وزیر خارجه روسیه دولت آمریکا را متهم کرد با انگیزه‌های سیاسی کارزار فشار علیه ایران را به راه انداخته است و خواستار محکومیت جهانی این اقدامات واشنگتن شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتد پرس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، دولت ترامپ را متهم کرد که با انگیزه سیاسی کارزار فشار علیه ایران را به راه انداخته است و خواستار آن شد که کشور‌های جهان تلاش‌های آمریکا را برای فشار آوردن به شورای امنیت سازمان ملل به منظور اعمال همیشگی تحریم تسلیحاتی علیه ایران محکوم کنند.

لاوروف در نامه‌ای که به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت نوشت گفت آمریکا به طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد خارج شد و اکنون هیچ حق قانونی برای استفاده از قطعنامه سازمان ملل که این توافق را تایید می‌کرد، ندارد تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

در این نامه که دوشنبه در سازمان ملل و میان اعضای شورای امنیت توزیع شد، لاوروف گفت اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دولت دونالد ترامپ قصد ندارد به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای (برجام) عمل کند، اما در نظر دارد از حقوقش در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده نماید «مضحک و غیرمسئولانه» است.

لاوروف در نامه خود بر مخالفت شدید مسکو با تحریم نامحدود تسلیحاتی ایران و استفاده آمریکا از مکانیسم احیای تحریم‌های علیه ایران تاکید کرد و نوشت: «ما بر این اساس عمل می‌کنیم که سازمان ملل نباید گروگان وضع سیاسی در آمریکا شود، آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج گردد. هیچ دلیل معتبری برای مطرح کردن مسئله تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت وجود ندارد.»

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت یک واحد کل هستند و نمی‌توان آن‌ها را جداگانه در نظر گرفت، تاکید کرد بر اساس بند ۲۵ منشور سازمان ملل، «آمریکا ملزم به اجرای تصمیمات شورای امنیت است و نه اینکه با اقدامات غیرقانونی آن‌ها را تضعیف کند».

لاوروف در ادامه اضافه کرد: «دادگاه‌های بین‌المللی می‌گویند اگر طرفی از توافقی خارج شود یا تعهداتش را انجام ندهد، نمی‌تواند از حقوقی که در آن رابطه داشته است، برخوردار شود.»

او گفت: «آمریکا قطعنامه شورای امنیت را نقض کرد و از اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ امتناع ورزید، به این ترتیب نمی‌تواند از مکانیسم احیای تحریم‌ها استفاده کند.»

لاوروف از آمریکا خواست جلوی تضعیف توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل را بگیرد و تصریح کرد روسیه و «دیگر اعضای مسئولیت‌پذیر جامعه بین‌المللی از هر تلاشی برای حفظ توافق هسته‌ای دریغ نخواهند کرد.»

وزیر امور خارجه روسیه در پایان نامه خود نوشت: «آمریکا باید متوجه شود که نه پایه و اساس قانونی و نه هیچ گونه زمینه دیگری برای سیاست واشنگتن در استفاده از احکام شورای امنیت برای رسیدن به منافع خودخواهانه آن وجود ندارد».

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه و علی‌رغم پایبندی ایران به تعهداتش در ذیل برجام از این توافق خارج شد و آن را یک «توافق بسیار بد» نامید. از آن پس دولت آمریکا سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفته و تحریم‌های بسیاری را علیه نهادها، شخصیت‌ها و بخش‌های مختلف کشورمان اعمال کرده است.

تازه‌ترین تلاش دولت آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه ایران، در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران است که در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید. بر اساس یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشور‌ها را خواهد داشت.

یک بند پیش‌بینی شده در برجام، تحریم‌های تسلیحاتی ایران را قابل تمدید می‌کرد و حالا با خروج آمریکا از این توافق واشنگتن حقی برای استفاده از این بند ندارد. چهره‌های دموکرات آمریکا ضمن انتقاد از ترامپ به دلیل خروج از برجام، تاکید کرده‌اند که اگر آمریکا از برجام خارج نشده بود اکنون احتمال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی وجود داشت.

از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان تلاش می‌کند با ارائه طرح حقوقی جدید نشان دهند که آمریکا با وجود خروج از توافق برجام از حقوق اعضای این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار است و از این طریق واشنگتن بر شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال فشار کند.

مقامات آمریکایی طی هفته‌های اخیر بار‌ها مدعی شدند که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به هر شکل ممکن تمدید خواهند کرد. این در حالی است کشور‌های دیگر عضو برجام همچون روسیه و چین بار‌ها مخالفت خود را با تمدید این تحریم‌ها اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار