نکاتی که هنگام راه اندازی کولر‌های آبی باید رعایت کرد

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز درباره اصول ایمنی هنگام راه اندازی کولر‌های آبی پاسخ داد.

محمد هادی قانع رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: سالانه موارد قابل توجهی مرگ بر اثر برق گرفتگی رخ می‌دهد، وقتی جریان برق وارد بدن می‏ شود، مسیر خود را از راهی که کمترین مقاومت را دارد، انتخاب می ‏کند و از نقطه ‏ای نزدیک اتصال به زمین خارج می‏ شود و این ورود و خروج سبب از بین رفتن بافت‌ها و ضایعات شدید مانند از بین رفتن عضو و حتی مرگ می ‏شود.

او ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی، لازم است شهروندان برای حفظ جان و سلامتی خود، نکات ایمنی مربوط به کولر‌های آبی را بدانند و رعایت کنند، شاید راه‌اندازی کولر‌ها کار ساده‌ای به نظر برسد، اما در واقع با خطر برق گرفتگی افراد در ارتباط است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بیان کرد: با توجه به این مساله که هر ساله تعداد زیادی از هموطنان به علت رعایت نکردن اصول ایمنی برق در کولر‌های آبی دچار برق گرفتگی و حادثه می‌شوند، اما در بسیاری از موارد دیده شده که اغلب افراد به علت بی‌تجربگی، قطع کردن برق را فراموش می‌کنند و دچار برق گرفتگی می‌شوند.

قانع ادامه داد: به همین جهت هنگام سرویس کولر حتما کنتور برق قطع شود و شهروندان این نکته را مد نظر داشته باشند قطع بودن کلید کولر به هیچ عنوان دلیل بر برق‌دار نبودن سیستم کولر نیست.

او، استفاده گسترده از سیستم سرمایشی و توجه به نکات ایمنی در سرویس‌های سالیانه را بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: بعضاً مناسب نبودن طراحی و جاسازی پمپ آب، عایق نبودن قطعات فلزی و نیز اتصال پوشال‌های خیس به بدنه، موجب انتقال برق به کولر شده و شرایط خطرناکی را پدید می‌آورد.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، نصب فیوز مناسب و جداگانه در کولر‌های آبی و گازی را ضروری دانست و گفت: شهروندان همواره این نکته را مدنظر داشته باشند، ریختن آب با شیلنگ بر روی پوشال‌ها می‌تواند حادثه ساز باشد، اما لازم است در نصب کولر‌ها به منظور جلوگیری از آتش سوزی، کولر‌ها در مکان‌های امن و با فاصله از دودکش‌ها نصب شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار