کتاب جامع شهر ایج باعنوان انارستان عشق در مرحله نگارش است و بر اساس برنامه ریزی. انجام شده، در نیمه نخست سال آینده به چاپ خواهد رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نگارش این کتاب که نخستین اثر مکتوب جامع درمورد شهرایج از گذشته تا دوران معاصر درحوزه‌های متنوع تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، جامعه شناسی وجغرافیا است که به همت دکتر ناصر جمالی (قاسم آقا رضا) از فرهنگوران شهر ایج در مرحله تنظیم و نگارش است.

جمالی در جمع خبرنگاران، با اشاره به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی و جامعه شناسی شهر ایج و وجود دانشمندان و چهره‌های برجسته این دیار در طول تاریخ، عدم وجود کتابی جامع که در برگیرنده تمامی ویژگی‌های این منطقه باشد و بتوان آنرا در اختیار افرادی که علاقمند به تاریخ وفرهنگ این دیار باشد، یک خلاء جدی احساس می‌شد لذا سبب شد با بهره گیری از تمامی نسخ تاریخی و مکتوب و نیز بهره گیری از دیدگاه‌های صاحب نظران و علاقمندان به ایج، درصدد جمع آوری و نگارش این کتاب باشم.

او با بیان اینکه کار تدوین وجمع آوری مطالب این کتاب از ۹ماه گذشته آغاز شده گفت:در این مدت، کار در بخش‌های مصاحبه حضوری با اشخاص وافراد مطلع، جمع آوری اسناد تاریخی ومطالعه کتب و آثار مکتوب در خصوص ایج ونیز نگارش و ویراستاری اطلاعات جمع آوری درحال انجام است ودرمجموع تاکنون بیش از ٩٠درصد امور انجام شده است.

جمالی با بیان اینکه این کتاب در ١٢ فصل شامل ایج درگذر تاریخ، موقعیت جغرافیایی ایج، تعلیم و تربیت در ایج، فرهنگ عامه مردم ایج، بافت اجتماعی ومردم شناسی، هنر، ورزش، دانش آموختگان ایج، مشاهیرایج، آیین و مکان‌های مذهبی ودامداری در ایج، باغداری و زراعت در ایج، تدوین شده گفت:انجام بیش از ۴۰۰مصاحبه با شخصیت‌ها و افراد مختلف، گردآوری بیش از ۶۰۰سند ومتون تاریخی ازمرکز ملی اسنادو کتابخانه ملی و مطالعه ۲۰کتاب از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه انجام شده است.

جمالی از علاقمندان به فرهنگ و تاریخ کهن دیار ایج خواست چنانچه مطلب، اسناد تاریخی ویا عکس قدیمی دارند جهت تدوین در کتاب به شماره ٠٩٩٣٠٥٦٤٢٩٦ در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار