به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجتبی زوربخش در نشست خبری به روند عملیات اجرایی فز یک خط دو قطار شهری شیراز اشاره و یادآور شد: خط دو مترو این کلانشهر از میانرود آغاز میشود و تا میدان گاز ادامه دارد و، چون ایستگاه تبادلی با خط یک در ایستگاه امام حسین دارد، لذا این ایستگاه به یک ایستگاه شاخص تبدیل خواهد شد
او با بیان اینکه ٨ خردادماه جاری ریل گذاری فاز یک خط دو قطار شهری شیراز آغاز میشود، افزود: از آنجا که مترو یک وسیله عمومی انبوه بر است و موجب دسترسی ارزان قیمت و صرفه جویی در وقت میشود، بنابراین بعد از اتمام ریل گذاری فاز یک خط دو، دو ایستگاه آن فعال خواهد شد.
معاون شهردار شیراز ابراز امیدواری کرد که شاهد سفرهای کمتری توسط خودروهای شخصی باشیم و حجم ترافیک در این منطقه از شیراز کاهش یابد.
زوربخش از افتتاح ایستگاه وکیل در ایندهای نزدیک هم خبر داد و به دلیل موقعیت قرار گیری، این ایستگاه را یک ایستگاه کلیدی در جذب و توزیع مسافر معرفی کرد.
او ادامه داد: این ایستگاه به دلیل معماری خاصی که دارد از زیباترین ایستگاههای مترو در سطح کشور محسوب میشود که در ٥ طبقه و ١٥ هزار مترمربع احداث شدهو دو طبقه آن تجاری و اداری است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین گفت: ظرف یکی دو هفته آینده کلنگ زنی خط ٣ مترو شیراز که به نوعی ادامه خط یک است و از ابتدای خیابان معالی آباد اغاز میشود و تا ابتدای شهرک گلستان در مجاورت پایانه راه اهن ادامه پیدا میکند، انجام خواهد شد.
به گفته زوربخش، در حال حاضر محور دکتر حسابی روزانه پذیرای ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو است که با تکمیل خط سه انتظار میرود بار ترافیکی این قست از شیراز به مترو منتقل شود.
او اظهار کرد: زمانبندی اتمام این خط در بازه زمانی ٥ تا ٦ ساله پیش بینی شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز به کار دوچرخههای اشتراکی که از روز گذشته ٦ خرداد آغاز شده اشاره و خاطرنشان کرد: فعالیت مجدد این دوچرخهها با هدف پوشش انجام سفرهای کوتاه و میان مسافت با رعایت پروتکلهای بهداشتی بر اساس دستورالعملهای صادره از ستاد ملی کرونا اجرایی شده است.
زوربخش افزود: انجام امر ضدعفونی و نگهداری دوچرخهها و افزایش محدوده فعالیت از مواردی است که با فعالیت مجدد دوچرخههای هوشمند اشتراکی در دستور کار قرار گرفته است.
او گفت: در نخستین روز از فعالیت دوباره، ٤٥٥ سفر توسط کاربران با دوچرخههای هوشمند به ثبت رسید.
معاون شهردار شیراز به فعالیت دوباره ناوگان اتوبوسرانی و مترو که از ٢٣ اسفند به دلیل حفظ سلامت شهروندان و براساس ابلاغ شهردار تعطیل شد هم اشاره و با بیان اینکه این ناوگان از شنبه ١٠ خرداد مجدد در دسترس مردم قرار میگیرد، عنوان کرد: با بررسی مسائل معیشتی رانندگان، نهایتا با دستور شهردار و مصوبه شورای شهر شیراز تصمیم بر فعالیت مجدد ناوگان اتوبوسها با ظرفیت ١٠٠ درصدی گرفته شد.
زوربخش عنوان کرد: ساعت فعالیت مترو از بازه زمانی فوق از ساعت شش صبح تا ٩ شب خواهد بود و به تدریج گسترش مییابد.
او همچنین خواستار مشارکت جمعی شهروندان قانونمدار شیرازی در رعایت پروتکلهای بهداشتی در استفاده از سرویسهای حمل و نقل عمومی شد و تاکید کرد: اگر یک شهروند از ماسک استفاده نکند و مشکوک به بیماری هم باشد و به سفر هم ادامه دهد، قطعا میتواند اقدامات انجام شده را مختل کند، لذا شهروندان با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی سفر با حمل و نقل عمومی را ادامه دهند.
معاون شهردار شیراز با بیان اینکه در بخش ناوگان اتوبوسرانی نیز اقداماتی نظیر؛ مجزا سازی رانندگان از مسافران پیش بینی شده، گفت: اگرچه متحمل هزینههایی خواهیم شداما برای حفظ سلامت شهروندان، اقداماتی با بازگشایی ناوگان حمل و نقل عمومی اجرایی خواهد شد.
زوربخش از شهروندان خواست از سرویسهای حمل و نقل عمومی ترجیحا برای سفرهای ضروری استفاده کنند.
مسعود حسن شاهی نیز گفت: از دهم خرداد صددرصد ناوگان اتوبوسرانی فعال هستند و در وضعیت عادی حدود ۴۵۰ هزار مسافر را جابجا میکردیم و پیش بینی بر این است که ۵۰ درصد مسافر از این ناوگان استفاده کنند که با توجه به فعالیت کامل، ناوگان پروتکل رعایت شود.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با اشاره به اینکه تمهیدات لازم اجرایی میشود، افزود: برای تمام ناوگان جداسازی کابین راننده با بخش مسافرین شکل گرفته است، اما در طول مسیر ضدعفونی کردن کار سختی است و تفاهم نامه سه جانبه توسط ما، علوم پزشکی و بسیج اجرا شود و عزیزان بسیج در حد امر به معروف و نهی از منکر مردم را هدایت کنند.
او با اشاره به اینکه بهسازی غرب شیراز، مهمترین کار و اولویت ماست، افزود: یکصد هزار مسافر در بخش غربی جابجا میشوند که در فاز یک محور شمال غرب را اجرایی خواهد شد و خطهای «۱۴۸»، «۱۵۴» و «۱۵۱» کاملا حذف میشوند و تحت یک خط سریع السیر و یک خط عادی فعالیت میکنند.
حسن شاهی با اشاره به اینکه افق کاری «BRT» هست، اما به خاطر وضعیت موجود با خط ویژه بسنده میکنیم که در سه ماه آینده خط ویژه در بلوار «دکتر حسابی» اجرایی میشود، اظهار کرد: اتوبوسهای شهر صدرا هم دیگر به شیراز وارد نمیشود و به سمت پایانه «شهید طبایی» هدایت میشوند.
او با اشاره به اینکه خط «۶۰» هم حذف میشود از گلستان به پایانه شهید طبایی میآید و یک خط به سمت پایانه قصردشت حرکت میکند و این تغییر خطوط بر اساس پیمایش است و هزینه را برای مردم تغییر نمیدهد، افزود: در تمام مسیرها کرایه نقدی نخواهیم گرفت و پرداخت نقدی ممنوع شده است.
انتهای پیام/