۹ نفر از مدیران شهرک صنعتی توس مشهد با اتهام رانت و پولشویی سازمان یافته دستگیر شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قفل شدن حلقه تحقیقاتی روی چند نفر ازمدیران و کارمندان شهرک‌های صنعتی توس مشهد پرده از اقدامات مجرمانه و تبانی‌های سازمان یافته آن‌ها برداشت و باعث شد تا بادستور قضایی ۹نفر در این زمینه دستگیر شوند.

هربار که مناقصه‌ای در شهرک‌های صنعتی توس مشهد برگزار میشد سروکله برخی افراد که به صورت شطرنجی باهم جابه جا می شدند، درمیان معرکه پیدا می شد و در اکثرمواقع این افراد برنده از میانه گود رقابت خارج می‌شدند.

ماجرا کمی بودار بود و برای همین یک تیم حرفه‌ای از نیرو‌های وزارت اطلاعات خراسان رضوی رصد‌های اطلاعاتی و نامحسوس خود را در این زمینه کلید زدند.
 
چند هفته‌ای کار فنی، دقیق و نفوذ به لایه‌های پنهان اقدامات مشکوک در شهرک‌های صنعتی در دستور کار شبانه روزی سربازان گمنان امام زمان (عج) بود تا اینکه امتداد یکی از سرنخ‌های پرونده به شاهرگ اصلی جرائم صورت گرفته رسید.با کنار رفتن پرده‌ها معلوم شد که جریان سازمان یافته‌ای در شرکت شهرک‌های صنعتی توس مشهد در حال فعالیت است که به صورت گسترده‌ای دست به تبانی و فساد‌های مالی زده اند.

از همین رو جمع بندی اولیه این موضوع مهم به شعبه ۲۰۹ دادسرای ناحیه دو مشهد "شعبه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی" منعکس و در ادامه بازپرس پرونده پس ازبررسی دقیق ماجرا دستور آغاز عملیات تکمیلی و ضربه نهایی برای متلاشی شدن این باند کاملا حرفه‌ای را صادر کرد.

تیم ویژه رصد این پرونده در این مرحله تحرکات تک به تک مدیران و کارمندان شرکت شهرک‌های صنعتی توس مشهد را تحت کنترل گرفته تا ارتباط گیری‌های افراد نشاندار برای آن‌ها روشن و دیگر قسمت‌های پازل فساد سازمان یافته هم تکمیل شود.
 

تایید گزارش‌های صوری و کذب با دریافت پول

 
در ادامه کار به جایی رسید که مستندات براین ماجرا تاکید می‌کرد که تعدادی ازکارمندان در شرکت شهرک‌های صنعتی برای آنکه از انجام نظارت‌های خود روی برخی پروژه‌ها چشم پوشی کنند و پیمانکار برای انجام اقدامات غیرقانونی خود آزاد باشد، رشوه‌های کلانی دریافت و باعث تضییع حقوق بیت المال و بروز فساد گسترده درمحل شده اند.

وقتی تخلفات کارمندان مورد اشاره به دقت  مورد بررسی گرفت  مشخص شد که سرشاخه این تیم سازمان یافته فساد اقتصادی یکی از معاونان شرکت شهرک‌های صنعتی مذکور به نام "الف. ز" است.
 
از همین جهت استخراج اسناد و ادله جرم این معاون در دستورکار سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار گرفت خروجی کار معلوم کرد که او بابت تایید برخی تایید صلاحیت‌های غیرقانوی، تایید گزارش‌های صوری و کذب، از طرف‌های معامله وجوهی را دریافت کرده است.

مستند سازی سلسه اقدامات مجرمانه این مدیر و چشم پوشی از اجرای قانونی در ازای دریافت رشوه در برخی پروژه‌ها باعث آلودگی محیط زیست شده بود.

در تکیمل پرونده کارمندان متخلف، بازهم اسنادی به دست آمد که از آن حکایت داشت که آقای "ع" و خانم "م" که وظیفه نظارت برعملکرد شرکت شرکت‌های صنعتی را داشتند آن‌ها هم در ازای تایید گزارش‌های صوری و کذب حق و السکوت خود را دریافت می‌کرده اند.

اما فعالیت فساد آلود اعضای این باند سازمان یافته به همین جا ختم نمی‌شد و رد زنی یکی دیگر از خطوط و شریان‌ها مخفی این ماجرا گویای این واقعیت بود که اعضای این شبکه باتوجه به سطح دسترسی و اطلاعاتی که از ارقام مناقصات داشتند، برای آنکه پیمانکاران همراه آن‌ها و دیگر مهره‌های این شبکه بتوانند پیروز این میدان رقابت باشند، اطلاعات محرمانه کالا‌ها مانند لوازم مورد نیاز شهرک‌های صنعتی توس را به آن‌ها می‌دادند و پیمانکاران مذکور هم با اعلام ارقام نزدیک به آنچه مد نظر مدیران فاسد این باند بود، برنده بدون رقیب مناقصه می‌شدند.
 
