پریشان در انتظار رها سازی آب از سد نرگسی

بر اساس ارزیابی‌ها و پیش بینی‌های انجام شده مقرر شد با ساخت سد نرگسی در شهرستان کازرون سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب حقابه به دریاچه پریشان برسد تا پایانی بر پریشانی این تالاب باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سد نرگسی بر روی رودخانه جره در استان فارس و جنوب شرق شهرستان کازرون از سال ۸۹ تاکنون در حال ساخت است.

یکی از مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان فارس گفت: این سد تا کنون ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که  با صرف اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان ساخته شده است.

این سد، در بخش جره و بالاده فارس و ۱۰ کیلومتری شرق شهر بالاده، ۵۵ کیلومتری جنوب شرق کازرون و ۵۵ کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

برای تکمیل و بهره برداری از این سد ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار دیگر مورد نیاز است که حجم ذخیره آب این سد ۱۱۳ میلیون مترمکعب بوده و با ساخت آن ۱۰ میلیون متر مکعب حقابه دریاچه پریشان رها می‌شود.

پس از گذشت ۱۰ سال از آغاز ساخت سد نرگسی تاکنون این طرح  به یکی از طرح‌های عمرانی طولانی مدت تبدیل شده است.

حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس، در مورد ارزیابی اثرات زیست محیطی سد نرگسی بیان کرد: این ارزیابی‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده، اما با توجه به موضوع مدلسازی EC آب رودخانه هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

او، با اشاره به اینکه حقابه دریاچه پریشان ۱۰ میلیون متر مکعب در سال پیش بینی و مقرر شده که با خط لوله به دریاچه منتقل شود تصریح کرد: برای ارزیابی اثرات زیست محیطی این انتقال آب مطالعه‌ای با دانشگاه تهران در حال انجام است تا همه جوانب امر مورد توجه قرار گیرد.

ظهرابی ادامه داد: به هر حال از آنجایی که ممکن است نتیجه این مطالعه به نبود تایید انتقال آب از سد نرگسی به تالاب منجر شود باید برنامه جایگزینی این آب با آب مصرفی بخش کشاورزی در دستور کار قرار گیرد تا با کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش سطح آب زیر زمینی شاهد احیای تدریجی این تالاب باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: دیگر حقابه‌ای که از سد نرگسی در حوزه محیط زیست پیش بینی شده جریان آب محیط زیستی رودخانه با هدف تضمین حیات در پایین دست سد نرگسی است که باید با انجام مطالعات مربوطه عدد واقعی آن با روش علمی تعیین شود.

در سال‌های گذشته به علت برداشت‌های بی رویه برای توسعه بخش کشاورزی در حاشیه دریاچه پریشان، این دریاچه را در معرض نابودی کامل قرار داده که در ۲ سال گذشته بارندگی مناسبی در استان فارس تالاب‌ها و دریاچه‌ها را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد آبگیری کرد، آبی زیر پوست دریاچه پریشان ندوید و این دریاچه همچنان سوت و کور و بی رونق است.

در این شرایط هر چقدر هم که بارندگی باشد و آب بیاید باید صرف تامین آب سفره‌های اطراف دریاچه شود، در سال‌هایی نه چندان دور چشمه‌هایی کف این تالاب‌ها بود که اکنون همه خشکیده شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده در حال حاضر سفره آب اطراف پریشان ۴ متر پایین‌تر از سطح دریاچه است، بنا بر این باید در شرایطی قرار گیریم که  آنقدر آب بیاید تا کسری سفره جبران و برای احیای پریشان چاره‌ای نیست مگر اینکه آب وارد حوضه شده و در مصرف کشاورزی هم تجدید نظر شود.

کشت چند باره و چند کشت متنوع در یک سال که بین سه تا چهار کشت محصول در یک سال انجام می‌شود عاملی برای برداشت بی رویه آب از سفره‌های اطراف این دریاچه بوده و کشاورزی بی ضابطه برداشت آب را بسیار بی رویه کرده که نتیجه این روند خشک شدن تالاب پریشان است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار