استاندار خوزستان گفت: پیمانکار سابق پروژه آبرسانی غیزانیه بدلیل افزایش قیمت ها، توان تکمیل عملیات را ندارد و به همین دلیل ضمانت نامه او ضبط شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه جمعه در حاشیه نشست صمیمانه با سادات، شیوخ، بزرگان و شورای بخش غیزانیه با بیان اینکه غیزانیه بیش از ۱۵ سال با مشکل آب شرب روبرو است، گفت: در این شرایط لازم بود طرح آبرسانی به غیزانیه به هر شکل ممکن، تکمیل شود.

او با بیان اینکه پیمانکار سابق پروژه آبرسانی غیزانیه بدلیل افزایش قیمت ها، توان تکمیل عملیات را ندارد و به همین دلیل ضمانت نامه او ضبط شد، افزود: به منظور تکمیل پروژه، باید از منابع دیگری برای این اقدام استفاده می‌شد تا جائیکه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد و سازمان آب و برق خوزستان هم ۲۵ کیلومتر لوله را تامین کرد.

شریعتی با تاکید بر اینکه در این بین هماهنگی‌های لازم بین آبفای روستایی و شرکت مناطق نفت‎‌خیز به سختی انجام شد، بیان داشت: مناقصه اجرای این طرح برگزار شد، ولی بعد از انتخاب پیمانکار، به یکباره با افزایش قیمت‌ها روبرو شدیم و همین موضوع باعث انصراف پیمانکار شد، زیرا منابع مالی که تامین شده بود دیگر جوابگوی نیاز پروژه نبود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه انصراف پیمانکار باعث تشکیل پرونده در سازمان بازرسی و دادگستری شد، و بدلیل عمل نکردن او به تعهدات منجر به ضبط ضمانت نامه او از سوی دولت و در نهایت انتخاب پیمانکار جدید شد، تصریح کرد: وجود معارضان دولتی (برق و نفت) و محلی از دیگر عوامل محقق نشده وعده آبرسانی به غیزانیه بر اساس زمان‌بندی اعلام شده است.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان با بیان اینکه نمی‌خواهم با تشریح این مشکلات از زیر بار قولی که به مردم غیزانیه داده ام شانه خالی کنم، ادامه داد: در انجام این تعهد اهمال شد و از همین بابت لازم است از همه مردم منطقه عذرخواهی کنم، اما در هر صورت کار در حال پیشرفت است و در ۱۲ اردیبهشت ماه اعلام کردم که طی ۴۵ روز فاز اول پروژه به اتمام می‌رسد.

او با بیان اینکه برای فاز دوم این طرح که مربوط به اصلاح شبکه آب ۶ کیلیومتری در محدوده روستای صفیره است، تاکنون ۳ بار با وزیر نفت مذاکره کردم و در نهایت ۱۰۰ میلیارد ریال برای این موضوع از سوی وزارت نفت اختصاص یافت، اذعان داشت: پایداری آب شرب از صفیره تا نزهه یک ضرورت است و اصلاح شبکه آبرسانی این مسیر نیز طی هفته آینده آغاز می‌شود.

شریعتی آب شرب منطقه را اساسی‌ترین مشکل موجود در غیزانیه دانست و تصریح کرد: این مشکل همچنان وجود دارد، اما باید توجه داشت که عمده نقاط کشور، نیاز خود به آب شرب را از منابع زیرزمینی تامین می‌کنند که بعد از حفر چاه با یک خط انتقال جزئی، مشکل خود را حل می‌کنند.

او بیان داشت: اما این شرایط در خوزستان به علت مسطح بودن زمین و شور بودن آب‌های زیرزمینی، ۸۰ تا ۹۰ درصد آب شرب مردم استان از طریق آب‌های جاری تامین می‌شود و رودخانه‌های کارون، کرخه و مارون، منابعی هستند که عمدتا باید آب شرب ۵ میلیون خوزستانی را تامین نمایند.

شریعتی تامین آب از طریق آب‌های جاری را مستلزم هزینه‌های سنگین دانست و افزود: در این رابطه باید خطوط انتقال وسیع و ایستگاه‌های پمپاژ بزرگ ایجاد کرد که نگهداری این تاسیسات نیاز به هزینه‌های زیادی دارد.

اختصاص ۴ درصد از تولید ۲۸ مخزن نفتی به خوزستان

استاندار خوزستان با بیان اینکه دولت از این به بعد در برنامه‎‌ریزی‌های خود، توجه بیشتری نسبت به مناطق نفتی استان دارد، اظهار کرد: تلاش داشتیم که در بحث افزایش تولید ۲۸ مخزن نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب، ۴ درصد از منابع اجرای این پروژه به مسئولیت‌های اجتماعی و عمرانی ویژه استان اختصاص پیدا کند.

او ادامه داد: ۴ درصد این منابع، در حدود ۲۲۲ میلیون دلار می‌شود و از این میزان تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد به استان خوزستان اختصاص خواهد یافت که معادل ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار خواهد بود و برای مناطقی هزینه خواهد شد که این مخازن نفتی در آن‌ها قرار دارند.

شریعتی بیان داشت: سعی خواهد شد در قالب توسعه مخازن، نیرو‌های مورد نیاز مشاغل ایجاد شده از خود این مناطق تامین شوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
جناب استاندار سلام
بابت انتقال آب از سرشاخه کارون به اصفهان و غیره چند کیلو متر را کانال و تونل زدید خدا وکیلی کشیدن آب که ابتدایی ترین امکانات زندگی که دولت وظیفه دارد تهیه کند برای مردم شما پول ندارید . این 15 سال نتونستید. اگر کارگر میگرفتید و کانال با بیل دستی درست میکردید در این مدت الان تمام شده بود