عبودی گفت: آتش سوزی در منطقه خاییز بهبهان به جان درختان بلوط افتاد.

عبد الصاحب عبودی فعال محیط زیست در خصوص آتش سوزی در خاییز بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: حریق از منطقه خیر آباد آغاز و با توجه به کنترل نشدن آن به بسیاری از قله ها، دامنه‌ها و تنگه ها گسترش یافت. متاسفانه سرمایه ملی ما در آتش می‌سوزد و مسئولان بی توجه هستند.

او افزود: از سوی دولت کمک‌های اندکی صورت گرفته و این مردم بودند که به صورت خود جوش اقدام به مهار آتش و تهیه غذا، آب و امکانات اطفا حریق از جمله «دستگاه دمنده» کردند که این عشق به طبیعت از سوی مردم تحصین برانگیز است. هر چند حریق همچنان شعله ور است و زاگرس در آتش می‌سوزد.

عبودی با اشاره به اینکه حالا مسئله اصلی، نبود بالگرد است بیان کرد: اگر از ابتدا بالگرد‌ها به این منطقه عازم شده بودند آتش راحت‌تر مهار می‌شد، اما با توجه به سطح وسیع آتش سوزی و همچنین دما بالا هوا در خوزستان امکان اطفا حریق با نیرو انسانی و دستگاه‌های دمنده به سادگی وجود ندارد.

سیاه پوشی زاگرس

این فعال محیط زیست رفت و آمد بالگرد‌ها را «نمایشی» خواند و ادامه داد: متجاوز از صد‌ها هکتار از مراتع در آتش سوختند، حیات وحش منطقه خاییز بهبهان نابود شده است، پناهگاه حیوانات از بین رفته و آتش درختان بلوط که پس از ۵۰ سال شکوفه می‌زنند را در مدت زمان کوتاهی طعمه خود کرده. حالا نیز درختی باقی نمانده و یک «فرش سیاه» پهن شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان پیشتر از عمدی بودن آتش سوزی و دستگیری عوامل آن خبر داد.


بیشتر بخوانید آتش سوزی مناطق حفاظت شده خاییز بهبهان و جنگل‌های خسرج حمیدیه عمدی است /با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم


لازم به ذکر است که بارندگی‌های اخیر و تراکم پوشش گیاهی و همچنین کم کاری دستگاه‌های دولتی در گسترش دامنه آتش سوزی نقش مهمی داشتند. جنگل‌های زاگرس و حیات وحش آن میراثی کهن است که باید برای جلوگیری از نابودی بیشتر آن هر چه سریعتر دست به کار شد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.