پایین بودن راندمان تولید در دیمزار‌های خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم استان هزار و ۱۰۰ است که این میزان به علت کمبود مواد آلی و معدنی در کشتزار‌ها رقم پایینی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدنقی کاظمیان مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ماده آلی و معدنی خاک اراضی کشاورزی این استان بین نیم تا یک درصد است، افزود: این وضعیت موجب شده تا دیمزار‌های استان نسبت به گذشته عملکرد کمی داشته باشد.

کاظمیان گفت: این استان ۱۶۱ هزار هکتار اراضی دیم دارد که از این میزان، ۱۱۷ هزار هکتار آن مربوط به گندم و جو است.

او افزود: کشت محصول در دیمزار‌های استان معمولا تک محصولی است که بیشتر گندم یا جو کشت می‌شود این در حالی است که کارشناسان در تناوب کشت به خصوص گیاهان علوفه‌ای و حبوبات تاکید دارند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی  عنوان کرد: کشاورزان باید بعد از برداشت محصول بلافاصله زمین را برای کشت فصل آینده آماده کنند.

او گفت: از مجموع دیمزار‌های زیر کشت غلات این استان ۹۸ هزار هکتار گندم و ۱۹ هزار هکتار جو است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود افزون بر ۲۶۸ هزار تن گندم از کشتزار‌های این استان برداشت شود.

کاظمیان عنوان کرد: امسال سطح زیر کشت گندم  ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ هکتار که از مجموع این سطح ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آبی و ۹۸ هزار هکتار دیم است.

او  سطح زیر کشت جو در این استان را ۴۲ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود از این سطح ۱۰۸ هزار تن محصول برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم استان را هزار و ۱۰۰ کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و ۷۰۰ کیلوگرم عنوان کرد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.