معاون امور صنایع وزیر صمت در اراک گفت: بحث تجهیزات صنعتی جزو مزیت‌های نسبی کشور ماست.

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزیر صمت در حاشیه بازدید از صنایع اراک   در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، با بیان اینکه بحث تجهیزات صنعتی جزو مزیت‌های نسبی کشور ماست و زیرساخت بسیار مناسبی در کشور شکل گرفته گفت: ما جزو کشور‌های محدود و معدودی در حوزه غرب آسیا هستیم که در این حوزه وارد شدیم و دارای دانش فنی هستیم.

ایران جزو معدود کشور‌های غرب آسیا در دانش فنی تجهیزات صنعتی است

صادقی نیارکی افزود: شهر اراک و استان مرکزی با توجه به سابقه تاریخی که در این حوزه وجود دارد و شرکت‌های بزرگ و حرفه ایی که در این حوزه دارد میتواند یکی از قطب‌های ممتاز تجهیزات صنعتی ایران باشد.

او اضافه کرد: شهر اراک و استان مرکزی هم در حوزه تجهیزات صنعتی میتواند جزو رفرنس‌ها باشد و جزو قطب‌هایی باشد که هم برای کل کشور تولید انجام دهد و هم با توجه به انباشت علم و تجربه که در سال‌های مختلف در این مجتمع‌ها اتفاق افتاده مزیت‌های خوبی در حوزه صادرات دارد

تجهیزات صنعتی و ماشین آلات می‌تواند نقش عمده‌ای در صادرات داشته باشد

معاون امور صنایع وزیر صمت بیان کرد: در صادرات به ۱۵ کشور اطراف ما که جزو اهداف صادراتی اول کشور هستند صادرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات می‌تواند نقش عمده‌ای داشته باشد که استان مرکزی و شهر اراک می‌تواند یکی از ورودی‌ها در این زمینه باشد.

او ادامه داد: بحث بعدی بحث ریلی است که ما در استان مرکزی و اراک واحد‌های خوبی در حوزه صنعت تولید واگن و لکوموتیو داریم که میتوانند جزو پیشران‌های توسعه ریلی استان مرکزی و واحد‌های صنعتی این حرفه باشد.

ساخت بومی ۷۰ درصد تجهیزات و ماشین آلات پالایشگاهی و پتروشیمی و نیروگاهی

صادقی نیارکی با اشاره به توانایی بومی در ساخت تجهیزات داخلی تاکید کرد: امروز ما در تجهیزات و ماشین آلات منصوب خطوط پالایشگاهی و پتروشیمی حداقل ۷۰ درصد و در صنعت نیروگاهی هم حد اقل ۶۵ درصد نیروگاه‌های کلاس اِی ساخت داخل می‌توانیم داشته باشیم.

او اظهار کرد: بسیاری از تجهیزات ثابت و بخشی از تجهیزات دوار و مخازن کروی که در اکثر مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی ما نصب شده ساخت ماشین سازی اراک بوده و بعضی از آن‌ها در کشور بی‌نظیراست.

ماشین سازی اراک در ساخت تجهیزات صنعتی خوش درخشیده

معاون امور صنایع وزیر صمت با اشاره به اینکه ساخت برخی از این تجهیزات و حجم سازه‌ها از نظر طراحی فنی مهندسی در منطقه بی نظیر است تصریح کرد: ماشین سازی اراک با توجه به سابقه تاریخی و مدیران خوب و پرسنل ساعی و متخصص در طی سال‌های مختلف خوب درخشیده است.

او گفت: صحبتی که در جلسه داشتیم بحث افزایش، ساخت و توسعه صادرات بود که بتوانیم از طریق همکاری‌ها با اتاق‌های مشترک و کار ویژه‌ای که میتواند اتاق بازرگانی انجام دهد استان مرکزی و شهر اراک را به عنوان قطب صنعتی ایران معرفی کنیم و ظرفیت بسیار مناسب و زیرساخت بسیار مناسب مهیا است و با یک کار ویژه می‌شود به صورت حداکثری از این ظرفیت بهره برداری کرد.

صادقی نیارکی افزود: حداقل ۱۵ کشور اطراف ما هدف صادرات هستند که خود شرکت‌ها می‌توانند پذیرای هیئت‌های تجاری باشند تا از نزدیک توانمندی و پتانسیل‌های اجرا شده در کل کشور را ملاحظه کنند.

مصوبات ستاد ملی کارگروه تسهیل استان‌ها قانونی و نافذ است

او اضافه کرد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را به صورت کلان در کشور داریم ودر استان‌ها هم متناظر ستاد ملی کارگروه تسهیل استانرا داریم که طبق قانون مصوباتش هم‌طراز و هم‌عرض ستاد تسهیل و نافذ هست و باید اجرایی شود که خوشبختانه آیین‌نامه اجرایی این ستاد در دولت تصویب ابلاغ شده و در جلسه گذشته ستاد تسهیل تقسیم کار کشوری مطرح شد.

معاون امور صنایع وزیر صمت ادامه داد: بحث عمده‌ای از مسائل و مشکلات جاری واحد‌ها در این ستاد رسیدگی میشود و حضور شخص استاندار و معاون محترم هماهنگی اقتصادی هر استان در ستاد هم خود وزیر محترم جلسات را اداره می‌کند که مباحث مختلفی در حوزه هم کلان مهم موضوعات مربوط به بنگاه‌ها ملزم به عنوان پیشران در اقتصاد مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود.

در کارخانه آذرآب مهمترین بحث سفارش کار هست

او اظهار کرد: در کارخانه آذرآب مهمترین بحث سفارش کار هست که باید به صورت جدی دنبال بشود و در جایی که واقعا توان ساخت داخل داشته باشیم حداکثر استفاده را از ظرفیت قانون کردیم و استفاده خواهیم کرد تا کار به سازنده داخلی از جمله شرکت آذرآب ارجا شود.

صادقی نیارکی بیان کرد: یک بحث بحث رقابت بین سازندگان داخلی هست که از جمله بحث حضور در مناقصات است که قیمت‌هایی که می‌دهند میتواند کار‌ها را در کشور توزیع کند و بحث دیگر درون بنگاهی است که یک کار ملی و اراده و سیاستگذاری به این سمت است که ما از حداکثر توان ساخت داخل استفاده کنیم.

او تاکید کرد: آذرباب هم از این امر مستثنا نیست یعنی در مذاکراتش و حضوری که در برنامه‌های طرح‌های اقتصادی ساخت داخلی حضور دارد میتواند شرکت کند و وارد مذاکره شود که در این راستا وزارت صنعت معدن و تجارت به استناد قانون حداکثر حمایت را مبنی بر عدم امکان خرید مشابه کالا‌های ساخت داخل را به عمل خواهد آورد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.