زمزمه‌های افزایش سرقت در مدت ماه‌های گذشته از شهر‌ها و استان‌های مختلف به گوش می‌رسد، اما هنوز پاسخی قطعی در خصوص علت این افزایش داده نشده‌است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در ایام شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل و فعالیت‌های اقتصادی با کسادی و شیب نزولی مواجه شد، اما در همین شرایط برخی جرایم نظیر سرقت روند افزایشی داشت که البته با کمی دقت و خودمراقبتی می‌توان سارقان را در رسیدن به نیات شومشان ناکام گذاشت.
 
رشد صعودی سرقت در دوران کرونا/ با خود مراقبتی راه را بر سارقان ببندید

زمزمه‌های افزایش سرقت در مدت ماه‌های گذشته از شهر‌ها و استان‌های مختلف به گوش می‌رسد، اما هنوز پاسخی قطعی در خصوص علت این افزایش داده نشده‌است؛ اما طبق برخی اظهارنظرها، آزادی زندانیان و اعطای مرخصی به مجرمان و سارقان در پی شیوع ویروس کرونا می‌تواند از دلایل افزایش سرقت‌ها در ماه‌های اخیر باشد.

از آنجا که امنیت تعطیلی ندارد، پلیس از همان ابتدا با تشدید ماموریت‌ها در استان‌های مختلف تلاش داشته و دارد عرصه را برای جولان مجرمان تنگ کند، اما سارقان حتی در شرایط کرونایی نیز به همنوعان خود رحم نمی‌کنند و با رشد صعودی سرقت در این ایام مواجه بوده‌ایم.
 

افزایش ۶۰ درصدی سرقت خودرو در خراسان‌رضوی

 

سردار محمد کاظم تقوی فرمانده انتظامی خراسان رضوی می‌گوید: میزان سرقت در استان در دو ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و بیشترین رشد سرقت مربوط به خودرو و موتورسیکلت با ۶۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال است.
 
رشد صعودی سرقت در دوران کرونا/ با خود مراقبتی راه را بر سارقان ببندید

او می‌افزاید: پس از سرقت خودروها، سرقت از منازل مسکونی نیز در رده بعدی قرار داد و سرقت از اماکن خصوصی نیز افزایش داشته است.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: البته این افزایش سرقت مطلق نیست و با انجام اقداماتی نظیر تشدید فعالیت‌های گشتی در ماه گذشته منحنی افزایش سرقت دارای سیر نزولی است.
 

لزوم هوشیاری و خودمراقبتی در پیشگیری از سرقت


تقوی بیان می‌کند: اولویت ما برخورد با سارقان است، سارقان از هر فرصتی برای سرقت استفاده می‌کنند، اما شهروندان باید با هوشیاری و انجام اقدامات خودمراقبتی راه را بر سارقان سد کنند.

او با بیان اینکه سارقان از کمترین زمان بیشترین استفاده را می‌برند، تصریح می‌کند: افزایش ضریب ایمنی خودرو‌ها و ساختمان‌ها و استفاده از سیستم‌های ایمنی پیشرفته به میزان زیادی شرایط سرقت را برای سارقان سخت می‌کند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی تاکید می‌کند: سهل‌انگاری و غفلت شهروندان، مهمترین عامل فراهم ساختن زمینه سرقت برای سارقان است و  هرچه اقدامات خودمراقبتی افزایش یابد درصد وقوع سرقت نیز کاهش خواهد یافت.
 

بیشتر بخوانید: ۱۶ گرداننده باند شرارت، قتل و سرقت‌های مسلحانه در چنگ قانون


سردار تقوی با بیان این که برخی مجرمان از شگرد‌هایی خاص نظیر شگرد پلیس قلابی برای سرقت و کلاهبرداری استفاده می‌کنند، اظهار می‌کند:‌ می‌توان با اقدامات پیشگیرانه از وقوع سرقت جلوگیری کرد لذا آگاه‌سازی شهروندان از اصول و روش‌های پیشگیرانه از سرقت ضروری است.

او می‌افزاید: در موضوع کاهش جرایم باید همه دستگاه‌ها و مردم همکاری لازم را داشته باشند و پلیس و دستگاه قضا به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه موفقیت کامل را به دست بیاورند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: پلیس خراسان رضوی تمام تلاش خود را برای افزایش ضریب امینت در جامعه و در بین شهروندان به کار گرفته و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند.


گوشی قاپی رو به افزایش است

 

سرقت گوشی و گوشی‌قاپی از دیگر سرقت‌های رو به افزایش است که علاوه بر ایراد خسارت مالی به شهروندان، آثار روحی زیانباری نیز در بسیاری از مالباختگان برجای می‌گذارد و صحنه‌های وحشیانه زورگیری و گوشی قاپی ممکن است تا مدت‌ها کابوس روز و شب مالباختگان باشد
 
رشد صعودی سرقت در دوران کرونا/ با خود مراقبتی راه را بر سارقان ببندید

سرهنگ کیوان سعادتی رییس اداره آموزش همگانی پلیس خراسان رضوی در خصوص سرقت گوشی هشدار داده و می‌گوید: با رعایت نکات ایمنی خاص می‌توان از دست گوشی قاپان در امان ماند.

او  می‌افزاید: اکثر سارقان زمانی دست به موبایل‌قاپی می‌زنند که افراد سرگرم گفتگو یا استفاده از  تلفن همراه خود هستند پس سعی کنید در خیابان‌ها و مکان‌های مختلف هوشیار و مراقب باشید.

رییس اداره آموزش همگانی پلیس خراسان رضوی با تاکید بر استفاده از هندزفری در مکالمات و پرهیز از در دست گرفتن گوشی موبایل در خیابان ادامه می‌دهد: هنگام حضور در اماکن عمومی و مغازه‌ها و رستوران‌ها به هیچ وجه تلفن همراه خود را روی میز قرار ندهید، چون بخش زیادی از موبایل‌قاپی در اماکن عمومی به دلیل گذاشتن تلفن همراه روی میز یا مکان‌هایی از این دست است.

سعادتی بیان می‌کند: هنگام استفاده از تلفن همراه در داخل خودرو زمانی که شیشه خودرو پایین است نیز امکان سرقت گوشی وجود دارد.

او تصریح می‌کند: درخواست تماس با تلفن همراه از دیگر ترفند‌های سارقان است لذا به افراد غریبه‌ای که در خیابان به بهانه نیاز به تماس تلفنی تقاضای گوشی تلفن همراهتان را دارند اعتماد نکنید.

رییس اداره آموزش همگانی پلیس خراسان رضوی با تاکید بر فعال کردن نرم‌افزار‌های ردیابی گوشی تاکید می‌کند: شهروندان برای خرید و فروش گوشی تلفن همراه به فروشگاه‌های مجاز مراجعه کنند و فروش گوشی در کنار خیابان و خرید گوشی به این شیوه می‌تواند مشکلاتی در پی داشته باشد.

سعادتی اظهار می‌کند: خرید گوشی سرقتی، فرد خریدار را به عنوان مالخر مال سرقتی گرفتار می‌کند.  

"نما" سامانه شناسایی اموال مسروقه


سرهنگ جواد شفیع زاده رییس پلیس آگاهی خراسان رضوی نیز از راه‌اندازی سامانه "نما" در بستر اینترنت برای شناسایی اموال به سرقت رفته خود خبر داد.

او می‌افزاید: شهروندان با مراجعه به سایت اینترنتی پلیس و ورود به قسمت اموال کشف شده، شماره سریال کالای مسروقه را وارد و آن را شناسایی کنند.

رییس پلیس آگاهی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: سامانه به صورت متمرکز است و شهروندان می‌توانند اموال مسروقه خود را در سامانه به صورت لحظه‌ای شناسایی کنند لذا ضروری است شهروندان شماره سریال تمامی اموال خود را لیست برداری کنند تا هنگام سرقت و کشف آن توسط پلیس اموال خود را از این طریق شناسایی و تحویل بگیرند.  

شفیع زاده بیان می‌کند: شهروندان و ساکنان مجتمع‌های مسکونی باید نسبت به استفاده از تجهیزات بازدارنده سرقت و به خصوص دوربین‌های کنترلی توجه بیشتری داشته باشند تا از وقوع سرقت پیشگیری شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.