تحقیقات نشان می دهد یکی از مهم‌ترین فواید تمرکزذهن،افزایش یادگیری و به دنبال آن کسب موفقیت های فردی و اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،تمرکز یعنی داشتن ذهنی آرام وآسوده اما اگر ذهن آرام نباشد پیوسته در نگرانی و تلاطم است و باعث اندوه فرد در زندگی می‌شود به طوری که صاحب ذهن نا آرام نمی تواند بسیاری ازتوانمندی‌های خود را در زندگی به نحو احسن به کار ببرد.

ذهن آشفته می‌تواند بر تندرستی هم تاثیر بگذارد از طرفی ممکن است فرد در خانواده مشکل پیدا کنید و یا در برقراری ارتباط موثربا دیگران موفق نباشد، تمرکز یک وسیله و یک روش برای رسیدن به هدف های زندگی است.

شش دانگ حواست را خوب جمع کن


برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که تمرکز یعنی دست کشیدن از تفکر است در حالی که تمرکز به معنای توقف اندیشیدن نیست بلکه به معنای متوقف کردن افکار نامربوط و غیر ضروری است مثل افکاری که حواس مارا پرت می‌کنند:افکاری مانندامشب شام چی بخوریم؟ وهمچنین افکار منفی و آزاردهنده مثل:من آدم لایقی نیستم!

چه عواملی موجب حواس پرتی می‌شود؟

ملکی، روانشناس خانواده در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،با اشاره به عوامل بروز حواس پرتی اظهار کرد:فشار روانی (استرس) بیش از حد یا مداوم، نداشتن خواب کافی و تفکر منفی کارایی ذهن را کاهش می‌دهد و اگر از نظر احساسی به دیگران وابسته باشیم و به انجام اموری وادار شویم که ذهنمان به حد کافی پرورش نکند یا موجب حواس پرتی شود.

شش دانگ حواست را خوب جمع کن

 راهکارهایی برای افزایش تمرکز

 این روانشناس می گوید:برای افزایش تمرکز دو مورد بسیار حایز اهمیت است، ابتدا باید عوامل مزاحم را برطرف کنیم و  این کار مستلزم برقراری نظم و زمان بندی است دوم آن که باید توجه خود را به موضوع مورد نظر معطوف کنیم؛ در واقع هنگامی که بر موضوعی متمرکز می‌شویم بخشی از مغز که اطلاعات را پردازش می‌کند فعالتر می‌شود به نحوی که دقیقا روی نقطه مورد نظر شما متمرکز است نه محیط اطراف آن.

او افزود:تعیین اهداف واضح یکی از روش‌های ارتقای نیروی ذهن است ،تعیین اهداف واضح بدین معنا است که آن‌ها مشخص ویادداشت کنیم این امر موجب می‌گردد مغز ما بر روی برآن‌ها متمرکز شود.

تمرین تمرکز


ملکی عنوان کرد:اموراتی که برای افزایش تمرکز ذهن انجام می‌شود،گاهی ممکن است باعنوان تمرین تمرکز ازآن یاد شود. در تمرین تمرکز هدف این است که آرامش را از درون خود ایجاد کنیم برای تحقق این امر باید محیطی که می‌خواهیم درآن تمرین تمرکز انجام دهیم منظم و تمیز باشد.

شش دانگ حواست را خوب جمع کن


او ادامه داد:محیط مرتب در ایجاد ذهن منظم تاثیر مثبت دارد و بالعکس اگر محیط بهم ریخته باشد تاثیر منفی روی ذهن خواهد گذاشت. سکوت و آرامش محیط به ویژه برای کسانی که تازه شروع به تمرین تمرکز کرده اند،بسیار موثر است.

شناخت  ابزار‌های کاهش تمرکز


این روانشناس حوزه خانواده اظهار کرد:گاهی اوقات برای افزایش تمرکز لازم است از تکنولوژی فاصله بگیریم. زندگی ماشینی امروزه نقش بسزایی در کاهش تمرکز و به هم ریختگی ذهن افراد دارد پس وقتی به تمرکز نیاز داریم لازم است تلفن همراه خاموش باشد از کامپیوتر وتلویزیون ونظیر این‌ها تا حد امکان فاصله بگیریم.

شش دانگ حواست را خوب جمع کن


مصرف کدام خوراکی‌ها در مغز موجب جلوگیری از حواس پرتی می‌شوند؟


ملکی گفت:تغذیه مناسب در جلوگیری از حواس پرتی بسیار کمک می‌کند. به عنوان مثال ماهی از اصلی‌ترین مواد غذایی است که برای افزایش عملکرد مغز بسیار مفید و سرشار از روغن‌های ضروری از قبیل امگا ۳ است.

شش دانگ حواست را خوب جمع کن


او ادامه داد:امگا ۳ از عملکرد مغز محافظت می‌کند و همچنین یک منبع عالی و سالم پروتئین به عنوان یک جزء در ساخت انتقال دهنده‌های عصبی یا نوروترانسمیتر‌ها (موادی که ضربان عصبی را در طول یک سیناپس انتقال می‌دهند)برای بهبود فعالیت ذهنی ضروری است و یکی دیگر از مواد غذایی که برای مغز انسان مفید است می توان به مغز‌ها و آجیل اشاره کرد.

آیا  تمرکز نداشتن نشانه کم هوشی است؟


این روانشناس گفت: تمرکز نداشتن علل زیادی دارد. اما اینکه می‌تواند ناشی از یک اختلال روانی باشد بله می‌تواند باشد مثلا نداشتن تمرکز می‌تواند یکی از علایم اختلال بیش فعالی و یا ناشی از هوش پایین باشد.

شش دانگ حواست را خوب جمع کن

تحقیقات نشان داده است که یکی ازمهم‌ترین فواید تمرکزذهن، افزایش یادگیری است بدون تمرکز فرد توانایی کنترل افکار را ندارند ونمی تواند بر اندیشه خودمسلط شود.

ازآنجایی که تنها راه ایجاد و تقویت افکار مثبت در ذهن، تمرکز ذهن است لذا لازم است برای داشتن افکار مثبت و دوری از افکار منفی وآزاردهنده و تثبیت اطلاعات در حافظه تمرکز فکر را در خود تقویت کنیم.


درصورتی که  افکار منفی و آزاردهنده ادامه دار و  اختلال تمرکز در ما ایجاد شد  وقت آن رسیده که  به یک روانشناس مراجعه کنیم.

انتهای پیام/ف/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار