افزایش روند آتش سوزی مراتع در قزوین /۲۵۰ هزار هکتار از اراضی استان مستعد آتش سوزی است

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: روند آتش سوزی مراتع در استان در دو سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مهدی خانی مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: روند آتش سوزی مراتع در استان در دو سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است و بیشترین احتمال آتش سوزی در شهرستان‌های قزوین، تاکستان، آبیک و بوئین زهرا وجود دارد.

به گفته مهدی خانی، بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین مستعد آتش سوزی است.

او، عامل انسانی را از اصلی‌ترین عوامل آتش سوزی در سطح استان قزوین ذکر کرد و گفت: رانندگان، باغداران، کشاورزان و گردشگران و چوپانان از جمله عوامل انسانی در بروز آتش سوزی در مراتع استان قزوین محسوب می‌شوند.

مهدی خانی اظهار داشت: آتش سوزی مرگبار سال گذشته در اتوبان قزوین به زنجان که خسارت‌های جانی و مالی فراوانی در پی داشت به علت بی احتیاطی و سهل انگاری بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: یکی از عوامل مهم در آتش سوزی‌ها از سوی کشاورزان است، زیرا کشاورزان بعد از برداشت محصول مبادرت به آتش زدن باقی مانده محصول می‌کنند که این موضوع باعث گسترش حریق در مزارع مجاور می‌شود.

مهدیخانی یادآور شد: ایستگاه‌های آتش نشانی استان روزانه عملیات متعددی در مهار آتش انجام می‌دهند که برخی از این عملیات در یک روز به ۸۲ مأموریت می‌رسد.

او  گفت : بر اساس پایش‌های انجام شده در ۲۰ سال گذشته در استان ۸۸۰ فقره آتش سوزی در ۱۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: باید در کنار استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف از ظرفیت و توان تشکل‌های مردم نهاد در مهار آتش سوزی‌های احتمالی استفاده کرد.

او یادآور شد: با توجه به اینکه محصول زارعی جو و گندم به مرحله برداشت رسیده به کشاورزان توصیه می‌شود با استفاده از ادوات کشاورزی حریم امنی را برای ایجاد فاصله مزارع ایجاد کنند تا در صورت بروز آتش سوزی از سرایت آتش به مزارع کشاورزی جلوگیری شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار