پسته از جمله درختان بومی ایران است که می‌توانید بذر آن را در یک گلدان در منزل خود بکارید و از آن نگهداری کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پسته از درختان بومی ایران است که به سایر نقاط جهان صادر می‌شود و از گذشته تا به امروز از آن به عنوان طلای سبز یاد می‌کنند.

درخت پسته بیشتر در نواحى گرم و نیمه گرم زیست مى‌کند. این گیاه در برابر سرما و گرما مقاومت بالایى از خود نشان مى‌دهد، همچنین به دلیل عمیق بودن ریشه، مقاومت خوبى در برابر کم آبى دارد. درخت پسته بیشتر در باغات کاشت می‌شود، اما می‌توان آن را به عنوان یک گیاه زینتی و به منظور استفاده از محصول آن در خانه نیز برای چند سال کاشت و نگهداری کرد.

برای کاشت درخت پسته در گلدان اولین گام این است که بذر یا نهال مناسبی از آن تهیه کنید، یک نهال سالم معمولا ۳۰ سانتیمتر ارتفاع دارد، پس از تهیه بذر، گلدان مناسبی را تهیه و آن را با خاک مناسب پر کنید.

خاک مناسب برای کاشت گلدان ۴۰ درصد ماسه شیرین، ۴۰ درصد خاک زراعی و ۲۰ درصد کود گاوی است. اگر بذر پسته را در گلدان می‌کارید نیاز است تا بذر آن را برای چند ساعت خیس کنید، سپس بذر آن را در خاک گلدان قرار دهید و روی آن را با ماسه بپوشانید. لازم است بدانید که بهترین زمان کاشت درخت پسته در گلدان اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است.

شرایط محیطی مورد نیاز درخت پسته

خاک: ترکیب خاک این گیاه دو قسمت ماسه، دو قسمت خاک زراعی مرغوب (لومی) و یک قسمت کود دامی پوسیده (ترجیحا کود گاوی) یا خاک برگ پوسیده مناسب است.

آبیاری: پسته در مقابل خشکی و کم آبی بسیار مقاوم است و نیاز آبی پایینی دارد.

دما: درخت پسته سرمای شدید زمستان تا ۲۰ درجه زیر صفر و گرمای تابستان تا ۴۵ درجه سانتیگراد را تحمل می‏‌کند.

نور: پسته گیاهی آفتاب دوست است و نور مستقیم خورشید بر تولید محصول آن تأثیر زیادی دارد.

جالب است بدانید که درخت پسته مانند سایر درختان میوه سردسیری خزان کننده است که در اثر ریزش برگ در پاییز به خواب زمستانه نیاز دارد. سیستم ریشه بندی درخت پسته از آن دسته ریشه‌هایی است که تا مدت مدیدی قادر به تحمل تشنگی هستند. درخت پسته قبل از پنج سالگی نوبر می‌‏دهد و در ۱۰-۱۲ سالگی به بار اصلی می‌نشیند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار