به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، بندر خشک نوع جدیدی از بنادر است که در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی در حال توسعه است و حداقل با دو روش حمل و نقل به بنادر ساحلی متصل میشود.
کشور ایران به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی از اهمیت بالایی در سطح بین المللی برای ترانزیت کالا برخوردار است. به همین منظور در منطقه تلاقی مسیرهای پر تردد در مرکز جغرافیایی ایران، بندرخشک یزد واقع شده که کمک زیادی به صنعت حمل و نقل کشور، تغییر مدل حمل و نقل، ترافیک، ترانزیت و بازرگانی میکند.
محمد رضا شهسواری، مدیرعامل بندرخشک یزد در این باره میگوید: شرکت تعاونی بندر خشک یزد با بیش از ۴۸ هزار سهامدار و هزینه دو هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوز از هیئت دولت کار خود را آغاز کرد و فاز اول این مجموعه عظیم در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار به بهره برداری رسید.
او با بیان اینکه این بندر خشک در زمینه خدمات بندری، دپو و ارسال کالا، لجستیک و ارزش افزوده فعالیت دارد، میافزاید: بندر خشک یزد امروزه دارای تمام زیرساختهای آب، برق، گاز و فیبر نوری به منظور بهره برداری کامل کاربریها و شرکتهای مستقر در سایت بندر خشک است.
راغبیان، مدیر داخلی سردخانه بندر خشک یزد با اشاره به کمبود سردخانه مناسب در استان برای انبارش مواد غذایی و محصولات کشاورزی میگوید: در بندر خشک پیشگامان یک سردخانه دو مداره (زیر صفر و بالای صفر) در ۳۹ سالن با ظرفیت ۱۵ هزار تن احداث شده که با تمام استانداردهای لازم در اختیار گمرک و بازرگانان قرار گرفته است.
او با بیان اینکه انبارهای مسقف بندر خشک با ظرفیت ۱۰ هزار متر مربع امکان انبارش کالاهای فله و خشک با حراست ۲۴ ساعته را فراهم کرده است، میافزاید: نقطه قوت این انبارها اقلیم خشک منطقه در طول سال برای انبارش و نگهداری کالاهای رطوبت گریز است و در آیندهای نه چندان دور انبارهای روباز نیز به مجموعه اضافه میشود.
ناصر ظهوری، معاون بازرگانی بندر خشک یزد با اشاره به اینکه اکنون کالاها از طریق دو مدل حمل و نقل ریلی و جادهای در این بندر جا به جا میشود، میگوید: با توجه به اینکه فرودگاه در مجاورت این بندر در حال احداث است، میتوان در آینده از مدل حمل و نقل هوایی نیز در این بندر خشک بهره برد.
او با بیان اینکه تا کنون هفت خط ریلی از مجموع ۱۵ خط ریلی پیش بینی شده در این بندر خشک اجرایی شده است، میافزاید: روسازی مسیر یزد اقلید حد فاصل ایستگاه رخش تا ایستگاه بندر خشک به طول ۱۴ کیلومتر، زیر سازی و روسازی حدفاصل ایستگاه پیشگامان تا سایت ۷۰۰ هکتاری بندر خشک به طول چهار کیلومتر، زیرسازی و روسازی توقفگاه سایت بندرخشک و اخذ مجوز ایستگاه بندر خشک از جمله اقداماتی است که در مدل حمل و نقل ریلی انجام شده است.
ظهوری تصریح کرد: با توجه به موقعیت استثنایی کشور در منطقه و جهان و همچنین موقعیت ژئوپلیتیکی شهر یزد در کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب و همچنین قرار گیری این بندر در پنج راه ریلی کشور، انتظار میرود بندر خشک یزد به زودی به هاب منطقهای و بین المللی تبدیل شود.
سید مصطفی داوودی، مدیرکل راه آهن یزد نیز در این باره میگوید: در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار تن کالا از طریق حمل و نقل ریلی بندر خشک جا به جا شد که امسال با توسعه حمل و نقل ریلی پیش بینی میشود حدود ۵۰۰ هزار تن کالا (پنج برابر افزایش) به صورت ریلی و از طریق بندر خشک یزد حمل شود.
محمدحسین سلمانی، مدیرکل گمرکات استان یزد با اشاره به استقرار گمرک در بندرخشک پیشگامان، میگوید: پستهای سازمانی ویژه بندر خشک پیشگامان در گمرک تصویب شده است که با اضافه شدن نیروی ارزیاب و کارشناس امور گمرکی، به یک مرکز کامل گمرکی تبدیل میشود.
او با بیان اینکه اکنون گمرک در بندرخشک پیشگامان مستقر است و نسبت به ترخیص کالا اقدام میکند، میافزاید: در سال گذشته نیز گمرک، همکاری کامل با بندرخشک پیشگامان در جهت ترخیص گوشت قرمز از این بندر داشته است.
سلمانی همچنین از افزایش گمرکات استان به ۱۰ مورد در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر بندرخشک پیشگامان، منطقه ویژه الحاقی برای شرکتهای دانشبنیان و دو منطقه ویژه فولاد در شهرستانهای اردکان و اشکذر نیز مصوب شده و دو منطقه ویژه جدید در دست تصویب است.
در فاز اول بندر خشک پیشگامان ۲۰۰ نفربه صورت مستقیم مشغول به کار شده اند که با بهره برداری از طرح توسعه بندرخشک پیشگامان یزد تا دوسال آینده برای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.
گزارش از سعیده صدیقی
انتهای پیام/