همزمانی شیوع آلرژی فصلی با بیماری کرونا نگرانی‌های بسیار زیادی برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی ایجاد کرده است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عطسه، سرفه، آبریزش بینی، سوزش چشم، آبریزش چشم، خارش گلو، خارش چشم، ورم چشم، سرفه‌های آلرژیک و گرفتگی بینی و گلو از علائم حساسیت فصلی است و این روز‌ها برخی‌ها با این علائم تصور می‌کنند به کرونا مبتلا شدند.

بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی فصلی با بروز علائم این بیماری مضطرب و نگران می‌شوند و پرسش همه آن‌ها این است که آیا این علائم مربوط به شروع بیماری کرونا است و یا مطابق هر سال آلرژی فصلی آغاز شده است؟

آگاهی از علائم بالینی بیماری کرونا در انجام اقدامات بعدی بسیار سودمند است و در مقابل عدم اطلاع از شباهت‌های علائم اولیه بیماری کرونا با بیماری‌های دیگر مانند آلرژی فصلی (آلرژی بینی، رینیت آلرژیک)، سرماخوردگی و یا آنفلوانزا می‌تواند سبب ایجاد نگرانی و اضطراب بسیاری در افراد شود.

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

راه تشخیص حساسیت فصلی از کرونا

پزشکان معتقدند بیماری کرونا ناشی از ویروس کووید ۱۹ نوعی بیماری ویروسی است که عامل اصلی آن عضوی از خانواده کروناویروس‌ها است و در این خانواده عوامل بیماری‌های حاد تنفسی دیگری مانند بیماری سارس  (SARS) و یا بیماری مرس  (MERS) نیز وجود دارد.


بیشتر بخوانید: تغییر علائم بیماری در افراد مبتلا به کرونا


 سلطان محمدی یکی از پزشکان خانواده در ساری می‌گوید: مشخصه اصلی ویروس کرونا تمایل آن به آلوده کردن و تکثیر در سیستم تنفسی است، علائم تنفسی شاخص عفونت با ویروس کووید ۱۹ شامل تب، سرفه خشک، کوفتگی و درد عضلانی و تنگی نفس است.

او افزود: تاکنون بررسی و مطالعه نشانه‌های بیماری کرونا در بیماران مبتلا نشان داده شده است، ایجاد تب و افزایش دمای بدن اغلب به عنوان اولین علامت برای این بیماری گزارش شده است، هرچند که در موارد اندکی از مبتلایان به بیماری کرونا ممکن است فرد تب نداشته باشد و یا تب خفیفی را تجربه کند.

 سلطان محمدی گفت: گزارش‌هایی مبنی بر گلودرد، آبریزش بینی و ترشحات پشت حلق به عنوان علائم آغازین بیماری کرونا نیز وجود دارد و سرفه و احساس تنگی نفس علائم بعدی بوده و شدت این علائم ممکن است در افراد مختلف متفاوت است.

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

خارش، شاخصه اصلی حساسیت‌های فصلی

 سبحان خدادادی یکی از پزشکان خانواده در ساری می‌گوید: خارش یکی از اصلی‌ترین و شاخص‌ترین علامت افتراق دهنده میان بیماری آلرژی تنفسی و بیماری کرونا است.

او افزود: در آلرژی فصلی و به طور کلی آلرژی‌های تنفسی  اساساً خارش، بسیار زیاد است، در حالی که در بیماری کرونا خارش اصلا وجود ندارد و یا بسیار اندک است.

 خدادادی گفت: تب در آلرژی وجود ندارد هر چند برخی از افراد احساس گرما می‌کنند، اما در حقیقت فاقد تب هستند و در بیماری کرونا تب یکی از علائم اصلی به شمار می‌آید.

این پزشک خانواده افزود: بدن درد و کوفتگی عضلات یکی از علائم اصلی بیماری کرونا است و در حالی که در آلرژی بعضی از افراد مبتلا، احساس رخوت و بی حالی دارند که با درد و کوفتگی بدن کاملاً متفاوت است.

