اساسنامه‌های ورزشی، از جمله دستورالعمل‌هایی که شرایط انتخابات فدراسیون‌ها را تعیین می‌کنند، نیازمند بازبینی هستند.

آئین نامه‌های ورزشی کشور، تا چه حد عملی هستند؟به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فدراسیون شطرنج کشورمان سالی نسبتا پر حاشیه را پشت سر گذاشت و هم زمان با پایان سال، دوران ریاست مهرداد پهلوان زاده هم پایان یافت. از اسفند ماه ۹۸، فرهاد نیکوخصال، سرپرستی فدراسیون شطرنج را بر عهده دارد و پس از گذشت چندین ماه، سرانجام، ثبت نام از نامزدهای ریاست فدراسیون از تاریخ هفتم خردادماه آغاز شد.

البته هنوز تاریخ برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج، تعیین نشده، اما با وجود این که زمان باقی مانده تا پایان مهلت ثبت نام، اندک است؛ خبری از ثبت نام چهره‌های مطرح شطرنج، در انتخابات نیست.

با وجود گذشت چندین روز، از آغاز ثبت نام نامزدهای ریاست فدراسیون شطرنج و زمان کم باقی مانده، ظاهرا استقبال چندانی از این انتخابات نشده است. شاید در روز پایانی، تعدادی از داوطلبان، اعلام آمادگی کنند، اما باز هم دلیل این اتفاق قابل بررسی خواهد بود.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل عدم حضور داوطلبان، اساسنامه‌هایی باشد که چندان در واقعیت، قابل اتکا و عمل نیستند. البته لزوم فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حضور نیرو‌های جوان و متخصص هم، از دیگر نکات قابل توجه است.

در شرایطی که به عقیده برخی شطرنج بازان با سابقه، شطرنج کشورمان وضعیت فرهنگی آسیب زایی را پشت سر می‌گذارد، برخی چهره‌هایی که احتمال حضورشان وجود داشت، نسبت به این موضوع، بی میل هستند.

در اساسنامه، یکی از شرایط مطرح شده، داشتن سابقه ۴ ساله مدیریتی است. مسئولان، در توضیحاتشان مطرح می‌کنند که مقصود از این سابقه مدیریتی، داشتن سابقه حضور در مدیریت یک باشگاه حرفه‌ای و در لیگ حرفه‌ای است.

نکته قابل تامل آن است که در شطرنج، لیگ حرفه‌ای وجود ندارد و فرد مذکور، احتمالا باید سابقه مدیریت در لیگ حرفه‌ای رشته دیگری را داشته باشد؛ سوال این است، فردی که سابقه مدیریت در لیگ حرفه‌ای رشته‌ای غیر از شطرنج را تجربه کرده، توانایی، تخصص و تجربه لازم برای تدبیر امور مربوط به شطرنج را خواهد داشت؟

افرادی که اقدام به تدوین اساسنامه‌ها و دستورالعمل‌ها می‌کنند، باید شرایط را به خوبی سنجیده و با بررسی‌های دقیق، در صورت لزوم سریعا برای اصلاح آن‌ها، وارد عمل شوند.

لزوم اصلاح اساسنامه‌ها در تمام سطوح ورزش کشورمان، بر هیچکس پوشیده نیست؛ اما این موضوع، نیازمند بررسی دقیق و عملکرد جهادی برای تغییرات مثبت و مفید، به نفع ورزش کشور است.


بیشتر بخوانید :بانوان شطرنج باز، نمایندگان کشور و فرهنگ ایران هستند


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار