فائزه ملک لو، پزشک تیم‌های ملی بانوان و از اعضای کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی، درباره روز‌های گرم و نوشیدنی مناسب برای ورزشکاران، توضیحاتی ارائه کرد.

نوشابه‌های ورزشی یا نوشیدنی ورزشی؟فائزه ملک لو، پزشک تیم‌های ملی والیبال و فوتسال بانوان و عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نزدیک شدن روز‌های گرم تابستان، از لزوم توجه به نکاتی برای حفظ سلامت ورزشکاران گفت.

پزشک تیم‌های ملی بانوان، تصریح کرد: این روز‌ها با گرم‌تر شدن هوا، نیاز بدن به مصرف مایعات، حین ورزش، بسیار بیشتر می‌شود. تقریبا تمامی افرادی که اهل ورزش هستند و یا حتی آن‌هایی که ورزش نمی‌کنند، با اصطلاح نوشابه ورزشی، آشنایی دارند.

فائزه ملک لو در ادامه گفت: تفاوت نوشابه ورزشی با نوشیدنی ورزشی، موضوع مهمی است. یکی از دغدغه‌های همیشگی، این است که کدام یک از این ۲، مناسب‌تر است.

پزشک تیم‌های ملی والیبال و فوتسال بانوان کشورمان گفت: در ابتدا، باید با ویژگی‌های یک نوشیدنی ورزشی مناسب، آشنا باشیم. در واقع، نوشیدنی ورزشی مناسب، باید حاوی میزان کافی و مناسبی از کربوهیدرات باشد. میزان مناسب کربوهیدرات در نوشیدنی ورزشی، تقریبا ۶ الی ۸ درصد است.

ملک لو افزود: نوشیدنی ورزشی، علاوه بر کربوهیدرات، باید حاوی املاحی از جمله سدیم باشد که به جبران نمک از دست رفته، حین تعریق کمک کند؛ بنابراین تمامی افراد و خصوصا ورزشکاران، می‌توانند به راحتی و در منزل با ترکیب آب، شیرین کننده‌هایی مانند شکر و عسل و مقدار کمی نمک، یک نوشیدنی ورزشی مناسب تهیه کنند.

عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: در ادامه باید به نوشابه‌های ورزشی اشاره کنم. نوشابه‌های ورزشی، بیشتر به عنوان نوشابه‌های انرژی زا در بازار، در دسترس هستند و حاوی مقادیر بالاتری از کربوهیدرات هستند؛ این موضوع سبب می‌شود حین ورزش، آب از سلول‌های بدن وارد خون شده و در نتیجه، فرد، بیشتر در معرض کمبود آب قرار می‌گیرد.

ملک لو ادامه داد: این نوشابه‌ها، به دلیل کافئین بالایی که دارند، موجب می‌شود ورزشکاران کمتر احساس خستگی کنند.

ملک لو پزشک تیم‌های ملی بانوان تاکید کرد: در حین مصرف این نوشابه‌ها، باید به میزان کربوهیدرات و کافئین آن‌ها دقت کرد. بسیاری از این نوشابه‌ها، علاوه بر کربوهیدرات، حاوی مقادیر بالا و بیش از حد کافئین هستند؛ این مورد، ممکن است برای افرادی که به مصرف این نوشابه‌ها عادت ندارند و یا مستعد هستند، عوارضی مانند تپش قلب ایجاد کند.

او گفت: از دیگر موادی که در این نوشابه‌ها به کار می‌رود، ویتامین‌ها و برخی املاح هستند. همان طور که ذکر شد، در نوشیدنی‌های مختلف، میزان این مواد متفاوت است؛ پس حتما قبل از مصرف نوشابه‌های ورزشی، باید با پزشک متخصص از نظر دوز مناسب املاح و کربوهیدرات موجود در این نوشابه‌ها، مشورت شود.

ملک لو در پایان تاکید کرد: به ورزشکاران توصیه می‌کنم بیشتر از نوشیدنی ورزشی استفاده کنند؛ چرا که نوشابه‌های ورزشی با درصد مناسب کربوهیدرات، کافئین و املاح در بازار وجود ندارد و یا بسیار کم است.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار