برخی از فروشندگان معاملات غیر حضوری حق انصراف از معامله را از خریدار سلب می‌کنند، اما قانون تجارت الکترونیک برای خریداران مهلتی را به عنوان حق انصراف در نظر گرفته است.

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: معامله از راه دور، معامله از طریق وسایل الکترونیکی‏ است و این عنوان، هر نوع وسیله ارتباط الکترونیکی را شامل می‌شودکه مصادیق آن عبارت از انواع‏ معامله اینترنتی، رایانه‏ ای، تلفنی، اعم از مکالمه و ارسال پیام و فکسی هستند.

او ادامه داد: با توجه به گسترش خرید‌های غیر حضوری مطلوب است خریداران نکاتی را در خصوص این نوع معاملات بدانند و با علم و اطلاع کافی معاملات غیر حضور را انجام دهند.


این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد کرد: بعضاً دیده می‌شود برخی از فروشندگان معاملات غیر حضوری امکان انصراف از معامله را از خریدار سلب می‌کنند، اما ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک مقرر می‌دارد؛ در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت برای انصراف (حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد. تن‌ها هزینه تحمیلی بر مصرف‌کننده هزینه باز پس فرستادن کالا خواهد بود.

آقایاری عنوان کرد: علاوه بر حق انصراف برای خریدار، یکی از عوامل مهم در خرید غیرحضوری گارانتی تعویض محصول است چرا که ممکن است محصول قبل از آن که به دست خریدار برسد، آسیب دیده و یا معیوب باشد و همین دلیل باعث شود تا خریدار نتواند از محصول استفاده کند.

او افزود: بنابراین اگر محصولی که خریداری نموده اید، گارانتی تعویض داشته باشد می‌توانید با فروشنده هماهنگی نمایید و محصول ناسالم را تعویض نمایید. از این رو به این مورد توجه نمایید و محصولاتی را برای خرید غیرحضوری انتخاب کنید که گارانتی تعویض و محصول را دارا هستند.

این کارشناس رسمی دادگستری در خصوص اهمیت حفظ اطلاعات حساب در خرید غیرحضوری گفت: همانطور که در دنیای واقعی اطلاعات حساب خود را به دیگران نمی‌دهید در فضای مجازی نیز مراقب اطلاعات حساب خود باشید. توصیه می‌شود هنگام خرید آنلاین دقت کنید از سایت‌های شناخته شده خرید نمایید.

آقایاری اضافه کرد: متاسفانه بسیار دیده می‌شود که اکثر خریداران به این مورد دقت نمی‌کنند و به خرید از سایت‌های مختلف و ناشناخته می‌پردازند که این می‌تواند آسیب مالی فراوانی را در اثر هک شدن اطلاعات کارت بانکی این افراد توسط افراد سودجو، وارد سازد.

او اظهار داشت: قبل از این که خریدی انجام دهید، آدرس و شماره تلفن واقعی فروشنده اینترنتی را بررسی کنید و نسبت به صحت آن اطمینان حاصل نمایید. به این منظور که اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید و یا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تلفن در دست شما است و می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.


این کارشناس رسمی دادگستری در پایان اشاره کرد: قبل از آن که بخواهید اطلاعات خود را برای درگاه تراکنش آنلاین وارد کنید باید از امن بودن نشانه‌های سایت اطمینان حاصل کنید. اولین بررسی مشاهده نماد قفل سبز رنگ در ابتدای نوار ابزار می‌باشد که با shttp یا https آغاز میشود و دومین بررسی داشتن نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت مورد نظر کاست که معمولا در انتهای صفحه سایت مورد نظر قرار میگیرد.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.