چند وقتی است انتشار خبر کشف خودروهای دپویی در راه آهن شیراز و بررسی اینکه احتکاری در این خصوص صورت گرفته یا نه همچنان به عنوان مسئله‌ای حل نشده باقی مانده است.

احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز مسجل شد؟به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سال‌ها پیش وقت کلمه‌ احتکار را می‌شنیدم ناخودآگاه به یاد انبار‌ها و زیرزمین پر از قند و شکر، برنج، روغن و ... می‌افتادم، اما چند وقتی است که اندیشه پلید سودجویی محتکرانی به گوشم می رسد که  خودرو‌ها را در پارکینگ به بند کشیده‌اند تا به دست مصرف کننده نرسد.

کاهش تولید، افزایش قیمت و دسترسی نداشتن مردم برای خرید مستقیم خودرو، ترمز قیمت‌ها را بریده و در این میان تصویری زشت از پارکینگ‌های پر از خودرو، این بازار را آشفته‌تر کرده و مدت‌هاست قیمت‌ها در بازار خودرو، از کنترل خارج شده است، بازاری که حاشیه‌های آن داغ‌تر شده و خودرو با قیمت کارخانه، حکم کیمیا یافته و تنها افراد معدودی که به برخی واسطه‌ها دسترسی دارند، می‌توانند مستقیم از کارخانه خودرو تحویل بگیرند.

احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز 

با افزایش قیمت خودرو، موضوع احتکار دوباره مطرح شد و پارکینگ‌های احتکار خودرو یکی یکی پیدا شدند، اما این روزها احتکار ۳۸۶ خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز خبرساز شده است.

احتکار خودرو

۲۹ اردیبهشت ماه امسال وزارت صمت هرگونه دپو و نگهداری خودروی بدون پلاک در پارکینگ‌ها را مصداق احتکار دانست و اعلام کرد که با محتکران برابر دستور قضائی برخورد خواهد شد.

این فراخوان باعث شد تا پاسداران گمنام امام زمان (عج) طی انجام کار‌های اطلاعاتی موفق به کشف ۷۳ دستگاه خودروی نو احتکار شده در حیاط ۲ منزل مسکونی در شهرستان لار و دو انبار و کشف ۴۳ خودرو در شهرستان‌های کازرون و شیراز شوند.


بیشتر بخوانید


در همین رابطه سازمان صمت در استان فارس نیز برای صاحبان پارکینگ‌های عمومی و خصوصی، مراکز نگهداری نمایندگی‌های خودرو، سوله‌ها و گاراژ‌هایی که خودروی صفر نگهداری می‌کنند، مهلت ۳ روزه برای خروج خودرو تعیین کرد تا نسبت به خروج خودرو‌ها پس از نصب پلاک بر روی آنها از محل پارکینگ یا نمایندگی اقدام کنند و چنانچه پس از پایان مهلت مقرر، خودروی صفر بدون پلاک در محل نمایندگی یا پارکینگ باشد برابر با ماده ۶۰ قانون نظام صنفی و ماده ۴ قانون تعزیرات حکومتی با متخلفان به عنوان محتکر برخورد خواهد شد.

خودروهای دپو شده در پارکینگ راه آهن شیراز و اصل ماجرا

۱۷ خرداد امسال سردار رهام‌بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس به رسانه ها اعلام کرد که مأموران پلیس امنیت اقتصادی، ۳۸۶ خودرو احتکار شده را در پارکینگ راه آهن شیراز کشف کردند.

او افزود: با کسب مجوز قضائی ماموران پلیس به همراه نمایندگان سازمان صمت از پارکینگ و ۲ رام قطار راه آهن بازدید کردند که در نتیجه آن، ۲۴۷ دستگاه پراید و ۱۳۹ دستگاه سواری پژو پارس که بدون مدارک ورودی و خروجی و احتکار شده بود، کشف و توقیف شد.


بیشتر بخوانید


این مقام انتظامی تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته و برابر نظر کارشناسان سازمان صمت استان، شرکت‌های خودروسازی علیرغم تاکید و فرصت یک هفته‌ای برای اجرای دستورالعمل‌های مربوطه به منظور گرانفروشی از توزیع خودرو و نصب پلاک بر روی آنها خودداری کرده اند.

فرمانده انتظامی استان فارس با بیان اینکه کارشناسان ارزش محموله احتکاری را ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند، ادامه داد: در این خصوص افراد متخلف شناسایی و از طریق مراجع قضائی تحت تعقیب هستند.

هر چند خبرنگار ما طی تماس‌های مکرر با مهرداد انصاری مدیرکل راه‌آهن استان فارس موفق به مصاحبه تلفنی نشد، وی تنها به ارسال چند پیام مبنی بر اینکه "سلام برادر ارادتمندم، اگر در مورد خودرو فرمایشی دارید از اداره کل صمت بپرسید، اگر حکم دیدید هم از ناجا بپرسید، ممنونم، آیا حمل خودرو با تریلی هم احتکار هست یا فقط حمل با قطار احتکار محسوب می‌شود؟ با عرض پوزش بنده صحبتی ندارم وظیفه ما حمل بار هست و این کار کماکان ادامه دارد و معنای احتکار هم شفاف است مالک بار و سمت و پلیس در خدمت شما هستند. انشالله بنده به موقع خدمت جنابعالی و همه عزیزان خواهم بود" اکتفا کرد.

احتکار خودرو


بیشتر بخوانید


محمد ابراهیم صداقت معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در رابطه با موضوع احتکار در راه آهن شیراز، گفت: از نظر سازمان صمت به عنوان مرجع کارشناسی، احتکاری در کار نبوده و راه آهن محل تلاقی و کریدور شمال-جنوب است  که از طریق آن بار و خودرو وارد و به استان‌های شمالی و یا هر استان دیگری انتقال داده می‌شود.

احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز محرز شد؟

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیروی انتظامی فارس کشف بیش از ۳۰۰ خودرو در راه آهن شیراز اطلاع‌رسانی کرده است، افزود: از نظر سازمان صمت مقوله احتکار در اینجا جایگاهی ندارد. اطلاعیه نیروی انتظامی محترم است و برداشت خود را دارد، اما برای سازمان صمت تا کنون مقوله‌ای به عنوان احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز محرز نشده است و در حال بررسی این موضوع هستیم.

احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز مسجل شد؟

او با اشاره به روند تولید خودرو، ادامه داد: نمایندگی‌های مختلفی اعم از سایپا، ایران خودرو و ... در استان وجود دارد و مردم نیز از طریق همین نمایندگی‌ها در طول سال برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند و این خودرو‌ها به وسیله قطار بارگیری و در سطح استان و بخشی نیز به نمایندگی‌های مجاز استان‌های دیگر تحویل داده می‌شود و مشخص است که شرکت حمل‌و‌نقل کننده مربوط به کدام شرکت و نمایندگی است.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه بخشی از مجموعه راه آهن حمل‌و‌نقل کننده بار است، گفت: راه‌آهن انبار دار نیست بلکه مرکزی است که کالا‌های ارسالی را به صاحبان بار تحویل می‌ دهد.

او در پاسخ به این سوال که چرا خودرو‌ها بدون پلاک بوده است، گفت: اول اینکه بخشی مربوط به قبل از این قضایای اخیر بوده است و ثانیا محیط زیست به نمایندگی خودرو‌های مرکزی به استان‌ها اعلام کرده که « اجازه شماره گذاری نمی‌دهم، بنابراین فعلا ماشین‌ها را به صاحبان ندهید». در این خصوص سازمان صمت فارس نامه‌ای به تهران ارسال کرد و پیگیر این موضوع شدیم که چرا خودرویی که نمی‌تواند پلاک گذاری شود به این استان منتقل شده است؟!

صداقت در پایان نیز مجددا تاکید کرد: با بررسی جوانب می‌شود تصمیم گرفت که آیا احتکاری در راه آهن شیراز رخ داده است یا خیر؟ صرف اینکه ما در محلی دپوی خودرو ببینیم به منزله احتکار نیست و باید بررسی شود.

خودروهای دپویی راه آهن شیراز و نظر پلیس امنیت اقتصادی

سرهنگ ابراهیم یگانه رئیس پلیس امنیت اقتصادی فارس هم در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: با توجه به بحث تلاطم خودرو و مشکلات و احتکار‌هایی که در این رابطه پیش آمد، در تاریخ ۲/۲۸/ ۹۹ با ابلاغ نامه‌ای کتبی از سازمان صمت به تمامی خودروسازان اعلام شد که خودرویی بدون پلاک از شرکت سازنده حتی زمان حمل بر روی کامیون و یا قطار خارج نشود.

او افزود: متاسفانه شرکت‌های خودروساز داخلی علیرغم تاکیدات و ابلاغیه این دستورالعمل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره نسبت به این قضئیه بی توجه و رعایت نکردند.

سرهنگ یگانه ادامه داد: بحث خودرو‌های احتکاری در راه آهن شیراز دو هفته قبل از تشکیل این پرونده و قبل از اینکه پلیس امنیت اقتصادی اقدامی کند، نمایندگانی از اداره تعزیرات حکومتی، سازمان صمت در محل حضور یافتند و خودرو‌ها توقیف بودند و ابلاغ و مهلت برای تعیین تکلیف این خودرو‌ها در پارکینگ راه آهن شیراز داده شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فارس گفت: با توجه به مهلت تعیین شده، متاسفانه شرکت‌های سازنده خودرو هیچگونه اقدامی در خصوص تعیین تکلیف این خودرو‌ها انجام ندادند و پلیس طبق ماده ۴ قانون تعزیرات حکومتی دپوی این خودرو‌ها را احتکار محسوب کرد.

او ادامه داد: از دیدگاه پلیس امنیت اقتصادی و با توجه به ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت و ورود در همین مقوله طبق مستندات موجود در همین مکان احتکار خودرو در راه آهن شیراز محرز و تخلف محسوب می‌شود.

سرهنگ یگانه اظهار کرد: بنابر اظهارات شرکت‌های خودروساز تعدادی از خودرو‌هایی که در پارکینگ راه آهن شیراز پارک شده تولیدی شرکت‌های مستقر در شیراز است، اما برای رسیدن به دست مشتریان در شهر‌های استان فارس نیز باید ابتدا به تهران منتقل و دوباره از مرکز توزیع و به شهرستان‌های فارس ارسال شود که این موضوع نه منطقی و نه به صرفه است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فارس تصریح کرد: در حال حاضر پروند‌های دپو و احتکار خودرو در پارکینگ راه آهن شیراز در دستگاه قضایی در حال بررسی و رسیدگی است.

باید گفت این نخستین بار نیست که موضوع احتکار خودرو مطرح می‌شود. پیش از این نیز هربار شاهد نوسانات بزرگ در بازار خودرو بوده‌ایم، سر و کله محتکران و انبار‌های پر از خودرو نیز پیدا می‌شود تا با قیمت‌سازی در بازار سود بیشتری نصیب خود کنند و این سناریو همچنان در حال تکرار است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
احتکار دارند جز فرهنگ ایرانی می شود
حالا چکار می کنید که کسی جرات احتکار دوباره نکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
بسیار عالی / امید واریم مسئولان از خواب غفلت بیدار بشن و دیگه شاهد احتکار خودرو نباشیم
آخرین اخبار