معاون فنی جهاد کشاورزی مشهد گفت: باتوجه به اینکه مشهد قطب اصلی تولید زیره سبز در ایران است، از این رو صادرات این محصول از مشهد انجام می‌شود.

 

سعید خوش قامت معاون فنی جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: ایران سومین تولیدکننده زیره سبز در جهان است که مشهد قطب اصلی تولید آن در ایران محسوب می‌شود.

او افزود: زیره یک ترکیب غذا دارویی است که صد نوع مشتقات دارویی می‌شود از آن استیصال کرد، این امر نیاز به حمایت مسئولان دارد تا زیرساخت‌های این کار فراهم شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: چون زیرساخت‌های تولید دارویی زیره در ایران وجود ندارد لذا ارزان صادر می‌شود و بعد مشتقات آن با قیمت گران به کشورمان باز می‌گردد.

خوش قامت از راه اندازی اولین پالایشگاه زیره و زعفران به زودی در مشهد خبر داد و بیان کرد: در این پالایشگاه انواع اسانس، عصاره و ترکیبات مختلف تولید می‌شود.

او با بیان اینکه خراسان رضوی بیشترین سطح زیر مشت را با ۱۸هزار و ۷۸۳ هکتار دارد، تصریح کرد: ۱۱هزار و ۱۲۶ هکتار کشت آبی و ۷ هزار و ۶۵۷ هکتار کشت دیم در استان داریم که ۱۱هزار و ۹۳۴ تن کشت زیره سبز در سال ۹۹ پیش بینی می‌شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: پارسال تولید ۶۰ تن داشتیم امسال به دلیل بارندگی مناسب در مشهد ۲۵۵هکتار بصورت دیم انجام شده و ۱۶۵ تن محصولی است که برداشت خواهیم کرد.

خوش قامت با اشاره به ۹۰ درصد افزایش سطح زیرکشت زیر سبز در استان اظهار کرد: به منظور توسعه الگوی کشت، تولید زیره به کشاورزان توصیه می‌شود که در یک دوره کوتاه ۱۲۰ روزه محصول مورد نظر حاصل می‌شود.

انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.