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

یکی از بیماران مبتلا به حساسیت فصلی می‌گوید: در سال‌های قبل هنگام بروز علائمی، چون خارش در ناحیه گلو و آبریزش بینی به پزشک مراجعه نمی‌کردم و امسال به علت وجود ویروس کرونا به پزشک خانواده مراجعه کردم.

این بیمار افزود: تشخخیص علائم حساسیت‌های فصلی و کرونا برای ما مشکل است و بهتر است برای اینکه خیالمان راحت باشد به پزشک مراجعه کنیم.

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

با حساسیت‌های فصلی بیشتر آشنا شوید

 غفاری فوق تخصص آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی  با بیان اینکه پاسخ به آنتی هیستامین‌ها یکی از روش‌های متمایز کننده بیماری آلرژی با بیماری کرونا است، گفت: افراد آلرژیک بخوبی به آنتی هیستامین‌ها پاسخ داده و به میزان قابل توجه‌ای علائم آن‌ها فروکش می‌کند، در حالی که بیمار مبتلا به کرونا به آنتی هیستامین پاسخ نداده و یا به میزان بسیار اندکی پاسخ می‌دهد.

او افزود: حساسیت، تب یونجه یا آلرژی فصلی در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز شیوع بیشتری دارد و دلیل آن افزایش تعداد گرده‌های گیاهان و درختان و وجود گرد و غبار در هوای محیط است.

 غفاری گفت: علائم ابتلا به حساسیت با توجه به عوامل ابتلا می‌تواند متغیر باشد و حساسیت تنفسی و پوستی علائم مربوط به خودشان را دارند.

این فوق تخصص آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی افزود: خارش و قرمزی چشم، عطسه و سرفه مزمن، حساسیت و آبریزش بینی، تنگی نفس و خس خس سینه از علائم شایع حساسیت و آلرژی فصلی است.

 غفاری گفت: حساسیت‌ها ممکن است زمینه ساز ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند آسم نیز باشند و نباید درمان و کنترل آن را به تاخیر انداخت.

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

هر بیماری کرونا نیست + فیلم


بیشتر بخوانید: علائم متفاوت کرونا در کودکان چگونه است؟


حساسیت‌های فصلی در همه فصل‌های سال مهمان ما هستند

درخت‌ها عامل بیشتر حساسیت‌های بهاری هستند و درخت توس یکی از متداول‌ترین عوامل در نواحی شمالی است که افراد زیادی نسبت به گرده‌های آن واکنش نشان می‌دهند.

حساسیت را به این دلیل تب یونجه هم می‌نامند که افراد زیادی علائم حساسیت را در فصل تابستان که در تاریخ فصل برداشت یونجه است تجربه می‌کنند.

عامل اصلی حساسیت فصل تابستان، علف‌هایی، چون تلخه و دم گربه‌ای چمن زار و یک سری علف‌های هرز خاصی هستند.

پاییز فصل کهنه واش است که به آن آمبروسیا (Ambrosia) نیز می‌گویند و بیش از ۴۰ گونه از گیاه کهنه‌واش در دنیا وجود دارد که بیشتر آن‌ها در نواحی معتدل آمریکای شمالی و جنوبی رشد می‌کنند.

کهنه واش‌ها گیاهان مخربی هستند که به‌سختی می‌توان کنترل‌شان کرد و گرده این گیاه، آلرژن بسیار متداولی است و علائم حساسیت به کهنه واش می‌تواند شدید باشد.

در فصل زمستان، بیشتر آلرژن‌های بیرون خانه، به خواب زمستانی می‌روند، در نتیجه سرد شدن هوا برای بسیاری از افرادی که حساسیت دارند، آرامش و آسودگی به همراه دارد.

اما همین سرمای هوا باعث می‌شود زمان بیشتری در داخل خانه سپری شود و اگر حساسیت فصلی دارید ممکن است به آلرژن‌های داخل خانه مانند کَپَک، موی حیوانات خانگی، هیره و یا سوسک حمام واکنش نشان دهید.

