۲۵ تا ۳۰ درصدی به ۲۷ هزار تومان تقلیل پیدا کرده است، ضمن آنکه قیمت دام سبک با افت ۱۵ درصدی از ۴۰ هزار تومان به ۳۴ هزار تا ۳۵ هزار تومان رسیده است.

او قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله بر مبنای نرخ دام زنده را ۶۵ هزار تومان و گوشت گوسفند را ۶۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ‌های بالاتر ارتباطی به تولیدکننده ندارد و تنها حلقه‌های متعدد واسطه و دلال موجب شده‌اند که گوشت با نرخ‌های بالاتری به دست مصرف‌کننده برسد.

سلطانی ادامه داد: اگر صفر تا صد بازار گوشت داخل، تولید، صادرات و واردات به تشکل‌ها واگذار شود و بنابر قانون حداقل ۱۰ درصد تولید داخل، خرید حمایتی شود در این شرایط تولیدکننده از منافع تولید بهره می‌برد.

این مقام مسئول، صادرات را راهکاری مناسب برای کنترل بازار داخل بر شمرد و گفت: از مسئولان تقاضا داریم که صادرات آزاد شود و تا جایی که به بازار داخل آسیب وارد نشود، صادرات زیر نظر تشکل‌ها به بازار‌های هدف صورت گیرد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران در پایان با انتقاد از نحوه خرید تضمینی پشتیبانی امور دام تصریح کرد: پشتیبانی امور دام اعلام کرده است که تنها اقدام به خرید ران و سردست از دامداران می‌کند که با وجود عدم خرید قلوه گاه و آلایش دام این امر شدنی نیست و تنها انتظار می‌رود پشتیبانی امور دام به منظور حمایت از تولیدکنندگان اقدام به خرید دام زنده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهر
۱۶:۱۱ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
آزاد کنید صادرات رو تا همه نابود نشدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
دیروز گوساله دادیم کیلو ۲۷امروز شد ۳۴ تازه پولشم دوهفته دیگه میدم دیگه نمیشه لاغرش وخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
خوراک آماده گوشتی دوهفته پیش میخریدیم دوهزارتومن الان شده ۲۷۰۰تومن قیمت گوشت آوردین پایین قیمت خوراک وبردین بالا بخدا دامداری‌ها دارن بسته میشن همه دارن ضررمیدن کی بایدضیان دامداروبده خواهشن جلو گرونی خوراک بگیرین وگرنه ۸۰درصددامداریها بسته میشن بعدن باید گوشت ازبیرون کشور واردکنین چرادامداروحمایت نمیکنین آقای مسول بدادمابرسین نذارین برشکسته بشیم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
دامداران ایران کلی ضرر کردند ولی دامداران برزیل به لطف مسئولان ایران کلی سود کردند
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۲۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
با۲۹ سال سن لیسانس کشاورزی هرچی داشتم دام خریدم چون کاری نبود که انجام بدم شدیم تولید کنند الان هم دارم سرمایه هم کاری که برا خودم ایجاد کرده بودم از دست میدم واقعا تا کی باید چوب بی لیاقتی وبی مسولیتی مدیران رو بخوریم.خدایا خود به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
دامدار
۱۱:۴۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
پولی که ما پارسال برای تولید گوشت سرمایه گذاری کردیم اگر مثل بقیه هموطنان مینداختیم تو ملک و طلا و دلال بازی تا الان سه چهار برابر شده بود ولی خب خواستیم مثلا تولید کنیم اصل پولمونم برنمیگرده کلیم ضرر میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۰۱:۲۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
ما دامدارها چه گناهی کردیم دولت عرضه نداره جلوی دلالی و بگیره چرا صادرات و آزاد نمیکنه؟ گندم و جو کیلویی2500تومان می‌خریم دام خریدار نداره؟ صادرات و آزاد نکنید تا دامدارها ورشکست بشن بعد دلار بگیرید واسه واردات گوشت آخرش سر از کانادا درمیارید..... آقا اوضاع دامدارها بشدت بحرانیه....الان دام سبک 1سال هم نسیه بدهی خریدار نداره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی اشرف
۲۲:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
کی باید به داد دامداررسید این بی نظمی ها تاکی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
خوراک. گرونه نمصرفه خرج بدی اخرش. گوساله25 بفروشی نمیصرفه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
پس کی صادرات دام شروع میشود به خدا تمام گاوداران رابرشکست کردی
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۲۰:۰۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
دامداران همه دارن ضرر میکنن خیلی ها هم تعطیل شدن چرا مجوز صادرات نمیدن که بازار از این رکود در بیاد
آخرین اخبار