رئیس بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان دومین بانک چشم کشور،140 پیوند قرنیه در بانک چشم انجام داده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیامک زارعی‌ قنواتی رئیس بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جریان بازدید دبیر ستاد توسعه علوم فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیئت همراه از بانک چشم مشهد،گفت: بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان دومین بانک چشم کشور فعالیت خود را از سال ۹۶ آغاز کرده و تاکنون دستاورد‌های خوبی در این حوزه داشته است و هم‌اکنون سه بانک چشم تهران، مشهد و شیراز در ایران فعال است.

او  افزود: تاکنون ۱۴۰ پیوند قرنیه در بانک چشم مشهد انجام شده که بخشی از آن برای بیماران غیرایرانی به‌خصوص از عراق بوده است.

رئیس بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه فراهم‌آوری بافت چشمی سالم برای درمان و تحقیق یک ضرورت انکارناپذیر است، ادامه داد: از همین رو بعضی سازمان‌های دولتی و یا مردم نهاد اقدام به ایجاد بانک چشم کردند که وظیفه آن‌ها جمع آوری چشم اهدایی، بررسی چشم‌ها، توزیع چشم در بانک‌های چشم و توجه به قوانین کشور‌ها در حوزه اهدای چشم است.

بیشتر بخوانید: تفاوت 3 عمل جراحی چشم که باید قبل از عمل آنها را بدانید

زارعی قنواتی بیان کرد: روند اهدای چشم به نسبت گذشته سرعت بالایی داشته، اما در مجموع می‌توان گفت سابقه تشکیل بانک چشم به بیش از ۳۰ سال قبل باز می‌گردد و یکی از مجموعه‌های موفق کشور در این حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

او تصریح کرد: به علت عدم وجود بانک چشم  در کشورهای منطقه به ویژه حوزه خلیج فارس این کشورها ناچار به انجام پیوند قرنیه با قرنیه‌های ارسالی از کشورهای مختلف اروپایی و به‌خصوص کشور آمریکا انجام دهند و برای هر مورد قرنیه وارداتی باید ۲ تا ۳ هزار دلار هزینه کنند که برای این کشورها بسیار پرخرج و پرهزینه است.
 
رئیس بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: از سوی مقابل با توجه به توانمندی‌های ایران در دو مبحث برداشت و فرآوری بافت قرنیه و پیوند قرنیه در حال حاضر قرنیه پیوندی در کشور با هزینه کمتر از ۱.۵ میلیون تومان برای هموطنان قابل انجام است و مه تنها ارزی از کشورمان خارج نمی‌شود، بلکه با وجود تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، پیوند قرنیه به‌راحتی و با کمترین هزینه ممکن برای ایرانیان قابل انجام است و عملاً هیچگونه وابستگی‌ای به دیگر کشورها نداریم.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
خداپدرمادرتونوبیامورزه همچین کاری روانجام میدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
خداپدرمادرتونوبیامورزه همچین کاری روانجام میدین