وزارت معارف افغانستان اعلام کرد که تفاهمنامه کمک عربستان سعودی به ارزش حدود ۵۰۰ هزار دالر بین این وزارتخانه و سفارت عربستان در کابل به امضا رسید.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت معارف افغانستان اعلام کرد که تفاهمنامه کمک عربستان سعودی به ارزش حدود ۵۰۰ هزار دالر بین این وزارتخانه و سفارت عربستان در کابل به امضا رسید.

«نوریه نزهت» سخنگوی وزارت معارف افغانستان گفت که بر اساس این تفاهمنامه ۹۹ هزار جلد کتاب آموزشی، تجهیزات برای کلاس‌های درسی و ۸ دستگاه خودرو به این وزارتخانه اهدا خواهد شد.

گزارش می‌افزاید که این کتاب‌های درسی در ابتدا در ولایت «ننگرهار»، «هرات» و ولایت‌های همجوار آن‌ها توزیع خواهد شد.

وزارت معارف همچنین تاکید می‌کند که در نظر است تا این کتاب‌ها به همه مراکز آموزشی تعلیمات اسلامی در افغانستان ارسال شود.

عربستان در حالی توزیع ۹۹ هزار جلد کتاب آموزشی را در افغانستان کلید زده که پیش از این نیز همزمان با گسترش فعالیت‌های داعش در «ننگرهار» پروژه ساخت یک دانشگاه بزرگ را در این ولایت آغاز کرده بود.

این اقدام در حالی صورت گرفت که پیشتر نیز برخی از علمای افغانستان از تدریس دروس وهابیت در مدارس این کشور ابراز نگرانی کرده و از کابل خواسته بودند تا از فعالیت مدارس دینی مروج وهابیت جلوگیری کند.

کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی از طریق ایجاد دانشگاه و توزیع کتاب‌های آموزشی برای ترویج افکار وهابیت در افغانستان تلاش می‌کند، زیرا گروه‌های تکفیری جایگاهی بین مردم افغانستان ندارند و به همین دلیل حکام سعودی و برخی از کشور‌های عربی در تلاشند تا پایگاه فکری برای جریان‌های تکفیری ایجاد کنند.

به نوشته تسنیم، پروژه ساخت دانشگاه بزرگ اسلامی از سوی عربستان سعودی در راستای ترویج عقاید وهابیت سال ۱۳۹۲ به دولت افغانستان پیشنهاد شد و مقامات کابل نیز با استقبال از این طرح بیش از یک هزار جریب زمین دولتی در ننگرهار را به ساخت این دانشگاه اختصاص داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار