استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز گفت: اسلام مکتبی پویا و زنده است که با شرایط اجتماعی مختلف خود را وفق می‌دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید سعید زاهد زاهدانی استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه اسلام مکتبی پویا و زنده است که با شرایط اجتماعی مختلف خود را وفق می‌دهد،گفت: همراهی علم و دین از دستاوردهای دوران کرونا است.

او، بیان کرد: در مورد تجارب و دستاوردهایی که در دوران کرونایی به دست آمد، گفت: اگر بخواهیم برای شرایط بعد از فروکش کردن تب تند ویروس کووید ۱۹ پیشنهادهای راهبردی ارائه کنیم، و بخواهیم با رویکرد امامین انقلاب، یعنی رویکرد فعال و امیدوار، به موضوع کرونا بنگریم، می‌توانیم بگوییم در این مدت سرمایه‌های اجتماعی تولید شده است که باید قدر آنان را بدانیم و از آنان استفاده کنیم.

زاهد زاهدانی تصریح کرد:به عنوان مثال تولید ماسک و اقلام بهداشتی بدون گرفتن مجوز از دولت، اما زیر نظر وزارت بهداشت برای رعایت استانداردها، نشان داد که اگر دولت دست مردم را در تولید مایحتاج  عمومی باز بگذارد  و نظارت کافی داشته باشد، یکی از راه‌های تقویت تولید به خصوص جهش تولید است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز تصریح کرد: رزمایش همدلی و مواسات، غیر از نشان دادن نقش برجسته یک رهبر معنوی در جامعه، یکی از زیبا و در عین حال کارسازترین راه‌ها، برای مبارزه با فقر در جامعه ما و حتی دیگر جوامع است.

او، ادامه داد: از همین رزمایش مواسات می‌توان نتایج دیگری هم گرفت و آن فرهنگ سازی برای عملیاتی کردن طرح اقتصاد اسلامی است. اقتصاد اسلامی اقتصادی است که فرهنگ مواسات در آن موج می‌زند که در این نوع از اقتصاد برعکس اقتصادهای سرمایه داری و سوسیالیستی که به علت تمرکز گرا بودن، تولید کننده نیاز مصرف کننده را تعیین می‌کند و نیاز مصرف کننده آن‌ است که تولید را رقم می‌زند.

زاهد زاهدانی افزود: اهتمام به همین تحولات و پی گیری همین نکات مثبت، تأثیر به سزایی در متحول کردن علوم انسانی و اجتماعی و سبک زندگی مردم و در نتیجه پیش رفت به سمت تمدن جدید اسلامی را دارد، از جمله سرمایه‌های اجتماعی تولید شده در این مدت، نشان دادن نقش از خود گذشتگی و ایثار در جامعه پزشکی است که در مقابل تصور بدی که از این قشر اجتماعی وجود داشت و آنان را به صورت قشری طماع و زیرمیزی بگیری و از این قبیل خصلت‌ها تصویر می‌کرد، می‌توان گفت ویروس کووید ۱۹ قشر بهداشتی و پزشکی جامعه ما را تطهیر کرد و در جایگاه شایسته خود نشاند که باید از این وضع استقبال و حراست کرد.

او، با بیان اینکه همراهی علم و دین نیز از دیگر دستاوردهای این دوران است، اضافه کرد: هر چند برخی نگران این هستند که توسل به پزشکی مدرن، موجب گرایش به سکولاریسم شود، همان طور که در دوران رنسانس در اروپا چنین شد، باید گفت که دین اسلام با آنچه از دین مسیحیت در آن زمان در اروپا باقی مانده بود، بسیار متفاوت بوده و اسلام مکتبی پویا و زنده است که با شرایط اجتماعی مختلف نه تنها خود را وفق می‌دهد بلکه در آن رشد می‌کند و امروز نیاز به معنویت در کل عالم حس می‌شود و نسخه‌های معنوی که ما می‌توانیم در این مدت برای آرامش و رشد جامعه بپیچیم، مانند انتظار فرج و همین مواسات و همدلی، خود نمونه‌هایی ارزنده برای تشفی این گونه از نیازها در سطح ملی و جهانی است.

منبع: مهر 

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار