مناطق ییلاقی البرز آماده اسکان عشایر شد

مدیر امور عشایر البرز گفت: مناطق ییلاقی استان برای میزبانی و اسکان ۸۶۰ خانوار کوچنده عشایر آماده سازی شد.

مناطق ییلاقی البرز آماده اسکان عشایر شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، علی نقدی بازنشین، مدیر امور عشایرالبرز گفت: برای ورود عشایر به مناطق ییلاقی جاده آزادبر تا گردنه عسلک طالقان به طول ۴۰ کیلومتر بازسازی و بازگشایی شد و همچنین احداث یک جاده به طول ۱۵ کیلومتر در ارتفاعات طالقان مراحل تکمیلی را می‌گذراند.

مدیر امور عشایر البرز  افزود: از هفته گذشته حرکت دام‌های عشایر به سمت مناطق ییلاقی آغاز شده و خانواده‌ها نیز در مسیر کوچ هستند و برای استقرار عشایر در مناطق ییلاقی خدماتی  همچون آبرسانی، تامین سرویس‌های بهداشتی و حمام، سوخت فسیلی و آرد در دست اقدام است.

نقدی بازنشین با بیان این که بنا به تصمیم مسوولان کشوری و استانی، کوچ عشایر در سال جاری به دلیل شیوع بیماری کرونا دیرتر از سال‌های گذشته انجام شده، گفت: این برنامه‌ ریزی با هماهنگی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای حفظ سلامتی عشایر انجام شده است.

 او افزود: تاکنون عشایر در مناطق قشلاقی (جنوب استان) اقامت داشته‌اند و مواردی از  ابتلا و درگیری با بیماری کرونا در آن‌ها دیده نشده است.

مدیر امور عشایر البرز گفت:  هر ساله پس از ایام عید نوروز کوچ عشایر از مناطق قشلاقی آغاز می‌شد و پس از  حدود ۴۵ روز توقف در مناطق میان‌بند از ه خرداد ماه در مناطق ییلاقی استان مستقر می‌شدند.
 
نقدی بازنشین افزود: بارندگی‌های خوب امسال منجر به بهبود مراتع مناطق قشلاقی شد و از سوی دیگر مراتع ییلاقی به دلیل تداوم کاهش دما در ابتدای سال جاری بارورگیاهی آن‌ها به تاخیر افتاده است.

 اوگفت:‌ با توجه به وضع خوب مراتع قشلاقی، هماهنگی‌های لازم برای ماندگاری عشایر در این مناطق انجام شده و تصمیم‌گیری‌های لازم برای کوچ ییلاقی عشایر با یک ماه تاخیر با گذران کمتر در مناطق میان‌بند انجام شده است.

مدیر امور عشایر البرز افزود: از ۳۷۰ هزار هکتار مراتع استان البرز، ۱۵۰ هزار هکتار در اختیار عشایر استان البرز به صورت مراتع ییلاقی و قشلاقی قرار دارد.

انتهای پیام / ر.خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.