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

عادات غذایی مناسب برای درمان حساسیت فصلی

مسلماً پزشک برای رفع مشکل حاد شما استفاده از دارو را پیشنهاد می‌کند، ولی می‌توانید بعد از آنکه کمی از شرایط اضطراری خارج شدید، توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشید.

یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی مصرف مواد خوراکی و میوه‌هایی است که برای کاهش حساسیت فصلی اثرگذار هستند و یک رژیم غذایی سالم علائم حساسیتی را کمتر می‌کند.

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

بیشتر امگا ۳ بخورید

امگا ۳ یک اسید چرب است و در مواد غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، گردو، روغن آفتابگردان، تخم کدو، تخم کتان، کنجد و فندق وجود دارد.

امگا ۳ به اندازه‌ای مفید است که مصرف آن در هر سنی پیشنهاد می‌شود و از آنجایی که دارای خصوصیات ضدالتهابی نیز هست، برای افراد دارای آلرژی فصلی باید به طور جدی‌تری مصرف شود.

از محصولات پروبیوتیک استفاده کنید

ماست و برخی دیگر از مواد خوراکی دارای باکتری پروبیوتیک هستند که موجب حفاظت از میکروبیوم روده می‌شود.

این ماده ضد التهاب است و می‌تواند برای درمان حساسیت فصلی تأثیر مثبتی داشته باشد.

از خوردن میوه‌های آلرژی‌زا اجتناب کنید

مصرف برخی میوه و مواد غذایی می‌تواند آلرژی‌زا بوده و علائم حساسیتی را تشدید کند و سبب خارش گلو و علائمی مانند عطسه و آبریزش بینی می‌شود.

افراد حساس به گرده افشانی گیاهان، ممکن است به خوراکی‌هایی مانند هویج، مغز آجیل، کرفس و هلو هم علائم نشان بدهند که کسانی که به سبزه و چمن حساسیت نشان می‌دهند، بعد از مصرف گوجه فرنگی، خربزه و طالبی، پرتقال و موز دچار علائم آلرژی می‌شوند.

بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید

خوردن میوه و سبزی یکی از روش‌های درمان حساسیت فصلی به شمار می‌رود و آن هم به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین سی موجود در آن‌ها است.

ویتامین c در واقع یک آنتی هیستامین طبیعی است که به بدن در مبارزه با آلرژن‌ها کمک می‌کند و از بروز علائم بیماری و حساسیت فصلی دور می‌دارد.

برای کنترل حساسیت فصلی عسل بخورید

در عسل طبیعی به دلیل حضور زنبور در فرآیند آماده‌سازی، میزان کمی گرده درون آن وجود دارد که تا حدی موجب مقاومت بیشتر بدن به دانه گرده می‌شود.

البته گرده‌ای که در عسل طبیعی دیده می‌شود، از گل حاصل شده و با انواع دانه‌های گرده موجود در درختان و سبزه زار که بیشتر افراد به آن‌ها حساسیت نشان می‌دهد، متفاوت است.

برای مصرف بیشتر عسل مطمئن شوید که به همان میزان پایین از گرده هم حساسیت نشان نمی‌دهید.

هر بیماری کرونا نیست + فیلم

راهکار‌هایی برای خداحافظی با حساسیت‌های فصلی

متخصصان آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی معتقدند شستشوی سینوس‌ها و مجاری بینی با محلول آب نمک و پرهیز از در معرض قرار گرفتن باد و گرد و خاک، با کاهش نشانه‌های حساسیت فصلی تأثیر مستقیم دارند.

نوشیدن مایعات فراوان به طور مداوم، سبب می‌شود که ترشحات تنفسی رقیق‌تر شوند و عامل حساسیت زا، اثر کمتری بر بدن بگذارد.

در نهایت استفاده از ماسک برای حضور در محیط بیرون از خانه می‌تواند تا حدی از ورود آلرژن‌ها به دستگاه تنفسی جلوگیری کند.

 

 

 

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.