پس از آن هم سود حاصل بردن پیمان بین اعضای شبکه فساد اقتصادی تقسیم میشد و هر کس سهم خود را بر می‌داشت و دوباره این فرآیند تکرار می‌شد.

به عنوان مثال و در یکی از موارد برای به خرید لوله‌های استیل و پلی اتیلن که برآورد اولیه رقم مناقصه ۳ میلیاردو ۱۰۰ میلیون ریال اعلام شده بود باشیوه مذکور فردی را وارد مناقصه کرده و اطلاعات دقیق را هم در اختیارش می‌گذارند، کمی بعد فرد مذکور که نه شرکتی داشت ،برنده و بانام یک شرکت صوری و ساخت مهر جعلی دیگر اقدامات خود را رقم می‌زدند.
 

کسب سود‌های نامشروع

 
نفوذ دقیق و کارشناسی سربازان گمنام امام زمان (عج) به عمق تحرکات این شبکه سازمان یافته برگ دیگری از جرائم آن‌ها را آن زمان برملا کرد که معلوم شد آن‌ها در برخی اقدامات برای آنکه پروژه‌ای را از گردونه مناقصه خارج کنند تا نظارت‌های رو آن کمتر باشد و دست آن‌ها برای جولان وکسب سود‌های نامشروع و کلانتر باز باشد، مناقصه را خُرد می‌کردند که در یکی از مواد رقم حدود ۱۰ میلیارد ریال را به چند قسمت تقسیم کرده و دوباره اعضای باند وارد ماجرا شده تا برنده نهایی آن‌ها باشند.
 
دلیل اصلی این کار هم این بود که وقتی رقم مناقصه‌ای زیر حد قانونی باشد از بستر سامانه ستاد خارج و نظارت روی آن سخت‌تر می‌شد.

وقتی مشخص شد که اقدامات مجرمانه این باند پیچیده از سال ۹۴ کلید خورده و اعضای آن استفاده از روابط نامتعارف باپیمانکارن در پروژه‌های دیگری هم مانند چرم شهر مشهد چه ارقام کلانی به جیب زده اند، عملیات دستگیری ۹ عضو باند کلید خورد و یکی پس ازدیگری افراد دخیل در این ماجرای سازمان یافته در مشهد و تهران دستگیر شدند.
 

 ۶۰ درصد سود در ازای  دادن پیمان

 
"م. ه" که یکی از این بازداشت شدگان است در اعترافات خود گفت: اعضای باند در گرفتن پیمان‌ها به من کمک می‌کردند و در ازای آن ۶۰ درصد سود مال آن‌ها بود، برای پرداخت سهم آن‌ها یک کارت بانکی در اختیارشان بود که در یکی از موارد ۳۰۰ میلیون تومان به آن واریز کردم و  در پروژه‌ای برای خرید دو دستگاه چنده ده میلیون تومان پرداخت کردم تا آن‌ها پیمان را به من دادند.

همچنین "ح. ع" یکی دیگر از اعضای این باند در اعترافاتش مدعی شد: معاون شرکت ازمن می‌خواست تا حجم مناقصات را تکه تکه کنیم.

معاون بازداشت شده هم معترف شد که من پروژه‌ها را به افراد معرفی و در برخی مواقع ۵۰ درصد سود می‌گرفتم.
 

از پیشنهاد سفرخارجی تا پرداخت کارت‌های هدیه

 
یکی دیگر ازبازداشتی‌ها که خانمی باهویت "ر. الف" بود وقتی همه چیز را لو فته دید لب به سخن گشود و گفت: از مدیر بازداشت شده دستور داشتم تا برای پرداخت کارت‌های هدیه به مشاوران سند سازی کنم.

بیش از ۱۰۰ میلیون تومان را درقالب حقوق گرفتم، در یکی از پروژه‌ها سود هر نفر حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌شد، گاهی سفر خارجی هم پیشنهاد می شد.

در ادامه رسیدگی به این پرونده پیچیده تمامی اعضای این باند که به تبانی در معاملات دولتی، پولشویی و ایجاد شبکه سازمان یافته اختلاس متهم هستند بادستور قضایی و برای کشف دیگر ابعاد نهفته این ماجرا راهی زندان شدند.
 
منبع:قدس
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
درود