مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: برداشت انگور یاقوتی از ۱۲۰ هکتار باغ‌های شهرستان قیروکارزین آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به آغاز برداشت انگور یاقوتی از بالغ بر ۱۲۰ هکتار باغ‌های شهرستان قیروکارزین، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تا اواسط تیر ماه بیش از یک هزار تن انگور یاقوتی از باغ‌های قیروکارزین روانه بازار شود.

او تصریح کرد: انگور یاقوتی از ارقام زودرس و مناسب با شرایط اقلیمی قیروکارزین است که هر ساله به صورت نوبرانه برداشت و با قیمت مناسب به میادین میوه عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: روستا‌های مظفری، کماسیج، کردیل، نجف آباد، آبسکویه، خوشاب، خیرآباد، قیر، شلدان و ریکان از عمده مناطق کشت انگور یاقوتی در قیروکارزین هستند که عملیات برداشت به ترتیب با توجه به موقعیت جغرافیایی در آن انجام می‌گیرد.

همتی با اشاره به اینکه انگور یک گیاه با نیاز آبی کم است، گفت: ساخت باغ‌های انگور به عنوان کشت جایگزین در اراضی که از کیفیت خاک و آب مناسب برای مرکبات برخوردار نیستند، حائز اهمیت است.

او با بیان اینکه اجرای روش‌های نوین مدیریتی در باغ‌های انگور در افزایش محصول تاثیر بسزایی دارد، افزود: به منظور آشنایی باغداران با این روش‌ها از سال‌های گذشته باغ الگویی و ترویجی به روش داربستی ایجاد شده است.

همتی با اشاره به اجرای طرح یک باغ انگور به روش پا چراغی اضافه کرد: در روش پاچراغی عملکرد و کیفیت محصول انگور بالا است و از بهترین شیوه‌های تولید انگور یاقوتی هست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: شرایط اقلیمی قیروکارزین به همراه اتخاذ برخی مسائل مدیریتی این امکان را برای باغداران فراهم می‌کند تا در فضای آزاد دو بار در سال تولید انگور داشته باشند.

همتی گفت: اجرای سیاست‌های تشویقی مانند توزیع نهال‌های شناسه دار یارانه ای، تسهیلات اجرای آبیاری تحت فشار و برگزاری دوره‌های آموزشی در توسعه باغ‌های انگور نقش ویژه‌ای دارد.

در هر هکتار از اراضی، امکان غرس ۲ هزار و ۲۰۰ قلمه ریشه لخت یا گلدانی انگور یاقوتی وجود دارد که به طور معمول سالانه چهار تا ۶ کیلوگرم تولید اقتصادی دارد.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.